• Anonym (Elin)

Är detta rasism?

Jag blir lite fundersam över vad som verkligen kan ses som rasism och inte. 

Saker jag tänker på är personer som har en exempelvis utbildning från ett annat land och som inte bedöms likvärdig i Sverige. 

Ibland när jag träffat personer som har en läkarutbildning från sitt hemland, men som inte anses behörig i Sverige så kan personen ge råd om olika örter, som ska vara läkande och att tandkräm funkar mot alla typer av smärtor och sår?. Då kan jag bli fundersam, är det verkligen orimligt att säga att den personen inte ska ha läkarlegitimation i Sverige med den typen av kunskaper? När informationen skiljer sig så.

Vi kan lika gärna prata om Sverige. I Sverige har vi en Waldorflärarhögskola där man kan utbilda sig till waldorflärare, du är behörig att undervisa inom waldorfskolor men inte exempelvis på en vanlig kommunal skola. Är detta diskriminering?

En annan sak jag tänker på är personer som blir sårade när andra personer drar sig undan på universitetet. Personen vet med sig att den har bristande kunskaper i svenska språket, den har det tufft att ta sig igenom kurslitteraturen och så känner sig personen utanför, alternativt helt utesluten när klasskamraterna har samtal kring kurslitteraturen. Någon kanske t o m säger att personen kanske ska vara i en grupp mer anpassad utifrån den personens nivå, 

Jag försöker se detta utifrån olika perspektiv då. Hade inte effekten blivit densamma om en elev har svår dyslexi, har svenska som modersmål och inte förstår kurslitteraturen alls och därför inte hänger med i vad dom andra pratar om. Är det funkofobiskt att söka upp klasskamrater som man kan diskutera På en likvärdig nivå med? Eller är det universitetsstudenternas uppgift att sitta och återberätta all Kurslitteratur istället för att diskutera innehållet? 

• Svar på tråden Är detta rasism?
  • Aniiee

Det är ju lite olika saker,eller hur? Och kan vara knepigt att bena i.

Men det är inte diskriminering att inte anställa eller godkänna personer som har kunskapsluckor som krävs för anställningen/betyget/legitimationen. Om du vill ha ett hus byggt i 1700-tals herrgårdsstil med autentiska byggadsmetoder och anställer en byggmästare som säger sig kunna dett, förväntar du dig då att han ska kunna/ha folk/kontakter som kan mura grunden? Eller är det en kunskapslucka som får dig att se dig om efter andra?

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Jemp

Det är dumt att det inte är lättare att få utländsk utbildning godkänd, men självklart ska en tillräcklig nivå uppnås. Det är inte diskriminering. Samma sak med Waldorf, eller att jag själv inte får jobba som läkare (eftersom jag inte har utbildningen). 

Däremot är det åtminstone inte schysst hanterat att undvika kursare med sämre språkkunskaper. Och dessutom motarbetar man då integration. Och nej, det är inte samma sak som att behöva anpassa sin egen utbildning. 

• Anonym (qwerty)

Jag minns ett fall för typ 25-30 år sedan där en man från ett land i Afrika sade att han var läkare i sitt hemland men bara fick köra taxi nu, och det blev ett jävla rabalder bland ett gäng politiker om att "så ska det minsann inte vara, han är läkare då ska han vara läkare och inte köra taxi" När man kollade lite närmare så var han ju inte LÄKARE så som vi bedömer dem, utan han var "medicinman" och höll på med blodgjutning och omskärelse.... 

Vad jag vill säga med detta så handlar det om att faktiskt källgranska lite, människor utan kompetens ska inte arbeta som läkare bara för att de säger att de kan/vill det, de ska ha en utbildning. Sverige har läkarbrist och är ett av de lättaste länderna att få legitimation verifierad genom SFI X och enstaka kurser. Har man läkarkompetens + språket så kan man alltså jobba som läkare här.
    Om man säger sig vara läkare men inte jobbar som läkare så har man antingen inte språkkunskaperna, utbildningen, eller saknar bägge.

I övrigt är det ett fritt land och du väljer vem du vill prata med, precis som du inte känner att du får utbyte av någon med bristande språkkunskaper så kanske den personen verkligen vill prata med dig för att förbättra sina språkkunskaper. Så det är ju upp till dig hur du väljer att agera.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Elin) skrev 2025-04-09 14:08:50 följande:
    Är detta rasism?

Jag blir lite fundersam över vad som verkligen kan ses som rasism och inte. 

Saker jag tänker på är personer som har en exempelvis utbildning från ett annat land och som inte bedöms likvärdig i Sverige. 

Ibland när jag träffat personer som har en läkarutbildning från sitt hemland, men som inte anses behörig i Sverige så kan personen ge råd om olika örter, som ska vara läkande och att tandkräm funkar mot alla typer av smärtor och sår?. Då kan jag bli fundersam, är det verkligen orimligt att säga att den personen inte ska ha läkarlegitimation i Sverige med den typen av kunskaper? När informationen skiljer sig så.

Vi kan lika gärna prata om Sverige. I Sverige har vi en Waldorflärarhögskola där man kan utbilda sig till waldorflärare, du är behörig att undervisa inom waldorfskolor men inte exempelvis på en vanlig kommunal skola. Är detta diskriminering?

En annan sak jag tänker på är personer som blir sårade när andra personer drar sig undan på universitetet. Personen vet med sig att den har bristande kunskaper i svenska språket, den har det tufft att ta sig igenom kurslitteraturen och så känner sig personen utanför, alternativt helt utesluten när klasskamraterna har samtal kring kurslitteraturen. Någon kanske t o m säger att personen kanske ska vara i en grupp mer anpassad utifrån den personens nivå, 

Jag försöker se detta utifrån olika perspektiv då. Hade inte effekten blivit densamma om en elev har svår dyslexi, har svenska som modersmål och inte förstår kurslitteraturen alls och därför inte hänger med i vad dom andra pratar om. Är det funkofobiskt att söka upp klasskamrater som man kan diskutera På en likvärdig nivå med? Eller är det universitetsstudenternas uppgift att sitta och återberätta all Kurslitteratur istället för att diskutera innehållet? 

Dina första två exempel handlar ju inte om ras eller etnicitet? Det handlar ju om att en person inte har en tillräcklig utbildning för ett yrke. Det är inte som att en waldorflärare inte kan komplettera med en helt vanlig lärarutbildning. Den utbildningen är ju lättast i hela Sverige att komma in på så det kan inte direkt vara rocket science. 

När någon drar sig undan på universitetet har väl inte heller med ras eller ursprung att göra? 

Tror du behöver läsa på lite om rasism och hur det kan ta sig uttryck. För jag antar att detta med språket på universitetet gäller oavsett om personen är vit eller svart? Eller? 
  • Egon den stora
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-09 23:04:55 följande:

Jag minns ett fall för typ 25-30 år sedan där en man från ett land i Afrika sade att han var läkare i sitt hemland men bara fick köra taxi nu, och det blev ett jävla rabalder bland ett gäng politiker om att "så ska det minsann inte vara, han är läkare då ska han vara läkare och inte köra taxi" När man kollade lite närmare så var han ju inte LÄKARE så som vi bedömer dem, utan han var "medicinman" och höll på med blodgjutning och omskärelse.... 

Vad jag vill säga med detta så handlar det om att faktiskt källgranska lite, människor utan kompetens ska inte arbeta som läkare bara för att de säger att de kan/vill det, de ska ha en utbildning. Sverige har läkarbrist och är ett av de lättaste länderna att få legitimation verifierad genom SFI X och enstaka kurser. Har man läkarkompetens + språket så kan man alltså jobba som läkare här.
    Om man säger sig vara läkare men inte jobbar som läkare så har man antingen inte språkkunskaperna, utbildningen, eller saknar bägge.

I övrigt är det ett fritt land och du väljer vem du vill prata med, precis som du inte känner att du får utbyte av någon med bristande språkkunskaper så kanske den personen verkligen vill prata med dig för att förbättra sina språkkunskaper. Så det är ju upp till dig hur du väljer att agera.

Ja det är ju just det. 
    Jag har drabbats av ett flertal "ingenjörer " som mina chefer anställt enbart pga intyg på utbildning från hemlandet, men i verkligheten fastnar man på att behöva förklara högstadiematte.  
    Utbildning i andra länder motsvarar inte alls det vi förväntar oss och det skiljer faktiskt även mellan västländer som tex USA som strör tilar omkring sig.  Hur mycket större är då inte skillnaden till Mellanöstern eller Afrika?  Är dom läkare eller ingenjörer på riktigt skulle dom ju snabbt kunna gå igenom utbildning här samtidigt som dom typ kör taxi eller jobbar som städare,  men det funkar ju inte.  
  • Mrs Moneybags
    Anonym (qwerty) skrev 2025-04-09 23:04:55 följande:

Eller hur...för folk i Afrika vet inte skillnaden på en medicinman och en läkare. 

Nice try! 

ALLA praktiserande läkare i Sverige oavsett ursprung MÅSTE ha svensk läkarlegitimation. Tror du på riktigt att en medicinman skulle kunna översätta sina betyg till svenska och få en läkarlegitimation? Det låter som en helt uppdiktad historia. 
  • Mrs Moneybags
    Egon den stora skrev 2025-04-10 09:34:20 följande:
    Ja det är ju just det. 
    Jag har drabbats av ett flertal "ingenjörer " som mina chefer anställt enbart pga intyg på utbildning från hemlandet, men i verkligheten fastnar man på att behöva förklara högstadiematte.  
    Utbildning i andra länder motsvarar inte alls det vi förväntar oss och det skiljer faktiskt även mellan västländer som tex USA som strör tilar omkring sig.  Hur mycket större är då inte skillnaden till Mellanöstern eller Afrika?  Är dom läkare eller ingenjörer på riktigt skulle dom ju snabbt kunna gå igenom utbildning här samtidigt som dom typ kör taxi eller jobbar som städare,  men det funkar ju inte.  
    Det går inte att jämföra ingenjörer och läkare eftersom ingenjör inte är en skyddad titel. Mao kan vem som helst med vilken utbildning som helst kalla sig ingenjör, ungefär som jurist, terapeut eller någon annan yrkestitel som inte är skyddad.

Läkare, sjuksköterska, lärare med flera är skyddade titlar och kräver en viss utbildning för att man ska kunna utöva det yrket. 
  • Tom Araya

Har man en standardnivå för kompetens och andra utbildningar inte når upp till den nivån, så är det inte rasism eller diskriminering att avgöra att de med andra utbildningar inte har rätt kompetens.

Vad det gäller språk så är det en grundläggande kompetens. En läkarutbildning är inte mycket värd om personen som ska arbeta i Sverige inte behärskar svenskan i tal och skrift. Det är lite som att hoppa över understället när man ska klä sig för riktigt kallt väder.

• Egon den stora
    Mrs Moneybags skrev 2025-04-10 09:38:55 följande:
    Det går inte att jämföra ingenjörer och läkare eftersom ingenjör inte är en skyddad titel. Mao kan vem som helst med vilken utbildning som helst kalla sig ingenjör, ungefär som jurist, terapeut eller någon annan yrkestitel som inte är skyddad.

Läkare, sjuksköterska, lärare med flera är skyddade titlar och kräver en viss utbildning för att man ska kunna utöva det yrket. 
    Om det är skyddat och personen på riktigt har rätt utbildning borde han i så fall snabbt kunna tenta av motsvarande svensk utbildning.  
  • AndreaBD

Om utbildningen som personen har gjort i sitt hemland inte motsvarar den i Sverige, så kan det så klart inte godkännas. Vill du ha en läkare som missar cancer för att han tror på kroppen reglerar sig själv? Effekten av örter finns förstås, men den är begränsad. 

Såg ett program om en tysk kvinna som flyttade till Sverige och var barnmorska. Hennes utbildning godkändes och hon fick sätta igång och jobba. Ändå fanns det skillnader. Preventivmedel hade hon inte haft något att göra med i Tyskland. Ändå fick hon jobba och lära sig detta. Jag misstänker att det är stora avvikelser, där man inte godkänner utbildningen. Då är skillnaderna för stora. 

Svar på tråden Är detta rasism?