• Anonym (Hdjejrjf)

Akut! Kan en allmänläkare på vc förbjuda en att gå hem?

Som rubriken lyder

• Svar på tråden Akut! Kan en allmänläkare på vc förbjuda en att gå hem?
  • Anonym (J)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-04-11 18:25:29 följande:
    Så länge ingen vårdintyg på LPT är skrivet så är ts fri att gå hem (vilket gon förmodligen  har gjort). 
    Som jag skrev så borde polis ha tillkallats. Än att läkaren höll honom/henne kvar. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Hdjejrjf) skrev 2025-04-11 19:14:31 följande:

Han tänkte på allvar inte låta mig gå. Jag är slutkörd, behöver bara en paus från studierna ett tag och bara för att jag grät påstod han att han inte kunde låta mig gå, att han måste kontakta psyk etc. Enda sättet han gick med på att låta mig gå är om jag gick med på att träffa deras psykolog på tisdag. Jag har redan avbokat tiden.

Men varför? De finns ju där för att stötta dig , varför fly?
  • Anonym (Hdjejrjf)
    Anonym (J) skrev 2025-04-11 19:21:46 följande:
    Men varför? De finns ju där för att stötta dig , varför fly?
    För att jag inte har behov av det.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Hdjejrjf) skrev 2025-04-11 19:28:49 följande:
    För att jag inte har behov av det.
    Om du är slutkörd, gråter och inte klarar av studierna så behöver du i det minsta psykologisk hjälp. Varför inte ta emot det? 
  • Sahara95
    Anonym (J) skrev 2025-04-11 19:20:54 följande:
    Som jag skrev så borde polis ha tillkallats. Än att läkaren höll honom/henne kvar. 
    Varför? Slöseri med resurser deluxe.
  • Anonym (Hdjejrjf)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-04-11 19:35:36 följande:
    Om du är slutkörd, gråter och inte klarar av studierna så behöver du i det minsta psykologisk hjälp. Varför inte ta emot det? 
    Jag behöver bara en paus från studierna, det hade nog de flesta behövt i min sits. Jag behöver absolut inte psykolog. Jag har alltid haft lätt till tårar, det är inget unikt för den här situationen.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Hdjejrjf) skrev 2025-04-11 19:39:25 följande:
    Jag behöver bara en paus från studierna, det hade nog de flesta behövt i min sits. Jag behöver absolut inte psykolog. Jag har alltid haft lätt till tårar, det är inget unikt för den här situationen.
    Och många i din sits tar emot psykologisk hjälp för att kunna komma på fötter igen. 
  • Anonym (C)
    Anonym (Hdjejrjf) skrev 2025-04-11 19:14:31 följande:

Han tänkte på allvar inte låta mig gå. Jag är slutkörd, behöver bara en paus från studierna ett tag och bara för att jag grät påstod han att han inte kunde låta mig gå, att han måste kontakta psyk etc. Enda sättet han gick med på att låta mig gå är om jag gick med på att träffa deras psykolog på tisdag. Jag har redan avbokat tiden.

Lpt låter ju verkligen extremt under de omständigheterna. Är man slutkörd kan man ju brista i gråt för minsta småsak. Knappast ett tecken på att man är suicidal!

Men att så snabbt få tid hos en psykolog är ju guld. Synd att du inte tog den chansen, men jag fattar att allt bara kändes fel efter läkarens märkliga reaktion. 
  • Anonym (Hdjejrjf)
    Anonym (Ssk) skrev 2025-04-11 19:40:23 följande:
    Och många i din sits tar emot psykologisk hjälp för att kunna komma på fötter igen. 
    Du vet inte ens vad "min sits" är.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hdjejrjf) skrev 2025-04-11 19:39:25 följande:
    Varför måste du till läkare för att ta en paus från studierna?  
Svar på tråden Akut! Kan en allmänläkare på vc förbjuda en att gå hem?