• Anonym (Lilla)

Vad får grundskolan kräva?

Vad får de kräva ersättning för? Skolan i fråga har meddelat att de kommer ta betalt för den trasiga datorväskan samt två skolböcker om de inte hittas innan hon går ut nian i juni. Sa

• Svar på tråden Vad får grundskolan kräva?
  • AndreaBD
    Anonym (Lilla) skrev 2025-04-18 13:58:50 följande:

De har försvunnit i skolan. Hon råkade glömma dem i klassrummet och sen var de borta. Ser inte hur vi kan göra mer än vi redan försökt, det måste ju vara skolpersonalen som hjälper till, men de nekar bara
    till att de finns i skolan. Sa att då måsts någon annan tagit dem, men det tyckte tydligen läraren lät osannolikt.

Dragkedjan har lossnat från sömmen, handtaget sitter löst och den är i allmänt väldigt dåligt skick i övrigt. Den var så när hon fick den, men det nekar de också till.

Allvarligt! Jag är själv lärare på högstadiet. Jag ber eleverna skriva namn i sina böcker. Men många gör inte det. Jag påminner dem ta med böckerna. Ibland säger de att den kan få ligga där till nästa lektion. Jag undrar varför boken inte är i skåpet - då hade de inte nyckel, lade den i kompisens skåp. Sedan vet de inte vems bok det är och så har kompisen tagit den och slarvat bort den. 

Och sedan tycker de att det inte är deras fel? Själv skriver jag upp vem som har vilken bok. Men det gäller bara textböcker (i språk alltså). Övningsböcker är deras och om de inte har skrivit namn i och den hamnar "någonstans" i skolan, så vet ingen vems det är. Jag har t.o.m. hållit på och visat flera böcker för elever (inte alla är hittade i klassrum nyligen, vissa är säkert äldre) och kollat handstil. Vad behöver eleverna göra? Bara skriva namn i bokjäveln! Och helst ta med sig boken.

Jag tycker det är pinsamt att bråka om det som förälder! Ditt barn har slarvat bort boken! Punkt. Du ska betala. Dataväskan är mer tveksamt. Men jag skulle ha betalat sånt också när det gäller mina barn. Och har gjort. Eftersom jag tycker att man inte kan förvänta sig att samhället ska bekosta allt, tom det som barnet slarvar bort. 
  • AndreaBD
    Anonym (Lilla) skrev 2025-04-19 11:57:15 följande:

De lämnar inte ut datorer om man inte skriver på, då får man fixa en egen dator enligt dem. När hon var ny i skolan gick hon utan dator i flera veckor utan att kunna förklara varför när vi var på om det. Till sist visade det sig bero på att vi inte skrivit under på papprena de delade ut
    i början av terminen, innan hon börjat.

Det låter rimligt! 
  • AndreaBD
    Anonym (Lilla) skrev 2025-04-18 17:38:15 följande:
    Under normala omständigheter skulle hon inte ha glömt dem, men hon var på toa när brandlarmet gick och skolan utrymdes och efter det gick de inte tillbaka till det klassrummet. Hon kom ihåg det när hon var hemma nån timme senare och då ringde jag skolan, men då var böckerna redan borta.
    Okej, i ett sånt fall skulle jag förstås också tycka att det inte var hennes fel. I såna fall brukar jag försöka fixa någon extra bok, kanske en i lite sämre skick, som man hade tänkt slänga. Det är ju bara några veckor kvar på terminen. Och nästa läsår har de kanske inte den boken? 
  • Anonym (Lilla)
    AndreaBD skrev 2025-04-19 12:35:49 följande:
    Allvarligt! Jag är själv lärare på högstadiet. Jag ber eleverna skriva namn i sina böcker. Men många gör inte det. Jag påminner dem ta med böckerna. Ibland säger de att den kan få ligga där till nästa lektion. Jag undrar varför boken inte är i skåpet - då hade de inte nyckel, lade den i kompisens skåp. Sedan vet de inte vems bok det är och så har kompisen tagit den och slarvat bort den. 

Och sedan tycker de att det inte är deras fel? Själv skriver jag upp vem som har vilken bok. Men det gäller bara textböcker (i språk alltså). Övningsböcker är deras och om de inte har skrivit namn i och den hamnar "någonstans" i skolan, så vet ingen vems det är. Jag har t.o.m. hållit på och visat flera böcker för elever (inte alla är hittade i klassrum nyligen, vissa är säkert äldre) och kollat handstil. Vad behöver eleverna göra? Bara skriva namn i bokjäveln! Och helst ta med sig boken.

Jag tycker det är pinsamt att bråka om det som förälder! Ditt barn har slarvat bort boken! Punkt. Du ska betala. Dataväskan är mer tveksamt. Men jag skulle ha betalat sånt också när det gäller mina barn. Och har gjort. Eftersom jag tycker att man inte kan förvänta sig att samhället ska bekosta allt, tom det som barnet slarvar bort. 

De får inte skriva i böckerna, alla har ett nummer som registreras på dem.

Skulle du ha betalat för att ditt barn fått en trasig väska?

• Anonym (H)

Hur mycket pengar rör det sig om?

Det går väl ändå att bevisa att brandlarmet gick just den lektionen hon hade de där böckerna? Städaren har väl plockat bort dem?

Angående datorväskan får ni nog lära er den hårda vägen att filma/fota när ni tar emot grejer med skavanker. 

• Spucks

Och igen en tråd där TS kommer med relevant information först efter ett tag, istället för direkt i första inlägget.

Jag skulle aldrig betala för varken böcker eller väskan. Oavsett om hon var på toan eller inte: när ett larm går, är regeln att man lämnar allt och tar sig ut. Hur kan man vara ansvarig för att något försvinner medan man håller sig till reglerna?
    Och TS, du skrev att man inte behöver betala om något anmäldes som stulen. Anmäl böckerna som stulen då. För det är de ju - de är ditt barns och någon annan har tagit dem. Därmed blev de stulen.

Väskan skulle jag inte heller betala. Det som är sönder är saker som slits med tiden. Det är helt normalt att dragkedjor med mera slits efter ett tag på olika sätt - på väskor, kläder, mm. Jag gissar att barnet har haft väskan i en del år? Man kan inte förvänta sig att få något tillbaka i nyskick efter en tids användning.

• Anonym (Lilla)
    Spucks skrev 2025-04-19 17:07:24 följande:

Och igen en tråd där TS kommer med relevant information först efter ett tag, istället för direkt i första inlägget.

Jag skulle aldrig betala för varken böcker eller väskan. Oavsett om hon var på toan eller inte: när ett larm går, är regeln att man lämnar allt och tar sig ut. Hur kan man vara ansvarig för att något försvinner medan man håller sig till reglerna?
    Och TS, du skrev att man inte behöver betala om något anmäldes som stulen. Anmäl böckerna som stulen då. För det är de ju - de är ditt barns och någon annan har tagit dem. Därmed blev de stulen.

Väskan skulle jag inte heller betala. Det som är sönder är saker som slits med tiden. Det är helt normalt att dragkedjor med mera slits efter ett tag på olika sätt - på väskor, kläder, mm. Jag gissar att barnet har haft väskan i en del år? Man kan inte förvänta sig att få något tillbaka i nyskick efter en tids användning.

Tråden postades innan jag skrivit färdigt, sen vägrade den låta mig posta direkt efter.

Nej det sa jag inte, jag sa OM saker stjäls, inte att vi kan anmäla dem stulna. Vi har sagt det som alternativ upprepade gånger, men de tror inte på det.

Nej hon har haft den sen i höstas.
  • Anonym (Lilla)
    Anonym (H) skrev 2025-04-19 16:45:42 följande:

Hur mycket pengar rör det sig om?

Det går väl ändå att bevisa att brandlarmet gick just den lektionen hon hade de där böckerna? Städaren har väl plockat bort dem?

Angående datorväskan får ni nog lära er den hårda vägen att filma/fota när ni tar emot grejer med skavanker. 

Hon bad om en annan redan där och då, så hon sa till att den var i dåligt skick och fick bara höra att de inte hade fler.
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (Lilla) skrev 2025-04-19 12:57:45 följande:

De får inte skriva i böckerna, alla har ett nummer som registreras på dem.

Skulle du ha betalat för att ditt barn fått en trasig väska?

Jag låter dem skriva med blyerts. Det kan ingen ha något emot. Och de får ju ändå behålla övningsböckerna. Om de har ett nummer så kan man ju känna igen dem om de dyker upp. Och de brukar dyka upp. Varför skulle någon annan vilja ha två böcker? 

Nej, antagligen inte. Men då hade jag anmält detta direkt, när de fått väskan. Om jag hade missat det, så hade jag nog inte bråkat om det och hellre betalat. 
Svar på tråden Vad får grundskolan kräva?