• Anonym (Lilla)

Vad får grundskolan kräva?

Vad får de kräva ersättning för? Skolan i fråga har meddelat att de kommer ta betalt för den trasiga datorväskan samt två skolböcker om de inte hittas innan hon går ut nian i juni. Sa

• Svar på tråden Vad får grundskolan kräva?
  • AndreaBD
    Anonym (Lilla) skrev 2025-04-18 13:58:50 följande:

De har försvunnit i skolan. Hon råkade glömma dem i klassrummet och sen var de borta. Ser inte hur vi kan göra mer än vi redan försökt, det måste ju vara skolpersonalen som hjälper till, men de nekar bara
    till att de finns i skolan. Sa att då måsts någon annan tagit dem, men det tyckte tydligen läraren lät osannolikt.

Dragkedjan har lossnat från sömmen, handtaget sitter löst och den är i allmänt väldigt dåligt skick i övrigt. Den var så när hon fick den, men det nekar de också till.

Allvarligt! Jag är själv lärare på högstadiet. Jag ber eleverna skriva namn i sina böcker. Men många gör inte det. Jag påminner dem ta med böckerna. Ibland säger de att den kan få ligga där till nästa lektion. Jag undrar varför boken inte är i skåpet - då hade de inte nyckel, lade den i kompisens skåp. Sedan vet de inte vems bok det är och så har kompisen tagit den och slarvat bort den. 

Och sedan tycker de att det inte är deras fel? Själv skriver jag upp vem som har vilken bok. Men det gäller bara textböcker (i språk alltså). Övningsböcker är deras och om de inte har skrivit namn i och den hamnar "någonstans" i skolan, så vet ingen vems det är. Jag har t.o.m. hållit på och visat flera böcker för elever (inte alla är hittade i klassrum nyligen, vissa är säkert äldre) och kollat handstil. Vad behöver eleverna göra? Bara skriva namn i bokjäveln! Och helst ta med sig boken.