• Anonym (2)

Hur blir man annorlunda än den man är?

Ja, hur?
    För det första ser jag verkligen förjävlig ut. Vet det. Jag skulle kunna sminka mig, det sjuka är: även om jag skulle försöka/gå en sminkkurs, så skulle jag fortfarande inte kunna det. 
    Jag är verkligen svindålig. Precis som jag är dålig på att köra bil. 

Vet att vissa säger att man ska vara sig själv, men tänk om man inte är en bra person? Jag har fått ett liv jag vill inte, blivit en person jag inte vill bli. Självklart är det mitt egna fel. 
    Alla är arga på mig. Även jag själv. 

Vill bli snäll. Hur? Äta pepparkakor? Bli frälst? Jag är ganska intresserad utav religion redan, speciellt kristendomen. 

Jag hatar mig själv. Vet knappt vad jag ska börja. 
    Usch.

• Svar på tråden Hur blir man annorlunda än den man är?
  • Olsdotter
    Anonym (2) skrev 2025-04-09 22:52:28 följande:
    Har inte mått bra underr hela mitt liv. Kanske när jag var typ 7-9.
    Men sedan dess.
    Mått extremt dåligt. På alla plan.
    Kanske förtjänar jag det. 
    Att du tänker att du förtjänar det är inte tankar grundade på fakta.

Vår självbild bygger vi upp som barn utifrån vad andra säger och gör mot oss. Det handlade om dem, inte om dig. Du är vad du säger till dig själv att du är, inte vad andra säger att du är.
  • Anonym (Filutten)
    Men sedan dess.
    Öva tacksamhet. Det är ett bra sätt att minska negativa känslor och tankar. 
    Sätt dig ner varje kväll och skriv ner sånt du är tacksam för. Jag har skrivit en lång lista och lagt under madrassen i sängen så jag sover bokstavligen på allt jag är tacksam för varje natt. 
  • Anonym (Heli)
    Men sedan dess.
    Du har mått dåligt sedan barndomen. Det förtjänar inget litet barn. 

Det kanske inte känns så för dig just nu, men så är det. Alla barn förtjänar att ha det bra!
  • Anonym (Anja)
    Anonym (2) skrev 2025-04-09 22:32:20 följande:
    Vet knappt var jag ska börja. 
    Jag är elak. Och otrevlig. 
    Det positiva: Jag har inte alltid varit sån. 
    Det negativa:
    Det hjälper mig inte idag. 
    På ett sätt hjälper det väl dig? Då vet du vilken version av dig själv du vill vara. Något att hitta tillbaka till?
  • Anonym (Ploki)
    Anonym (2) skrev 2025-04-09 18:08:47 följande:
    Hur blir man annorlunda än den man är?

Ja, hur?
    För det första ser jag verkligen förjävlig ut. Vet det. Jag skulle kunna sminka mig, det sjuka är: även om jag skulle försöka/gå en sminkkurs, så skulle jag fortfarande inte kunna det. 
    Jag är verkligen svindålig. Precis som jag är dålig på att köra bil. 

Vet att vissa säger att man ska vara sig själv, men tänk om man inte är en bra person? Jag har fått ett liv jag vill inte, blivit en person jag inte vill bli. Självklart är det mitt egna fel. 
    Alla är arga på mig. Även jag själv. 

Vill bli snäll. Hur? Äta pepparkakor? Bli frälst? Jag är ganska intresserad utav religion redan, speciellt kristendomen. 

Jag hatar mig själv. Vet knappt vad jag ska börja. 
    Usch.

Då förändrar man sig. Man blir det man gör. Börjar du bete dig snällt kommer du att bli snäll.
  • Anonym (2)
    Olsdotter skrev 2025-04-09 22:15:02 följande:
    Jag håller med om att traumabehandling är väldigt bra, men med tanke på TS nuvarande tillstånd och ålder bedömer jag att det är akut att ens få motivation till att söka upp en bra behandling eller ens tycka sig vara värd en sådan.

Eftersom att TS har ett självmordsförsök bakom sig är det troligt att TS redan varit i kontakt med psykiatrin.
    Ja, det har jag. 
    Det sjukaste:
    Jag har blivit rlakt bemött, hånfullt och nedlåtande. Samt de gör ingenting rätt. Totalt fel hela tiden. 
    De gör så att jag vill begå självmord mer. 
  • Olsdotter
    Anonym (2) skrev 2025-04-10 06:35:26 följande:
    Ja, det har jag. 
    Det sjukaste:
    Jag har blivit rlakt bemött, hånfullt och nedlåtande. Samt de gör ingenting rätt. Totalt fel hela tiden. 
    Jag önskar jag kunde säga att du bara haft otur, men tyvärr jobbar det en hel del personer inom psyk som inte borde vara där.

Det finns andra, privata, alternativ du kan söka dig till senare, när du har mer ork och livslust.
  • Anonym (Heli)
    Anonym (2) skrev 2025-04-10 06:35:26 följande:
    Ja, det har jag. 
    Det sjukaste:
    Det finns en del personer inom psykiatrin som inte skulle arbeta där, så är det tyvärr.

Det är väldigt svårt att få bort någon från ett jobb, trots att kollegorna ser att den personen inte fungerar i sitt arbete.

Det enda man som patient kan göra är att söka vidare, på ett annat ställe, där man blir bättre bemött.

Om det inte fungerar med din kontakt med vårdcentralen eller psykiatrin, så kan du prova med kyrkan där du bor. De har diakoner som man kan prata med, man behöver inte vara religiös.
  • Anonym (2)
    Anonym (Heli) skrev 2025-04-10 13:01:12 följande:
    Det finns en del personer inom psykiatrin som inte skulle arbeta där, så är det tyvärr.

Det är väldigt svårt att få bort någon från ett jobb, trots att kollegorna ser att den personen inte fungerar i sitt arbete.

Det enda man som patient kan göra är att söka vidare, på ett annat ställe, där man blir bättre bemött.

Om det inte fungerar med din kontakt med vårdcentralen eller psykiatrin, så kan du prova med kyrkan där du bor. De har diakoner som man kan prata med, man behöver inte vara religiös.
    Ja, så är det verkligen. Läkarna som blir psykiatriker är dem sämsta läkarna. 
    De har verkligen ingen koll. De är ju bra när det kommer till psykoser och dylikt. Men när de kommer till självmordsförsök pga svår livssituation. Då är de fullständigt inkompetenta. 
    De bara förvärrar ens mående. Helt värdelösa. Borde vara kriminellt att bete sig som de gör. 
  • Anonym (Heli)

Läkarna tycker om de sjukdomar som de snabbt kan medicinera, så att symtomen minskar eller går bort, som t.ex. psykos.

Har man en mer komplex problematik, som kombinationer av depression och komplext trauma, och kanske dessutom svåra livsomständigheter, då vet dom inte riktigt hur de ska göra. De vill gärna att det ska finnas bara en sjukdom, som de kan sätta in en eller två mediciner mot.

Men har man trauma så kan det vara bra med behandling för det, som terapi, samtidigt som man kan få något för sin depression.

Svar på tråden Hur blir man annorlunda än den man är?