• Anonym (.)

Är världen mer i sorg och kris/kaos än vad det var förut?

Ja, jag vet att det har varit mycket kämpigt förr i tiden. Att vi ''alltid'' varit krigs benägna.

Men jag undrar under modern tid. Har detta slagit rekord över hur elaka människor är?

Jag märker att i första hand i Sverige, så har rasismen växt och hat mot muslimer och religionen Islam växt. Det är mycket prat över hur ''dåligt'' Islam är och hur mycket kriminellt det är p.g.a invandringen och människor med invandrarbakgrund ifrån muslimska länder.

Läste i en annan tråd att matpriserna kommer höjas p.g.a klimatet. Med andra ord, så har vi klimat problemet.

Donald Trump sysslar med handelskrig och höja priser på tullarna. U.S.A är på gång att drabbas av ekonomiska problem, tydligen?

''Ingen'' tycker om Palestina demonstranter.

Det är som hela världen brinner just nu.

Är mänsklighetens på väg mot sitt undergång?

• Svar på tråden Är världen mer i sorg och kris/kaos än vad det var förut?
  • Lynx123

Det var mycket värre förr. Läs Hararis böcker från början för att få lite perspektiv.

• Anonym (X)

Det var nog värre förr. Ca 50 % av barn dog före vuxen ålder till exempel. Däremot ffanns ju inte massmedia så man behövde inte veta om elände från andra länder utan hade nog med sin egen familj /by/område.

• Anonym (.)
    Lynx123 skrev 2025-04-23 07:05:56 följande:

Det var mycket värre förr. Läs Hararis böcker från början för att få lite perspektiv.

Anonym (X) skrev 2025-04-23 07:24:13 följande:

Det var nog värre förr. Ca 50 % av barn dog före vuxen ålder till exempel. Däremot ffanns ju inte massmedia så man behövde inte veta om elände från andra länder utan hade nog med sin egen familj /by/område.

Jag pratar om modern tid.
  • Meddelande borttaget
  • Lynx123
    Anonym (.) skrev 2025-04-23 08:29:07 följande:
    Anonym (X) skrev 2025-04-23 07:24:13 följande:

Jag pratar om modern tid.
    Det gör jag också.
  • Anonym (klimatet)
    Anonym (.) skrev 2025-04-22 21:52:47 följande:
    Är världen mer i sorg och kris/kaos än vad det var förut?

Ja, jag vet att det har varit mycket kämpigt förr i tiden. Att vi ''alltid'' varit krigs benägna.

Men jag undrar under modern tid. Har detta slagit rekord över hur elaka människor är?

Jag märker att i första hand i Sverige, så har rasismen växt och hat mot muslimer och religionen Islam växt. Det är mycket prat över hur ''dåligt'' Islam är och hur mycket kriminellt det är p.g.a invandringen och människor med invandrarbakgrund ifrån muslimska länder.

Läste i en annan tråd att matpriserna kommer höjas p.g.a klimatet. Med andra ord, så har vi klimat problemet.

Donald Trump sysslar med handelskrig och höja priser på tullarna. U.S.A är på gång att drabbas av ekonomiska problem, tydligen?

''Ingen'' tycker om Palestina demonstranter.

Det är som hela världen brinner just nu.

Är mänsklighetens på väg mot sitt undergång?

Det enda som egentligen är värre nu än förr ät informationsflödet som gör att alla kan få vet allt som händer i hela världen i realtid. Då ökar ju känslan av allting bara är katastrof överallt, även att nyheter har ett ganska starkt negativt fokus.

I övrigt är väl världen lika nära katastrof som alltid, och människorna lika onda, mordlystna och territoriella och främlingsfientliga. Klimatet är väl sämre, men många andra saker är egentligen bättre. Som levnadsstandard för många fler, minskad barnadödlighet, längre livslängd för många osv. 

Demokratiska värden känns som att de är på nedgång i delar av världen som länge varit stabila demokratier. Tyvärr är det väl inte heller så nytt, verkar gå lite i cykler. Och att stormakter/imperier till slut imploderar, krig gör att kartorna ritas om. 
  • Anonym (RTJ)

Världen är sällsynt snäll och bra i nuläget.

Det är därför så många ägnar sig åt påhittade problem. Det finns så få riktiga problem för människor.

• Tukt

Saker och ting kan ju både vara bättre och sämre samtidigt. Det största hotet just nu att lite förmånga försöker oss att tro att polarisering är en väg framåt.

• Mentat

Det är nog framför allt så att det rapporteras mycket mer, och snabbare, om allt som händer i hela världen numera. Negativa saker är mer tacksamt att rapportera om än positiva.

Rent krasst "brinner" det nog mindre i världen idag är förr. Mer än det gjorde under 2000-talets första årtionde för all del men betydligt mindre än det gjorde under kalla kriget.

• Anonym (Everybody)

Under efterkrigstiden gjorde ökad demokrati i världen och avkolonisationen, tillsammans med stigande levnadstandard ( pga teknisk utveckling  och billig olja) att det, åtminstone i västvärlden, var en lugn tid. Man hoppades att FN och främjandet av de mänskliga rättigheterna på sikt skulle säkra en gynnsam utveckling överallt i världen.

Lite annorlunda var det i kommunistländerna, i Kina var det fullständigt kaos före Maos seger, men sedan skapade han fullständigt kaos och svält igen med kulturrevolutionen. I östblocket efter WW2 hade folk det sämre, men det fanns någorlunda med mat och ingen dog i krig.

Sedan Stalin var borta så var det inte någon akut krigsrisk mellan öst oc väst,  det var terrorbalans, "skjuter du så skjuter jag". Enda undantaget var Cubakrisen, där hettade det till och många var oroliga på riktigt.

Så ja, det var mer idylliska år, åtminstone i Europa. Välfärdssamhället med sociala skyddsnät växte mer än tidigare. Men frågar du en vietnames eller indier får du andra svar. 

För dagens utveckling med ökande motsättningar vill jag hänvisa till Ray Dalios Youtube-klipp "The changing world order". Förklarar lite av dagens inre och yttre spänningar.

Javisst har senare tids invandring medfört svårigheter i integrationen.

Men man får inte glömma att det funnits invandring sedan andra världskriget. Skillnaden var att då behövdes det arbetskraft och de som kom arbetade i svenska företag. EU har gjort stt det finns en fri rörlighet där det är svårt att kontrollera företagen och under-entreprenörer.

Det konstiga är att det verkar vara Sverige som har störst svårigheter med "importerad brottslighet" . Många andra ländet har också haft hög invandring, men de har inte de här utbredda gängkrigen. Vi exporterar brottslighet till Spanien och Turkiet.

I Sverige har vi de snabbast växsnde klyftorna mellan rika och fattiga. Vi är nu i nivå med Sydafrika och Ryssland. Intressant att tänka på. Vi hade t.ex den bästa skolan i världen på 60-början på 70-talet.

Svar på tråden Är världen mer i sorg och kris/kaos än vad det var förut?