• Anonym (Träna)

Tvätta träningskläder ….

Tvättar du dina träningskläder efter var gång ni vart och tränat ? 

Jag använder mig utav mitt luktsinne och tvättar efter det. Brukar lägga mina träningskläder i frysen efter användning. Om det inte luktar eller av någon anledning är smutsigt så finns det ju ingen anledning att tvätta efter var gång. 

• Svar på tråden Tvätta träningskläder ….
  • Anonym (MA)
    Anonym (Träna) skrev 2025-04-13 14:55:04 följande:
    Tvätta träningskläder ?.

Jag använder mig utav mitt luktsinne och tvättar efter det. Brukar lägga mina träningskläder i frysen efter användning. Om det inte luktar eller av någon anledning är smutsigt så finns det ju ingen anledning att tvätta efter var gång. 

Förstår inte riktigt. TS! Du duschar innan du tar på dig rena träningskläder, tränar, duschar och lägger sen kläderna i frysen. Tar fram kläderna med gammal svett och hudavlagringar (som inte luktar), duschar, tränar och duschar sen. 

Om kläderna inte luktar vad hindrar dig från att lägga dom i frysen igen?

Bara en fundering: Om man duschar på morgonen, duschar före träningen och efter den...mycke duscha blir det.
  • Anonym (mina)
    Anonym (Träna) skrev 2025-04-13 14:55:04 följande:
    Tvätta träningskläder ?.

Jag tycker också att det är lite skillnad var man tränar med eventuellt illaluktande träningskläder.

Om man tränar på gym eller pass med andra så är det till viss del för deras skull man har rena fräscha kläder. Springer man bara i skogen på egen hand så stör det ingen annan om man har kläder som luktar. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (MX) skrev 2025-04-14 11:27:45 följande:

Har man blivit svettig på gymmet behöver kläderna tvättas. Det tillhör det sunda förnuftet.

Svett som får ligga och gotta sig börjar lukta. Det handlar om att visa hänsyn till de andra som är på gymmet. 

Köp en till uppsättning av dina favoritkläder så har du något skönt att sätta på dig när de andra kläderna ligger i smutsen. 

Man brukar klaga på att äldre människor luktar, men jag blir mer och mer övertygad om att det handlar om att folk slutar bry sig om hur de luktar - de kan gå med svettiga träningskläder eller en tröja med fläckar eftersom de inbillar sig att det inte gör något. Tro mig, det syns och det luktar! 

Håll stilen, duscha ofta och byt kläder ofta. Så jobbigt är det inte. 

Jag förstår hur du menar men vill ändå tillägga rent allmänt och inte riktat mot just dig:

Om det är så att "äldre" människor luktar mer än yngre så beror det kanske i första hand på att de inte orkar eller kan sköta om sig och/eller inte får eller tar emot hjälp i tillräcklig utsträckning. Men det kan också handla om vätskeintag. Äldre människor har ofta svårare att känna av törst får i sig mindre vätska och då kan kroppsvätskor lukta mer. Det kan också bero på sjukdom eller medicinering. Eller ändrade matvanor (vissa livsmedel binder mer vätska än andra exempelvis). Det handlar nog inte i första hand om att äldre människor skulle ha större mängd bakterier på kroppen. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Plastad) skrev 2025-04-14 12:29:38 följande:

De enda som verkligen förpestar luften med svett, och då är jag inte så känslig, är främst unga grabbar 11-14 år som inte fått lära sig att använda deo.
    Även en del typ nyanlända som inte använder deo, absolut inte alla!
    Sen hemlösa ibland, vilket känns nedrigt att ta upp då det inte är så konstigt.

Kort sagt, de som vägrar deo eller inte har lärt sig att använda det. Eller de som inte har tillgång till dusch.

Ändå, hellre lite svett än att få näsan förgiftad av någon med dåligt luktsinne som tror att han/hon luktar gott när de överanvänt någon tung och hiskeligt äcklig parfym som sticker i näsan!

Men är det verkligen deodorant som avgör om man luktar? Det är väl bakterier som luktar? Hur luktade folk innan det var norm att använda deodorant? (Ja, jag använder deodorant dygnet runt men jag trodde inte att det var så avgörande...)
  • Ezmeraldah
    Anonym (pi) skrev 2025-04-14 11:30:56 följande:
    Om du skulle lyckas tvätta bort alla bakterier från din hud skulle du få betydligt större problem än att svetten luktar ... det är liksom inte så att bakterier alltid är dåligt.
    Det har ingen påstått heller? 
  • Noname00
    Ezmeraldah skrev 2025-04-15 10:43:38 följande:
    Jag förstår hur du menar men vill ändå tillägga rent allmänt och inte riktat mot just dig:

Om det är så att "äldre" människor luktar mer än yngre så beror det kanske i första hand på att de inte orkar eller kan sköta om sig och/eller inte får eller tar emot hjälp i tillräcklig utsträckning. Men det kan också handla om vätskeintag. Äldre människor har ofta svårare att känna av törst får i sig mindre vätska och då kan kroppsvätskor lukta mer. Det kan också bero på sjukdom eller medicinering. Eller ändrade matvanor (vissa livsmedel binder mer vätska än andra exempelvis). Det handlar nog inte i första hand om att äldre människor skulle ha större mängd bakterier på kroppen. 
    Äldre människor tvättar inte som yngre gör ut byxor å tröjor hängs tillbaka i garderoben efter användning.
  • Anonym (MX)
    Noname00 skrev 2025-04-15 09:41:44 följande:
    Att lägg träningskläder i frysen låter otroligt äckligt, vad ska det tjäna till?

Använd tvättmaskinens snabbprogram eller lägg dom i ennhink med vatten å lite lätt tvättmedel och häng upp så håller dom sig fräsha.
    tydligen enklare att rensa frysen och lägga in alla sina vidriga träningskläder där istället för att slänga dem i tvättmaskinen. Snacka om att göra det besvärligt i onödan. 
  • Anonym (MX)
    Ezmeraldah skrev 2025-04-15 10:43:38 följande:

Så kan det absolut vara. Men även "yngre äldre" ca 55+ verkar dra ner på hygienen av någon anledning. Nu skiljer det sig förstås enormt mellan olika individer. Men något säger mig att TS är i den åldersgruppen. 
  • Anonym (mina)
    Anonym (MX) skrev 2025-04-15 13:31:56 följande:
    Så kan det absolut vara. Men även "yngre äldre" ca 55+ verkar dra ner på hygienen av någon anledning. Nu skiljer det sig förstås enormt mellan olika individer. Men något säger mig att TS är i den åldersgruppen. 
    För mig har det handlat mycket om hormoner. Under puberteten luktade min svett illa snabbt och även om jag tvättade mig noga. Och nu när jag kommit i klimakteriet är det likadant, jag luktar mer och snabbare efter att jag tvättat mig.

Tex så kan jag lukta svett efter en vanlig promenad, så var det inte för bara några år sen. Och när jag var tonåring kunde svettlukten komma av att jag blev nervös eller stressad. 

Lukten i puberteten var mer som stickig svettdoft, medan lukten nu när jag är äldre luktar mer som gammal tant. Nu är jag så medveten och det finns bra produkter, så jag har ökat på min hygiennivå och fått bukt med lukten. Men orsaken till min tendens att lukta mer har varit till stor del av hormoner. 

I perioder av hög stress så har jag också luktat mer och starkare, troligen av stresshormoner. 
  • Ezmeraldah
    Noname00 skrev 2025-04-15 11:08:41 följande:
    Äldre människor tvättar inte som yngre gör ut byxor å tröjor hängs tillbaka i garderoben efter användning.
    En del kanske det stämmer in på men långt ifrån alla. Min uppfattning är att det är högst individuellt numera. Det finns 90-åringar som är extremt renliga och byter kläder minst varje dag och tvättar allt efter en användning. Jag har ingen statistik att hänvisa till tyvärr men jag håller inte riktigt med dig. Jag tror att det var så som du beskriver för ca 30 år sen men dagens äldre är mer som yngre när det gäller tvättande, enligt min uppfattning. De som är 90 år idag har haft dusch och tvättmaskin lite för länge för att leva som du beskriver, det är åtminstone vad jag tror. 

Men även om det är som du säger så tror jag inte att äldre luktar mer för att de återanvänder kläder? Inte enbart i alla fall, förutsatt att de är friska. 
Svar på tråden Tvätta träningskläder ….