• EpicF

Beter man sig så här?

Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 20:57:21 följande:
    Nej men när vi läste på var det kavaj pm man inte uppgav klädkod. Att som kvinna 70+ komma i jeans och kofta fanns inte i våra tankar.
    Brukar se klä upp sig på tillställningar?

Sedan vet inte alla att "ingen klädkod" betyder kavaj. 
  • EpicF

Utebliven present had ejag inte brudd mig, men jag hade också reagerat på klädseln. Men inget jag hade ältat och är upprörd över i flera månader. 

Huvudsaken är väl att se kom på bröllopet. 

• EpicF
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 21:09:22 följande:
    Nu fattar jag inte vad du menar?  Vad menar du att jag/vi är?
    Är inte ni brud och brudgumm? 
  • EpicF
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 21:27:20 följande:
    Beror lite på. Känns som det är olika från gång till gång. 

Tänker att man kollar upp sånt om man blir bjuden. 
    Spelar ingen roll vad du tänker. Skriver man ingen klädkod så kan tolkas som att "kom som du vill". 

Och att svara "champagne är alltid gott"på frågan om present är ett lite märkligt svar faktiskt. 
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 21:24:28 följande:
    Alltså jag hade helst inte bjudit dom då dom är väldigt ego och aldrig brytt sig om sina barn.
    Så varför gick du med på att bjuda dem? 
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 21:22:37 följande:
    Dom frågade om present och vi sa att champagne är alltid gott och det kan man inte få för mycket av. Klädseln tänker jag att man har lite koll på själv. Ett himla gnäll för dom inte blev bjudna när deras andra barn gifte sig. Då borde man väl anstränga sig lite när man blir bjuden.
    Om man inte har varit på speciellt många kyrkbröllopå och inbjudan dessutom inte hade klädkod så är det inte alls säkert man vet hur man ska klä sig. Kan mycket väl hända att deras klädes var deras sätt klä sig finare och i deras ögon ansträngt sig. 

Att älta detta i flera månader är märkligt och omogen. Glöm och gå vidare. 
  • EpicF
    Anonym (Hm) skrev 2025-03-22 21:26:42 följande:
    Det borde man förstå att man inte klär sig i vardagskläder på ett bröllop.
    Kanske inte är vardagskläder för de? 
  • EpicF
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 22:16:31 följande:
    Dom frågade vad vi önskade oss vi sa champagne är alltid gott. Varför är det märkligt svar?
    Det är ett märkligt svar. 

Varför skrev ni inte klädkod i inbjudan, om det nu var så viktigt?
  • EpicF
    Anonym (Oj) skrev 2025-03-22 23:03:24 följande:

Alla är olika. Dom var väl inte helt på det klara med att det förväntades uppklätt. Jag hade tyckt det var lite synd att informationen inte gick fram att jag hade förväntningar på mina gäster. Sen hade jag inte ältat det utan varit lycklig över att fått mannen jag älskar. Oavsett hur han släkt väljer att klä sig. 

Samma här
  • EpicF
    Anonym (Högtidsdräkt) skrev 2025-03-22 23:23:22 följande:

Om det inte står någon klädkod och bröllopet är senare på eftermiddagen eller på kvällen (tror gränsen är kl 15.00) så är det högtidsdräkt som gäller. Eftersom det numera är ovanligt med frackbröllop skulle jag ha frågat om klädkod om jag blev bjuden så. Jag hade misstänkt att det inte är någon som har koll på klädkoden som bjudit och därmed inte avser högtidsdräkt.

Rent krasst är det ett otyg att inte skriva klädkod. Då får man stå ut med att en del gäster kommer med vardagskläder och någon annan kommer i frack. Det är mest pinsamt för brudparet.

Få personer har koll på det dock. 

De kom uppenbarligen i kläder de var bekväma i. Vilket egenligen inte är ovanligt. 
  • EpicF
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 23:38:36 följande:
    Varför är champagne ett märkligt svar? Alla andra förstod.

För om ej klädkod uppges är det kavaj som är klädkod. Går att läsa överallt. 
    Faktiskt inte. Vill man ha en speciell klädkod så skriver man det i inbjudan. 
  • EpicF
    Anonym (Besviken) skrev 2025-03-22 23:38:36 följande:
    Varför är champagne ett märkligt svar? Alla andra förstod.

För om ej klädkod uppges är det kavaj som är klädkod. Går att läsa överallt. 
    Ingen klädkod innebär frack. 

Var det någon som kom i frack?
  • EpicF
    Anonym (Li) skrev 2025-03-22 23:56:38 följande:
    Ja? Du vill inte ha medhåll eller?
    Sorry. Feltolkade. Men tack  😊
  • EpicF
    Kvittning skrev 2025-03-23 07:06:16 följande:

Vilka löjliga diskussioner det blev här.

Alla ni som klagar på att det inte stod klädkod eller att ts svarat att champagna alltid är gott på frågan om present, är det någon av er som hade dykt upp på ett bröllop i jeans och kofta utan present?

Såklart man fattar att man klär upp sig till ett bröllop. Sedan kanske man inte klär upp sig till tänderna och köper nytt om det inte står klädkod. Men något fint från garderoben är det klart man plockar fram. Och köper med en flaska champange om de fått antydan att det uppskattas som present på frågan.

Till och med jag som är värdelös på sociala regler och att läsa mellan raderna fattar att det är uppenbart.

Ja, faktiskt. Men då var klädkoden vardagskläder och presenter var icke önskade. Var ett helt underbart bröllopp där fokus låg på brudparet 9ch deras önskningar om hur bröllopet skulle vara. Där hade det var totalt fel att komma i högtidskläder eller annan finare klädsel. 
  • EpicF
    Goneril skrev 2025-03-28 05:08:43 följande:
    De flesta normalbegåvade har koll. Allmänbildning kallas det. Undrar om de skämdes i sina vardagskläder? Jag minns å andra sidan ett bröllop där brudgummens mor hade en hemvirkad kort klänning, svarta stövlar som gick över knäna och en stor svart plastkasse i stället för handväska, så en och annan har dålig koll, du kan du ha rätt i.  Hos den här damen går inte hissen ända upp, sonen får ofta skämmas för henne.

Varför skulle de skämmas i sina vardagskläder? 

Ja, det tillhör allmänbildning. Men många vill komma i kläder de är bekväma i. Och i sig är det inget fel, men det kan bli fel utifrån situationen. 
Svar på tråden Beter man sig så här?