Anonym (2) skrev 2025-04-10 15:14:44 följande:
Ja, exakt så är det.
Jag har funderat, en del i problemet kan vara att psykiatrin har för få platser på avdelningarna. De kan helt enkelt inte lägga in alla personer som de egentligen skulle vilja lägga in. Då är de tvugna att ge någon sorts konstig förklaring till patienten varför de inte kan erbjuda en plats.
Så vet jag att de har det på den vanliga akuten. Det var läkare som nyligen uttalade sig i tidningen om att de behövde skicka hem patienter som de egentligen ville ha kvar för kontroll. I den vanliga vården lägger de ibland patienter i korridoren, som en nödlösning. Men det är nog svårare att göra det i psykiatrin.
Sedan läste jag om två psykiatriker på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg som hade sagt helt galna saker till patienter som sökte vård där. Så jag hoppas att det inte är där du bor!
Känns det akut kan du ringa Hjälplinjen 90390,
Jourhavande medmänniska 08-7021680
Jourhavande präst nås via telefonnummer 112. Man ringer upp och ber att få tala med jourhavande präst. Du kan också maila och chatta.
Mind självmordslinjen, chatta via
mind.se eller tel. 90101.
Du kanske redan hade koll på de här?
Sedan tänker jag att om du har panikattacker så orkar kroppen inte hålla på hur länge som helst. Ångesten skjuter i höjden, lägger sig på en hög nivå och håller sig där ett tag. Sedan går det ner igen automatiskt. Mycket skrämmande, men i grunden ofarligt för kroppen. Kan ta allt från 20 minuter till flera timmar.
Detsamma gäller för overklighetskänslor. Obehagligt, men sök upp ett lugnt ställe och vila där tills de lugnar ner sig.
Hoppas att du kan hitta någon bra kontakt inom vården eller kyrkan!