Anonym (MX) skrev 2025-04-15 13:31:56 följande:
Så kan det absolut vara. Men även "yngre äldre" ca 55+ verkar dra ner på hygienen av någon anledning. Nu skiljer det sig förstås enormt mellan olika individer. Men något säger mig att TS är i den åldersgruppen.
För mig har det handlat mycket om hormoner. Under puberteten luktade min svett illa snabbt och även om jag tvättade mig noga. Och nu när jag kommit i klimakteriet är det likadant, jag luktar mer och snabbare efter att jag tvättat mig.
Tex så kan jag lukta svett efter en vanlig promenad, så var det inte för bara några år sen. Och när jag var tonåring kunde svettlukten komma av att jag blev nervös eller stressad.
Lukten i puberteten var mer som stickig svettdoft, medan lukten nu när jag är äldre luktar mer som gammal tant. Nu är jag så medveten och det finns bra produkter, så jag har ökat på min hygiennivå och fått bukt med lukten. Men orsaken till min tendens att lukta mer har varit till stor del av hormoner.
I perioder av hög stress så har jag också luktat mer och starkare, troligen av stresshormoner.