• Anonym (Träna)

Tvätta träningskläder ….

Tvättar du dina träningskläder efter var gång ni vart och tränat ? 

Jag använder mig utav mitt luktsinne och tvättar efter det. Brukar lägga mina träningskläder i frysen efter användning. Om det inte luktar eller av någon anledning är smutsigt så finns det ju ingen anledning att tvätta efter var gång. 

• Svar på tråden Tvätta träningskläder ….
  • Anonym (Frida)

Jag tvättar efter träning eftersom jag inte vet hur skitiga de andra gymbesökarna är. Det känns inte fräscht att ta på sig tights som jag sprungit i oavsett om de luktar eller ej.  Jag spritar och torkar av ytorna och redskapen jag använt men jag kan ju inte garantera att den som använde de innan gjorde det.

• Anonym (Träna)

Frysen är ett betydligt bättre alternativ för att vädra sina kläder då de bakterier som orsakar lukt minskar/försvinner. 

Åker man och tränar efter jobbet så kan det vara en bra idé att tvätta av sig innan man drar på sig träningskläderna beroende på vad för jobb man har.

Som sagt ren svett luktar inte. Bakterier luktar i kontakt med smuts. Dvs att man inte tvättat sig tillräckligt. 

• Anonym (Träna)

Frysen är ett betydligt bättre alternativ för att vädra sina kläder då de bakterier som orsakar lukt minskar/försvinner. 

Åker man och tränar efter jobbet så kan det vara en bra idé att tvätta av sig innan man drar på sig träningskläderna beroende på vad för jobb man har.

Som sagt ren svett luktar inte. Bakterier luktar i kontakt med smuts. Dvs att man inte tvättat sig tillräckligt. 

• Anonym (Plastad)
    Tow2Mater skrev 2025-04-13 18:20:18 följande:

I frysen? med maten? Låter inte det lite sunkigt?

Jag hänger mina på en stol om de inte åker i tvätten direkt.

Maten är väl förhoppningsvis förpackad.
    Ingen brukar ha styckdelar av rådjur helt öppet i frysen. 
  • Anonym (Plastad)
    Anonym (Träna) skrev 2025-04-13 21:45:16 följande:

Håller med dig. På vintern hänger jag ut kläderna på balkongen, om det är minusgrader. Frysen funkar också.
    Måste man tvätta efter varje användning så luktar ens svett nog lite mer.
  • Anonym (mina)
    Anonym (Träna) skrev 2025-04-13 14:55:04 följande:
    Tvätta träningskläder ?.

Tvättar du dina träningskläder efter var gång ni vart och tränat ? 

Jag använder mig utav mitt luktsinne och tvättar efter det. Brukar lägga mina träningskläder i frysen efter användning. Om det inte luktar eller av någon anledning är smutsigt så finns det ju ingen anledning att tvätta efter var gång. 

Mina träningskläder blir oftast så svettiga att jag vill tvätta dem efter varje användning. Möjligen undantaget yoga-kläder och sån tröja/jacka som är övre lagret vid tex löpning.

Men om de inte är svettiga och luktar så behöver de inte tvättas såklart, så det avgör du ju själv hur det är med dina kläder. 
  • Anonym (Olika träningsformer)

Jag tvättar träningskläder som jag svettas i tämligen direkt, medan de som jag använt vid viss styrketräning överlever några tillfällen. 
    Likaså kan jag avvakta med tvätt om det ska tränas ute, typ ensam... För då är det bara slöseri.

Däremot tillhör det ju god ton att inte störa andra, så vid misstanke om att man luktar behöver man ha fräscha kläder. 

Det är ju löjligt att tänka att precis alla människor helt behöver hantera sin tränings tvätt lika. Springa ute på ett lungt återhämtningspass är inte samma sak som att pressa sig i timmar... Osv.

• Anonym (Träna)

Finns ju en anledning till att man måste duscha av sig innan på badhus. Bakterier. Att ta på sig rena träningskläder hjälper ju inte så mycket på ev svettlukt om man inte är tillräckligt ren själv på kroppen. 

• Anonym (P)
    Anonym (Träna) skrev 2025-04-14 11:01:15 följande:

Finns ju en anledning till att man måste duscha av sig innan på badhus. Bakterier. Att ta på sig rena träningskläder hjälper ju inte så mycket på ev svettlukt om man inte är tillräckligt ren själv på kroppen. 

Anledningen till att du duschar på badhus, är för kunna håller nere på kloret i vattnet. Höga klorhalter är ett arbetsmiljöproblem för de som
    jobbar i badhuset. Det är ju inte ett problem på ett gym. 

• Anonym (Hyui)
    Anonym (Träna) skrev 2025-04-13 21:45:16 följande:

Man kan inte vara så kategorisk. Min svett luktar oftast inte, men innan mens och om jag är stressad gör den det. Min mans svett luktar mycket mer än min och värst är det om han druckit mycket kaffe. Då är det är vidrigt.
Svar på tråden Tvätta träningskläder ….