• Anonym (Besviken)

Beter man sig så här?

Har svårt att släppa trots det gått flera månader.
    Sambo sedan 10 år och bestämde oss för att gifta oss 13 dags afton. Bjöd våra föräldrar. Skickade inbjudan kyrkbröllop med datum och tid samt att vi bjöd på middag på restaurang efter. Bjöd sen in till efterfest med vänner m.m. lite senare på kvällen. Kom från mannens sida frågor om vi ville ha något och vi svarade bara att champagne är ju alltid gott. Dagen kom och brudens föräldrar kom uppklädda och med presenter.  Brudgummens sida kom i vardagskläder och utan något. Är det normalt?  Hur hade ni tänkt här. Besviken, arg, försökt gå vidare?

• Svar på tråden Beter man sig så här?
  • EpicF
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 23:38:36 följande:
    Varför är champagne ett märkligt svar? Alla andra förstod.

För om ej klädkod uppges är det kavaj som är klädkod. Går att läsa överallt. 
    Ingen klädkod innebär frack. 

Var det någon som kom i frack?
  • Anonym (Li)
    EpicF skrev 2025-03-22 23:42:06 följande:
    Ingen klädkod innebär frack. 

Var det någon som kom i frack?

• Anonym (Li)
    EpicF skrev 2025-03-22 23:55:36 följande:
    Ja?
    Ja? Du vill inte ha medhåll eller?
  • Anonym (qwerty)

Vad fan är det att älta i flera  månader??

• Yllop

Dina svärföräldrar verkar ju lite socialt handikappade. Lägg det där bakom dig.

• Anonym (.)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-03-23 01:27:04 följande:

Vad fan är det att älta i flera  månader??

Pretty much.

Storm i ett vattenglas. Hur ska det gå? Hoppas ingen trillar i.
  • Kvittning

Vilka löjliga diskussioner det blev här.

Alla ni som klagar på att det inte stod klädkod eller att ts svarat att champagna alltid är gott på frågan om present, är det någon av er som hade dykt upp på ett bröllop i jeans och kofta utan present?

Såklart man fattar att man klär upp sig till ett bröllop. Sedan kanske man inte klär upp sig till tänderna och köper nytt om det inte står klädkod. Men något fint från garderoben är det klart man plockar fram. Och köper med en flaska champange om de fått antydan att det uppskattas som present på frågan.

Till och med jag som är värdelös på sociala regler och att läsa mellan raderna fattar att det är uppenbart.

• Anonym (E)
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 21:24:28 följande:
    Alltså jag hade helst inte bjudit dom då dom är väldigt ego och aldrig brytt sig om sina barn.

Det verkar som om det finns en historia bakom och man skulle kunna tro att klädvalet och avsaknaden av present var högst medvetet.

Om din mans syskon inte bjöd sina egna föräldrar på sitt bröllop så hade syskonet antagligen väldigt goda skäl. Det är ytterst få som inte skulle bjuda sina föräldrar på en sådan viktig dag. 

Jag misstänker att din man undviker frågan eftersom han dels skäms, dels är ledsen över deras beteende.

Älta inte detta med din man. Om det finns en historia bakom så gör det antagligen ont att tänka på för honom. 

• PH76

Jag hade sett det som dålig smak och stil men släppt det direkt efteråt och tagit det som en lessons learned.

Svar på tråden Beter man sig så här?