• Anonym (Träna)

Tvätta träningskläder ….

Tvättar du dina träningskläder efter var gång ni vart och tränat ? 

Jag använder mig utav mitt luktsinne och tvättar efter det. Brukar lägga mina träningskläder i frysen efter användning. Om det inte luktar eller av någon anledning är smutsigt så finns det ju ingen anledning att tvätta efter var gång. 

• Svar på tråden Tvätta träningskläder ….
  • Anonym (Träna)
    Anonym (P) skrev 2025-04-14 11:11:06 följande:

Anledningen till att du duschar på badhus, är för kunna håller nere på kloret i vattnet. Höga klorhalter är ett arbetsmiljöproblem för de som
    jobbar i badhuset. Det är ju inte ett problem på ett gym. 

Och det har ju med bakterier att göra. 
  • Anonym (MX)

Har man blivit svettig på gymmet behöver kläderna tvättas. Det tillhör det sunda förnuftet.

Svett som får ligga och gotta sig börjar lukta. Det handlar om att visa hänsyn till de andra som är på gymmet. 

Köp en till uppsättning av dina favoritkläder så har du något skönt att sätta på dig när de andra kläderna ligger i smutsen. 

Man brukar klaga på att äldre människor luktar, men jag blir mer och mer övertygad om att det handlar om att folk slutar bry sig om hur de luktar - de kan gå med svettiga träningskläder eller en tröja med fläckar eftersom de inbillar sig att det inte gör något. Tro mig, det syns och det luktar! 

Håll stilen, duscha ofta och byt kläder ofta. Så jobbigt är det inte. 

• Anonym (pi)
    Anonym (Träna) skrev 2025-04-14 11:20:50 följande:
    Och det har ju med bakterier att göra. 
    Om du skulle lyckas tvätta bort alla bakterier från din hud skulle du få betydligt större problem än att svetten luktar ... det är liksom inte så att bakterier alltid är dåligt.
  • Anonym (Träna)
    Anonym (pi) skrev 2025-04-14 11:30:56 följande:
    Om du skulle lyckas tvätta bort alla bakterier från din hud skulle du få betydligt större problem än att svetten luktar ... det är liksom inte så att bakterier alltid är dåligt.
    Ibland tror jag en del gör sig dummare än de är. 
  • Anonym (pi)
    Anonym (Träna) skrev 2025-04-14 11:34:24 följande:
    Ibland tror jag en del gör sig dummare än de är. 
    Vad menar du? 
  • Anonym (Plastad)
    Anonym (Frida) skrev 2025-04-13 19:33:34 följande:

Jag tvättar efter träning eftersom jag inte vet hur skitiga de andra gymbesökarna är. Det känns inte fräscht att ta på sig tights som jag sprungit i oavsett om de luktar eller ej.  Jag spritar och torkar av ytorna och redskapen jag använt men jag kan ju inte garantera att den som använde de innan gjorde det.

Du åker aldrig kollektivt eller besöker vänner då utan att tvätta kläderna när du kommer hem?
    Vågar du bo på hotell? Gå på bio eller restaurang?
  • Anonym (Plastad)

De enda som verkligen förpestar luften med svett, och då är jag inte så känslig, är främst unga grabbar 11-14 år som inte fått lära sig att använda deo.
    Även en del typ nyanlända som inte använder deo, absolut inte alla!
    Sen hemlösa ibland, vilket känns nedrigt att ta upp då det inte är så konstigt.

Kort sagt, de som vägrar deo eller inte har lärt sig att använda det. Eller de som inte har tillgång till dusch.

Ändå, hellre lite svett än att få näsan förgiftad av någon med dåligt luktsinne som tror att han/hon luktar gott när de överanvänt någon tung och hiskeligt äcklig parfym som sticker i näsan!

• Noname00
    Anonym (Träna) skrev 2025-04-13 14:55:04 följande:
    Tvätta träningskläder ?.

Tvättar du dina träningskläder efter var gång ni vart och tränat ? 

Jag använder mig utav mitt luktsinne och tvättar efter det. Brukar lägga mina träningskläder i frysen efter användning. Om det inte luktar eller av någon anledning är smutsigt så finns det ju ingen anledning att tvätta efter var gång. 

Att lägg träningskläder i frysen låter otroligt äckligt, vad ska det tjäna till?

Använd tvättmaskinens snabbprogram eller lägg dom i ennhink med vatten å lite lätt tvättmedel och häng upp så håller dom sig fräsha.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Re)

T-shirts tvättar jag efter varje gång. Shortsen däremot inte efter varje, kanske efter 2-3 gånger, men brukar inte svettas vid benen (vad jag vet iallafall). Lukta på kläderna och bedöm efter det, men säkrast är att tvätta regelbundet!

Svar på tråden Tvätta träningskläder ….