Anonym (Ja) skrev 2025-04-11 11:14:46 följande:
Håller med här! Flickor får en bättre uppväxt i skola osv där det är mångs kvinnliga förebilder och där flickornas beteenden premieras. Pojkarnas naturliga beteenden och utveckling ses om fel och trycks undan men de får inget annat att ersätta det med. Om de inte ska bete sig som flickor då. Detta skapar problem för unga män idag tror jag. De har färre förebilder som ses som positiva i samhället, den naturliga manligheten ska ersättas av något okänt som ingen vet hur det ska se ut. De ska i alla sammanhang liksom bara komplettera kvinnor och det är inte så det är tänkt i evolutionen Tror jag.
De har sjukt höga krav på sig från alla håll, de ska egentligen bete sig schizofrent för att uppfylla samhällets alla förväntningar.
Det är dags att lyfta en god manlig bild som kan funka i dagens samhället.
En sak som det förutsätter är nog att kvinnor accepterar jämställdhet fullt ut. För idag vill många kvinnor att mannen beter sig totalt ojämställt när HON vill det men jämställt när HON föredrar det. Och det tror jag är
svårt för män generellt att uppfylla.
Vad menar du med "pojkarnas naturliga beteenden"? Att strunta i att plugga, slåss och utsätta tjejer för sexuella trakasserier? Det är inget beteende som uppskattas i arbetslivet och skolan ska ju förbereda för arbetslivet.
Är det inte pojkarnas fäder som ska vara deras förebilder?
"De har sjukt höga krav på sig från alla håll, de ska egentligen bete sig schizofrent för att uppfylla samhällets alla förväntningar."
Det där kan gälla flickorna också.
Problemet är att unga bryr sig för mycket om vad de läser på sociala medier. Det är där de får lära sig att de inte duger, inte i skolan eller familjen.