• Anonym (Besviken)

Beter man sig så här?

Har svårt att släppa trots det gått flera månader.
    Sambo sedan 10 år och bestämde oss för att gifta oss 13 dags afton. Bjöd våra föräldrar. Skickade inbjudan kyrkbröllop med datum och tid samt att vi bjöd på middag på restaurang efter. Bjöd sen in till efterfest med vänner m.m. lite senare på kvällen. Kom från mannens sida frågor om vi ville ha något och vi svarade bara att champagne är ju alltid gott. Dagen kom och brudens föräldrar kom uppklädda och med presenter.  Brudgummens sida kom i vardagskläder och utan något. Är det normalt?  Hur hade ni tänkt här. Besviken, arg, försökt gå vidare?

• Svar på tråden Beter man sig så här?
  • EpicF
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 21:09:22 följande:
    Nu fattar jag inte vad du menar?  Vad menar du att jag/vi är?
    Är inte ni brud och brudgumm? 
  • Anonym (Besviken)
    EpicF skrev 2025-03-22 21:16:18 följande:
    Är inte ni brud och brudgumm? 
    Jo. Gstrade det som du trodde vi var gästerna.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (k) skrev 2025-03-22 21:14:51 följande:
    Det är vanligt med mer casual bröllop numera så att slarva med att inte skriva ut etikettkoden är erat fel. Jag hade inte brytt mig alls om någons klädsel, trist med present dock men ni var återigen inte tydliga och jag förstår litegrann hur de kunde tolka att ni inte behövde present. Ni har även bott tillsammans länge så att köpa saker till hemmet utan att veta vad som saknas är svårt.
    Dom frågade om present och vi sa att champagne är alltid gott och det kan man inte få för mycket av. Klädseln tänker jag att man har lite koll på själv. Ett himla gnäll för dom inte blev bjudna när deras andra barn gifte sig. Då borde man väl anstränga sig lite när man blir bjuden.
  • Anonym (Besviken)
    EpicF skrev 2025-03-22 21:15:32 följande:

Utebliven present had ejag inte brudd mig, men jag hade också reagerat på klädseln. Men inget jag hade ältat och är upprörd över i flera månader. 

Huvudsaken är väl att se kom på bröllopet. 

Alltså jag hade helst inte bjudit dom då dom är väldigt ego och aldrig brytt sig om sina barn.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 20:57:21 följande:
    Nej men när vi läste på var det kavaj pm man inte uppgav klädkod. Att som kvinna 70+ komma i jeans och kofta fanns inte i våra tankar.
    Det borde man förstå att man inte klär sig i vardagskläder på ett bröllop.
  • Anonym (Besviken)
    EpicF skrev 2025-03-22 21:14:06 följande:
    Brukar se klä upp sig på tillställningar?

Sedan vet inte alla att "ingen klädkod" betyder kavaj. 
    Beror lite på. Känns som det är olika från gång till gång. 

Tänker att man kollar upp sånt om man blir bjuden. 
  • Anonym (Li)

Jo så bör man göra faktiskt. De gjorde helt rätt.

• Anonym (Besviken)
    Anonym (Li) skrev 2025-03-22 21:29:11 följande:

Jo så bör man göra faktiskt. De gjorde helt rätt.

Hur menar du?
  • EpicF
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 21:27:20 följande:
    Beror lite på. Känns som det är olika från gång till gång. 

Tänker att man kollar upp sånt om man blir bjuden. 
    Spelar ingen roll vad du tänker. Skriver man ingen klädkod så kan tolkas som att "kom som du vill". 

Och att svara "champagne är alltid gott"på frågan om present är ett lite märkligt svar faktiskt. 
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 21:24:28 följande:
    Alltså jag hade helst inte bjudit dom då dom är väldigt ego och aldrig brytt sig om sina barn.
    Så varför gick du med på att bjuda dem? 
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 21:22:37 följande:
    Dom frågade om present och vi sa att champagne är alltid gott och det kan man inte få för mycket av. Klädseln tänker jag att man har lite koll på själv. Ett himla gnäll för dom inte blev bjudna när deras andra barn gifte sig. Då borde man väl anstränga sig lite när man blir bjuden.
    Om man inte har varit på speciellt många kyrkbröllopå och inbjudan dessutom inte hade klädkod så är det inte alls säkert man vet hur man ska klä sig. Kan mycket väl hända att deras klädes var deras sätt klä sig finare och i deras ögon ansträngt sig. 

Att älta detta i flera månader är märkligt och omogen. Glöm och gå vidare. 
  • EpicF
    Anonym (Hm) skrev 2025-03-22 21:26:42 följande:
    Det borde man förstå att man inte klär sig i vardagskläder på ett bröllop.
    Kanske inte är vardagskläder för de? 
Svar på tråden Beter man sig så här?