• Anonym (Lilla)

Vad får grundskolan kräva?

Vad får de kräva ersättning för? Skolan i fråga har meddelat att de kommer ta betalt för den trasiga datorväskan samt två skolböcker om de inte hittas innan hon går ut nian i juni. Sa

• Svar på tråden Vad får grundskolan kräva?
  • Anonym (Lilla)
    Lynx123 skrev 2025-04-18 17:20:13 följande:
    Det är ju jättebra. Det var dock hon som hade ansvaret och nu får hon ersätta dem. Det gör henne inte till en dålig människa, men om hon får betala själv för dem så.lär hon sig ännu mer ansvar.
    Under normala omständigheter skulle hon inte ha glömt dem, men hon var på toa när brandlarmet gick och skolan utrymdes och efter det gick de inte tillbaka till det klassrummet. Hon kom ihåg det när hon var hemma nån timme senare och då ringde jag skolan, men då var böckerna redan borta.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Lilla)
    Anonym skrev 2025-04-18 17:40:53 följande:
    Och med detta ska vi komma fram till att hon inte hade ansvar för böckerna?
    Det är ju olyckligt men bara att ersätta.
    Det var ju läraren som stängde dörren innan hon kunde hämta. Är väl inget konstigt att glömma när man blir rädd för att det brinner?

Vid stöld är man inte skyldig att betala, men antagligen är det läraren eller annan personal som lagt undan böckerna utan att checka dem.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Örebro)

Eleverna nrukar skrkva namn i när böckerna delas ut. Då borde läraren se det om de samlats in.

• Anonym (Örebro)

Hur låmgt efter att böckerna försvann sa hon till läraren?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Lilla)
    Anonym (Örebro) skrev 2025-04-18 19:00:20 följande:

Hur låmgt efter att böckerna försvann sa hon till läraren?

Nån timme, jag ringde så fort hon sa till och hon har efterfrågat dem flera gånger.
  • Anonym (Sanna)

Eleverna ansvarar för de böcker som de har blivit tilldelade. Och nu glömde hon dem på bänken. Hade hon inte gjort det så hade detta problem inte funnits. Och därför är det inte skolans fel. Glömde de andra eleverna också sina böcker? Och hur stort har detta nu blivit? En massa diskussioner fram och tillbaka med lärare och personal som aldrig tar slut? Jag skulle betala, och få det ur världen.

Men ingen oro för att hon nu inte har de böcker som behövs på lektionerna? Eller när hon ska läsa till prov? 

• Anonym (Lilla)
    Anonym (Sanna) skrev 2025-04-18 20:15:37 följande:

Eleverna ansvarar för de böcker som de har blivit tilldelade. Och nu glömde hon dem på bänken. Hade hon inte gjort det så hade detta problem inte funnits. Och därför är det inte skolans fel. Glömde de andra eleverna också sina böcker? Och hur stort har detta nu blivit? En massa diskussioner fram och tillbaka med lärare och personal som aldrig tar slut? Jag skulle betala, och få det ur världen.

Men ingen oro för att hon nu inte har de böcker som behövs på lektionerna? Eller när hon ska läsa till prov? 

De andra var i klassrummet när larmet gick och efteråt gick de inte tillbaka dit.

Hon har fått andra.
Svar på tråden Vad får grundskolan kräva?