• Anonym (2)

Hur blir man annorlunda än den man är?

Ja, hur?
    För det första ser jag verkligen förjävlig ut. Vet det. Jag skulle kunna sminka mig, det sjuka är: även om jag skulle försöka/gå en sminkkurs, så skulle jag fortfarande inte kunna det. 
    Jag är verkligen svindålig. Precis som jag är dålig på att köra bil. 

Vet att vissa säger att man ska vara sig själv, men tänk om man inte är en bra person? Jag har fått ett liv jag vill inte, blivit en person jag inte vill bli. Självklart är det mitt egna fel. 
    Alla är arga på mig. Även jag själv. 

Vill bli snäll. Hur? Äta pepparkakor? Bli frälst? Jag är ganska intresserad utav religion redan, speciellt kristendomen. 

Jag hatar mig själv. Vet knappt vad jag ska börja. 
    Usch.

• Svar på tråden Hur blir man annorlunda än den man är?
  • Anonym (2)
    Anonym (Heli) skrev 2025-04-10 14:44:34 följande:

Läkarna tycker om de sjukdomar som de snabbt kan medicinera, så att symtomen minskar eller går bort, som t.ex. psykos.

Har man en mer komplex problematik, som kombinationer av depression och komplext trauma, och kanske dessutom svåra livsomständigheter, då vet dom inte riktigt hur de ska göra. De vill gärna att det ska finnas bara en sjukdom, som de kan sätta in en eller två mediciner mot.

Men har man trauma så kan det vara bra med behandling för det, som terapi, samtidigt som man kan få något för sin depression.

Ja, jag fattar det. 

Men samtidigt är det faktiskt förjävligt.

Officelt sett heter det "det finns hjälp", eller åk till psykakuten om man vill ta sitt liv, men psykiatrin är fruktansvärt inkompent. Jag fattar inte varför det ens finns någon slags bild till varför man ska söka sig psyket om de ändå inte finns  någon hjälp. När de är pissdåliga. Och förvärrar ens mående.

Varför.målar allmänheten och media upp en bild som inte ens är sann? Som dessutom är skadlig? Psykiatrin förvärrar ens mående. De hjälper ju inte ett skit. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (2) skrev 2025-04-10 14:49:22 följande:
    Ja, jag fattar det. 

Men samtidigt är det faktiskt förjävligt.

Officelt sett heter det "det finns hjälp", eller åk till psykakuten om man vill ta sitt liv, men psykiatrin är fruktansvärt inkompent. Jag fattar inte varför det ens finns någon slags bild till varför man ska söka sig psyket om de ändå inte finns  någon hjälp. När de är pissdåliga. Och förvärrar ens mående.

Varför.målar allmänheten och media upp en bild som inte ens är sann? Som dessutom är skadlig? Psykiatrin förvärrar ens mående. De hjälper ju inte ett skit. 
    Käns som att vår psykvård är orsak till onödigt mycket lidande. 
    Har många gånger hört att psykakuten på flertalet olika håll i landet är skit!
  • Anonym (2)
    burleskburkläsk skrev 2025-04-10 15:11:56 följande:
    Käns som att vår psykvård är orsak till onödigt mycket lidande. 
    Har många gånger hört att psykakuten på flertalet olika håll i landet är skit!
    Ja, exakt så är det. 
  • Anonym (Heli)
    Anonym (2) skrev 2025-04-10 15:14:44 följande:
    Ja, exakt så är det. 
    Jag har funderat, en del i problemet kan vara att psykiatrin har för få platser på avdelningarna. De kan helt enkelt inte lägga in alla personer som de egentligen skulle vilja lägga in. Då är de tvugna att ge någon sorts konstig förklaring till patienten varför de inte kan erbjuda en plats.

Så vet jag att de har det på den vanliga akuten. Det var läkare som nyligen uttalade sig i tidningen om att de behövde skicka hem patienter som de egentligen ville ha kvar för kontroll. I den vanliga vården lägger de ibland patienter i korridoren, som en nödlösning. Men det är nog svårare att göra det i psykiatrin.

Sedan läste jag om två psykiatriker på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg som hade sagt helt galna saker till patienter som sökte vård där. Så jag hoppas att det inte är  där du bor!

Känns det akut kan du ringa Hjälplinjen 90390,

Jourhavande medmänniska 08-7021680

Jourhavande präst nås via telefonnummer 112. Man ringer upp och ber att få tala med jourhavande präst. Du kan också maila och chatta.

Mind självmordslinjen, chatta via mind.se eller tel. 90101.

Du kanske redan hade koll på de här?

Sedan tänker jag att om du har panikattacker så orkar kroppen inte hålla på hur länge som helst. Ångesten skjuter i höjden, lägger sig på en hög nivå och håller sig där ett tag. Sedan går det ner igen automatiskt. Mycket skrämmande, men i grunden ofarligt för kroppen. Kan ta allt från 20 minuter till flera timmar.

Detsamma gäller för overklighetskänslor. Obehagligt, men sök upp ett lugnt ställe och vila där tills de lugnar ner sig.

Hoppas att du kan hitta någon bra kontakt inom vården eller kyrkan!
  • burleskburkläsk
    Anonym (Heli) skrev 2025-04-10 20:44:01 följande:
    Jag har funderat, en del i problemet kan vara att psykiatrin har för få platser på avdelningarna. De kan helt enkelt inte lägga in alla personer som de egentligen skulle vilja lägga in. Då är de tvugna att ge någon sorts konstig förklaring till patienten varför de inte kan erbjuda en plats.

Så vet jag att de har det på den vanliga akuten. Det var läkare som nyligen uttalade sig i tidningen om att de behövde skicka hem patienter som de egentligen ville ha kvar för kontroll. I den vanliga vården lägger de ibland patienter i korridoren, som en nödlösning. Men det är nog svårare att göra det i psykiatrin.

Sedan läste jag om två psykiatriker på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg som hade sagt helt galna saker till patienter som sökte vård där. Så jag hoppas att det inte är  där du bor!

Känns det akut kan du ringa Hjälplinjen 90390,

Jourhavande medmänniska 08-7021680

Jourhavande präst nås via telefonnummer 112. Man ringer upp och ber att få tala med jourhavande präst. Du kan också maila och chatta.

Mind självmordslinjen, chatta via mind.se eller tel. 90101.

Du kanske redan hade koll på de här?

Sedan tänker jag att om du har panikattacker så orkar kroppen inte hålla på hur länge som helst. Ångesten skjuter i höjden, lägger sig på en hög nivå och håller sig där ett tag. Sedan går det ner igen automatiskt. Mycket skrämmande, men i grunden ofarligt för kroppen. Kan ta allt från 20 minuter till flera timmar.

Detsamma gäller för overklighetskänslor. Obehagligt, men sök upp ett lugnt ställe och vila där tills de lugnar ner sig.

Hoppas att du kan hitta någon bra kontakt inom vården eller kyrkan!
    Bra Heli! 🤗
  • Anonym (Ruttnar)

Håller tyvärr med om psykvården. Jag ringde ett kristeam härom veckan då jag mådde sämre än jag någonsin gjort. Fick tipset att kolla avslappningsvideor på YouTube och det var allt.

• burleskburkläsk
    Anonym (Ruttnar) skrev 2025-04-10 21:30:17 följande:

Håller tyvärr med om psykvården. Jag ringde ett kristeam härom veckan då jag mådde sämre än jag någonsin gjort. Fick tipset att kolla avslappningsvideor på YouTube och det var allt.

Dummaste jag hört, vart fan är vi på väg???!!!

Detta landet lär sig aldrig...jag är inte chockad att då många mår dåligt här...
  • Anonym (Heli)
    Anonym (Ruttnar) skrev 2025-04-10 21:30:17 följande:

Det är riktigt dåligt att de ger sådana råd till en person som är i verklig kris!
    I ett sådant läge behöver man stöd av en professionell människa.
    Man är inte i stånd att öva in ett nytt avslappningsprogram just då! Om man själv redan kunde ett copingsätt som klarade av det hela situationen, så skulle man inte ringa till dem! 
  • Anonym (Ruttnar)
    Anonym (Heli) skrev 2025-04-10 22:10:08 följande:
    Det är riktigt dåligt att de ger sådana råd till en person som är i verklig kris!
    I ett sådant läge behöver man stöd av en professionell människa.
    Man är inte i stånd att öva in ett nytt avslappningsprogram just då! Om man själv redan kunde ett copingsätt som klarade av det hela situationen, så skulle man inte ringa till dem! 
    Ja, det skrämde mig faktiskt. Hade nog trott att jag skulle få ett samtal i alla fall.
  • Anonym (Fake it til you make it :))

Jag har en slags idealperson i huvudet. Hon är väldigt snäll, eftertänksam och lugn. Hetsar inte upp sig, stressar inte över saker hon inte kan påverka. Löser problem istället för att skapa dem.  Min man har jag som inspiration till det, det är bra egenskaper han har som jag skulle vilja ha.

Svar på tråden Hur blir man annorlunda än den man är?