Beter man sig så här?
Sedan vet inte alla att "ingen klädkod" betyder kavaj.
Utebliven present had ejag inte brudd mig, men jag hade också reagerat på klädseln. Men inget jag hade ältat och är upprörd över i flera månader.
Huvudsaken är väl att se kom på bröllopet.
Alla är olika. Dom var väl inte helt på det klara med att det förväntades uppklätt. Jag hade tyckt det var lite synd att informationen inte gick fram att jag hade förväntningar på mina gäster. Sen hade jag inte ältat det utan varit lycklig över att fått mannen jag älskar. Oavsett hur han släkt väljer att klä sig.
Om det inte står någon klädkod och bröllopet är senare på eftermiddagen eller på kvällen (tror gränsen är kl 15.00) så är det högtidsdräkt som gäller. Eftersom det numera är ovanligt med frackbröllop skulle jag ha frågat om klädkod om jag blev bjuden så. Jag hade misstänkt att det inte är någon som har koll på klädkoden som bjudit och därmed inte avser högtidsdräkt.
Rent krasst är det ett otyg att inte skriva klädkod. Då får man stå ut med att en del gäster kommer med vardagskläder och någon annan kommer i frack. Det är mest pinsamt för brudparet.
Vilka löjliga diskussioner det blev här.
Alla ni som klagar på att det inte stod klädkod eller att ts svarat att champagna alltid är gott på frågan om present, är det någon av er som hade dykt upp på ett bröllop i jeans och kofta utan present?
Såklart man fattar att man klär upp sig till ett bröllop. Sedan kanske man inte klär upp sig till tänderna och köper nytt om det inte står klädkod. Men något fint från garderoben är det klart man plockar fram. Och köper med en flaska champange om de fått antydan att det uppskattas som present på frågan.
Till och med jag som är värdelös på sociala regler och att läsa mellan raderna fattar att det är uppenbart.