• Anonym (Hdjejrjf)

Akut! Kan en allmänläkare på vc förbjuda en att gå hem?

Som rubriken lyder

• Svar på tråden Akut! Kan en allmänläkare på vc förbjuda en att gå hem?
  • Anonym (?)

Menar du genom att låsa in eller hålla kvar med våld?

• Anonym (Hdjejrjf)

Han påstår att han inte kan låta mig gå hem i mitt skick och måste kontakta psyk. Jag behöver definitvt inte psyk, allt jag sökte för var sjukskrivning från skolan.

• Sahara95
    Anonym (Hdjejrjf) skrev 2025-04-11 13:37:52 följande:

Han påstår att han inte kan låta mig gå hem i mitt skick och måste kontakta psyk. Jag behöver definitvt inte psyk, allt jag sökte för var sjukskrivning från skolan.

Må så vara men han har inget lagstöd för att kvarhålla dig på platsen.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hdjejrjf) skrev 2025-04-11 13:37:52 följande:

Bara att gå hem
  • Anonym (.)

Han kan skriva ett vårdintyg enligt LPT och därmed kan du hållas kvar tills psykiatriker bedömt intyget.

• Anonym (Chatgpt)
    Så här funkar det i praktiken:

Vårdintyg skrivs
    En legitimerad läkare undersöker patienten och bedömer att kriterierna för LPT är uppfyllda (allvarlig psykisk störning, behov av psykiatrisk tvångsvård och att patienten motsätter sig vård).

Kvarhållningsbeslut ("kvarhållningsbeslut enligt LPT 6 §")

Endast en läkare som arbetar inom en psykiatrisk vårdinrättning (t.ex. en psykiatriker på en psykiatrisk akutmottagning eller slutenvårdsavdelning) har rätt att fatta beslut om att hålla kvar patienten i väntan på chefsöverläkarens beslut om intagning.

Den läkaren måste också vara tjänstgörande på den psykiatriska enheten där patienten befinner sig.

Den läkare som skrivit vårdintyget får inte själv fatta kvarhållningsbeslutet ? det måste vara en annan läkare.

Sammanfattning:

ÅtgärdVem får göra det?

Skriva vårdintyg

Legitimerad läkare (ej AT-läkare)

Hålla kvar patienten

Tjänstgörande läkare inom psykiatrisk vårdinrättning

Besluta om intagning (LPT)

Chefsöverläkare inom psykiatrisk tvångsvård

• Anonym (.)
    Anonym (Chatgpt) skrev 2025-04-11 14:21:56 följande:
    Så här funkar det i praktiken:

Vårdintyg skrivs
    En legitimerad läkare undersöker patienten och bedömer att kriterierna för LPT är uppfyllda (allvarlig psykisk störning, behov av psykiatrisk tvångsvård och att patienten motsätter sig vård).

Kvarhållningsbeslut ("kvarhållningsbeslut enligt LPT 6 §")

Endast en läkare som arbetar inom en psykiatrisk vårdinrättning (t.ex. en psykiatriker på en psykiatrisk akutmottagning eller slutenvårdsavdelning) har rätt att fatta beslut om att hålla kvar patienten i väntan på chefsöverläkarens beslut om intagning.

Den läkaren måste också vara tjänstgörande på den psykiatriska enheten där patienten befinner sig

Den läkare som skrivit vårdintyget får inte själv fatta kvarhållningsbeslutet ? det måste vara en annan läkare.

Sammanfattning:
    ÅtgärdVem får göra det?

Skriva vårdintyg

Legitimerad läkare (ej AT-läkare)

Hålla kvar patienten

Tjänstgörande läkare inom psykiatrisk vårdinrättning

Besluta om intagning (LPT)

Chefsöverläkare inom psykiatrisk tvångsvård
    Om en läkare i annan vård än inom psykiatrin skriver vårdintyg skall en psykiatriker snarast bedöma detta, och vid behov kan man ta hjälp av polis för transport av patienten till psykiatrisk klinik.
  • Anonym (Inlåst?)

Det är väl bara att gå hem? Du är knappast inlåst på vårdcentralen?

• Lynx123

Är du suicidial? Finns det kanske oro för att du ska skada dig själv eller någon annan?

Svar på tråden Akut! Kan en allmänläkare på vc förbjuda en att gå hem?