• Anonym (fler barn)

Vad kan politiken göra för att öka barnafödandet?

Antal födslar per kvinna är nu nere i under 2,0 i alla länder, förutom många afrikanska länder, vissa muslimska länder och Israel.

Israel är det demokratiska land som har bäst barnafödande, så vad gör dem rätt som alla andra länder gör fel? Deras statistik ligger på 2,9. Sveriges ligger på 1,4. Sydkorea tror jag är i botten med 0,4.

De nordiska länderna är mer jämställda än Israel, så högre jämställdhet leder inte till fler barn.

Sverige är betydligt mer feministiskt än Sydkorea, så en stark feminism leder inte till färre barn.

Det låga barnafödandet beror på något annat. Frågan är bara vad.

Hans Rosling visade att ju rikare ett land blir, desto färre barn föder kvinnorna. Även om Israel ligger på 2,9 så ligger många fattiga afrikanska länder på drygt 4 barn per kvinna.

Vad behöver politiken göra för att öka barnafödandet? Nu tänker jag inte bara på Sverige, utan på hela världen, från Kina och Ryssland till Sverige och Norge.

• Svar på tråden Vad kan politiken göra för att öka barnafödandet?
  • Anonym (Jokern)
    Postman skrev 2025-04-12 23:16:00 följande:
    Jag ser att de flesta män tar ansvar och är i ett lagarbete. Är man så fixerad vid pengar så blir det förstås problem. Kvinnor får helt enkelt utbilda sig till yrken som betalar bättre. Ett val kvinnor behöver göra. Ganska korkat att utbilda sig till något som är uselt betalt.  
    Tycker du att vi inte behöver "kvinnoyrken" då? Typ undersköterska? Lägg av.
    Du gillar att skuldbelägga kvinnor eller hur? Männen är perfekta och kvinnor pengafixerade.
  • Tow2Mater
    Anonym (Sänk utbildningsnivån) skrev 2025-04-13 00:16:09 följande:

Något man kan göra något åt är att anpassa saker så att folk kan studera samtidigt som dom har barn. Detta är enormt utmanande idag. Om du har en tenta så har du en tenta och då har inte möjlighet att hoppa över den här typen av saker för att vara VABB. Om du missar obligatoriska saker som att delta på vissa obligatoriska föreläsningar och ditt barn är sjuk, då får du otroligt mycket kompletteringar som inte är i närheten av vad föreläsningen skulle vara. Det motsvarar liksom inte tiden. 

Det finns inte möjlighet till barnpassning på skolan. Många skulle kunna fortsätta att studera om man har 2 timmars föreläsningar 2 ggr i veckan om man kunde lämna barnen någonstans på campus. Det finns inte heller anpassade miljöer för barn. Hade man haft detta så hade man ju kunnat fråga en klasskompis som är på studentområdet om den kan ta ens barn så kan dom leka på det specifika lekrummet eller så kanske man kan fixa med en barnvakt som kan komma dit och vara med barnet i två timmar under föreläsningen. 

Det är ett problem att folk inte föder barn. Politikerna måste anstränga sig för att få upp barnantalet. Och då funkar det knappast att börja prata som vissa politiker gör att man ska begränsa möjligheten till preventivmedel?. 

Varför skjuter folk fram barnafödandet? 

Du får ju ha barnet på förskola vid studier, vad är problemet?
  • Anonym (Sänk utbildningsnivån)
    Tow2Mater skrev 2025-04-13 03:44:27 följande:
    Du får ju ha barnet på förskola vid studier, vad är problemet?
    Handlar ju om att inte behöva pausa studierna när barnen är små. Alltså under 1 år. Samhället tjänar på att folk blir klara med studierna snabbare 
  • Anonym (J)

Jag fattar inte problemet? Jag pluggade en treåring utbildning på universitetet när min son gick på förskolan. Funkade jättebra, inga problem alls. Till och med lättare att plugga än att jobba under småbarnsåren. Man är rätt flexibel när man pluggar. 

• Anonym (Anno Nym)
    StudierKemi skrev 2025-04-12 15:03:22 följande:

Många härinne ser det att man kan öka barnafödandet igen med kristna värderingar. Man kallar samma sak med andra ord. Precis som man gör med påsken. Påsken är egentligen korsfästelsen och uppståndelsen. Påsk är inte kycklingar och harar. Man borde säga till varandra "Glad vår!" Och inte "Glad Påsk!" det vore mer korrekt, eftersom påsken är en kristen högtid.

Exakt samma ser jag med förslagen att man bör "lära män" att prioritera familjen, att man måste börja värdesätta tvåsamheten, få män att vilja spendera mer ekonomiskt på sin familj, inge någon trygghet för kvinnor så att de vill föda fler barn igen o.s.v.. Detta är kristendom. Det finns ingen annan lösning. Människan är en spirituell varelse, vi har alltid intresserat oss för, och sökt efter, gudar och meningen med livet, och tyckt att högtider kopplade till det spirituella är viktiga för att kunna känna lycka. De kristna lever längre och är mindre ensamma. 

Ett annat perspektiv är detta att när man släpper allt fritt, och ger folk en fri och oreglerad uppfostran, så börjar det bli hor i hemmen mellan den unga mannen och den lite äldre kvinnan. Vi ser även att på kryssningar så fortsätter det genom hela livet att mycket äldre kvinnor har sex med hälften så gamla män! Där ligger 30-åriga män med 60-åriga kvinnor. 40 år gamla män ligger gärna med 80 år gamla damer o.s.v. Det är kvinnans lön för att hon har fött barn, för att hon är så hemskt viktig. 

Varför tvinga in folk i annat onaturligt som inte kommer hålla? Man måste utgå ifrån naturliga beteenden som kommer att äga rum ändå, oavsett vad vi säger eller tycker om saken. Bäst är att uppmuntra kristna värderingar igen, fast med en tvist på det hela - att kvinnan borde vara den äldre parten. Man kan lära mannen att det funkar utmärkt att bli pappa tidigt (alternativt frys in ägg, så att hon kan få barn som 50-åring t.ex., som filmstjärnorna får). Man kan lära kvinnan att en yngre man har sina behov och behöver tillgång ofta till henne, för att hon är så tilldragande. Hon måste släppa in honom ofta... ;) Men om mannen är för nära i ålder till kvinnan så kommer hon inte vilja detta av naturen. Då blir det inga barn. Båda tröttnar. 

Människa har alltid haft ett behov sex även för nöjes skull oavsett ålder.

Att kvinnor 50+ ligger med olika åldrar är inget konstigt.
  • Anonym (Kulturskifte)

Jag tror den här frågan är extremt komplex och den har inte börjat nu. Det började redan så tidigt som 70 talet skulle jag tro. Feminismen, frigörelsen, preventivmedel (definitivt inte av ondo) men sen har mycket annat hänt. Digitaliseringen, smartphones. Man umgås mer digitalt än i närheten av andra människor fysiskt. Förändringen av att man ser familjen som något positivt och barnen som livets stora mening till att ses som något jobbigt har ökat dramatiskt, barn ses som dyra och som ett hinder i ens egen utveckling. För att dra ett exempel som har slagit mig allt mer den senaste tiden är frånvaron av barn och familjer i serier och filmer. Är de med så är det ofta ensamstående föräldrar som ?kämpar? med karriären och barnen. Eller att familjen endast har ett barn. Den stora härliga familjen finns inte kvar. Och det gör mig ganska ledsen faktiskt. Hur man kan tro att barnen är något negativt. Det är ju tack vare dem vi har tro och hopp om framtiden och det är ju förhoppningsvis de unga som driver utvecklingen framåt. Inte någon gammal stofil som inte kan tänka utanför boxen. är livet verkligen endast jobb, materiella saker och en tavla för andra att beskåda och ?beundra?? Där sparkapitalet trumfar allt annat (vem sparar man för egentligen om man inte har några barn, till bättre tider?) Men detta säger jag som har barn. Som fick barn ung, utan ?pengar? men där livet faktiskt känns extremt bra på det stora hela trots några extremt jobbiga år med svårt sjukt barn och syskon som inte alltid håller sams. 

• Anonym (Sänk utbildningsnivån)
    Anonym (J) skrev 2025-04-13 08:12:49 följande:

Jag fattar inte problemet? Jag pluggade en treåring utbildning på universitetet när min son gick på förskolan. Funkade jättebra, inga problem alls. Till och med lättare att plugga än att jobba under småbarnsåren. Man är rätt flexibel när man pluggar. 

Ja, men jag har beskrivit dom situationerna som kan vara problematiska. Det är på vissa program. Missar du en viktig tenta så har du en omtenta om ETT år. För att komma vidare i programmet måste du ha alla kurser godkända annars kommer du inte vidare. Så en vabbdag kan leda till att du inte får studera vidare på ett år. Är detta rimligt? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Sänk utbildningsnivån) skrev 2025-04-13 08:59:52 följande:
    Ja, men jag har beskrivit dom situationerna som kan vara problematiska. Det är på vissa program. Missar du en viktig tenta så har du en omtenta om ETT år. För att komma vidare i programmet måste du ha alla kurser godkända annars kommer du inte vidare. Så en vabbdag kan leda till att du inte får studera vidare på ett år. Är detta rimligt? 
    Ofta är man ju två föräldrar och har nån form av nätverk. Jag är visserligen ensamstående men min mamma ryckte in enstaka tillfällen. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Postman skrev 2025-04-12 18:00:44 följande:
    Ekonomin är självklart viktig men ungdomarna idag har långt mer pengar kvar i plånboken idag än vad vi hade på 80/90 talet. Skillnaden är att man ska leva flådigare idag, klart pengarna inte räcker till att skaffa barn då. 

Det har blivit stora klassklyftor, i Sverige, en relativt stor grupp har det bra och har råd att ha barn. Väldigt många unga har inte råd att ha barn med den standard som anses normal idag.

Vem vill skaffa barn som skall leva som en ny ekonomisk underklass? Sämre livsvillkor i en dålig förort med hög kriminalitet och sämre skolor? Inte ha pengar till de jättedyra fritidsaktiviteterna? Förr var fritidsaktiviteter billigt, idag är det dyrt, du förväntas ha dyr utrustning och skicka barnet på dyra läger och cuper. Annars hamnar det utanför i idrotten. 

Därför kommer vi få födelsetal på 1,3 barn per kvinna ungefär, 

Och det skall vi absolut inte lösa med mer invandring för det kommer att slå sönder samhället ännu mer och minska välfärden för alla. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Signatur) skrev 2025-04-13 00:44:24 följande:

Vi är 8,1 miljarder människor på jorden. FN räknar med att vi kommer vara 10,4 miljarder vid slutet av seklet. Behöver vi bli fler? 

Lågt barnafödande i Sverige beror troligtvis på ekonomi, skenande matpriser och kostnader, arbetslöshet och att vi precis kom ur en pandemi där många inte vågade skaffa barn, eftersom vi inte visste om världen var på väg att gå under. Plus att det är oroligt i världen med krig, t.ex Ryssland och Ukraina, osv.

Ja. Ekonomi, arbetslöshet och även psykisk ohälsa är stora problem i den unga generationen och minskar deras möjligheter att få barn. Krig och oro hjälper inte till heller.
Svar på tråden Vad kan politiken göra för att öka barnafödandet?