• Anonym (Lilla)

Vad får grundskolan kräva?

Vad får de kräva ersättning för? Skolan i fråga har meddelat att de kommer ta betalt för den trasiga datorväskan samt två skolböcker om de inte hittas innan hon går ut nian i juni. Sa

• Svar på tråden Vad får grundskolan kräva?
  • Anonym (X2)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2025-04-20 10:40:54 följande:

Vem tycker du ska betala??

Betala och dra av från henne studiebidrag så att det svider i skinnet så hon lär sig läxan. Datorväskan skulle hon lämnat tillbaka direkt. Böckerna var hennes ansvar vare sig det var hennes fel eller inte. Bad luck.

Vilken läxa ska hon lära sig? Att ta med alla sina saker när hon går på toa?
  • Spucks
    Anonym (Lilla) skrev 2025-04-19 17:12:32 följande:
    Tråden postades innan jag skrivit färdigt, sen vägrade den låta mig posta direkt efter.

Nej det sa jag inte, jag sa OM saker stjäls, inte att vi kan anmäla dem stulna. Vi har sagt det som alternativ upprepade gånger, men de tror inte på det.

Nej hon har haft den sen i höstas.
    Men böckerna HAR ju blivit stulna, eftersom någon annan tog dem.
    Har ni frågat skolan om de alltså anser att vid ett brandlarm ska eleverna plocka ihop alla sina saker innan de ger sig ut? För då ser de kanske hur löjlig deras argumentation är.

Påstår de att din dotter fick väskan i bra skick? 

Vad händer om ni vägrar betala?
  • molly50
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2025-04-20 10:40:54 följande:

Vem tycker du ska betala??

Betala och dra av från henne studiebidrag så att det svider i skinnet så hon lär sig läxan. Datorväskan skulle hon lämnat tillbaka direkt. Böckerna var hennes ansvar vare sig det var hennes fel eller inte. Bad luck.

Fast det är ju knappast TS dotters fel att brandlarmet gick när hon var på toan och sen inte fick gå tillbaka och hämta böckerna.
    Någon borde ju ha varit där efteråt och lagt undan böckerna.
    Då borde ju också denna någon rimligen kunna träda fram och berätta vart böckerna finns.
    Och skolan borde också ombesörja att skaffa in nya datorväskor när de gamla börjar bli slitna.
  • Anonym (Fel)
    GGN skrev 2025-04-20 18:45:47 följande:

Hur mycket tycker skolan att ni ska betala??

Skolan skall självklart stå för nya datorväskor när de gamla blir utslitna.
    Skolan skall självklart stå för nya böcker när eleven tvingades lämna sina böcker i klassrummet under en utrymning och de kom bort trots att hon sade till.

Skolan skall vara kostnadsfri och i TS fall handlar det knappast om medveten skadegörelse, som föräldrar kan behöva stå för.
  • Anonym (Mannen)

Det är ju faktiskt jättebra om hon själv får betala för böckerna åtminstone. Det blir en konsekvens av hennes egna handlingar. Det är bäst för henne.

Sen kvittar det om skolan egentligen ska betala. Du borde tänka mer på hennes framtid än på denna struntsumma.

• Anonym (Fel)
    Anonym (Mannen) skrev 2025-04-20 19:01:36 följande:

Det är ju faktiskt jättebra om hon själv får betala för böckerna åtminstone. Det blir en konsekvens av hennes egna handlingar. Det är bäst för henne.

Sen kvittar det om skolan egentligen ska betala. Du borde tänka mer på hennes framtid än på denna struntsumma.

Konsekvens av att hon var på toa?
    Av att hon inte tog med sig böckerna till toaletten?
    Av att hon gick ut när brandlarmet gick?
  • GGN
    Anonym (Fel) skrev 2025-04-20 18:56:56 följande:
    Skolan skall självklart stå för nya datorväskor när de gamla blir utslitna.
    Skolan skall självklart stå för nya böcker när eleven tvingades lämna sina böcker i klassrummet under en utrymning och de kom bort trots att hon sade till.

Skolan skall vara kostnadsfri och i TS fall handlar det knappast om medveten skadegörelse, som föräldrar kan behöva stå för.
    Tack, men det var inte riktigt svar på min fråga. 
  • molly50
    Anonym (Mannen) skrev 2025-04-20 19:01:36 följande:

Men har du ens läst vad TS har skrivit?
    Hennes dotter var på toan när brandlarmet gick och kunde inte gå tillbaka till klassrummet och hämta böckerna.
    Så det är ju inte något hon har gjort avsiktligt.
    Tycker du då att det är rimligt att hon ska ersätta böckerna?
  • Anonym (Fel)
    GGN skrev 2025-04-20 19:29:22 följande:
    Tack, men det var inte riktigt svar på min fråga. 
    Din fråga var hur mycket skolan skall betala.
    Jag tycker skolan skall betala för allt, och TS inte för något av det hon nämnt.
    Tydligare så?
Svar på tråden Vad får grundskolan kräva?