Ja, jag är väldigt glad att vi inte är sambos.
Det utvecklar sig tyvärr inte i så positiv riktning som jag hade hoppats. Igår sågs vi för att äta med barnen. Gemensamma barnet skulle laga mat men surnade till ganska snabbt för att han tycker att hans pappa bara pustar och suckar åt honom när han gör fel. Detta är ett återkommande tema: mitt ex har en tendens att inte vara så validerande och sonen är extra känslig nu. Vi vuxna fick ta över maten. Jag gjorde misstaget att be honom att inte ha ringen på sig och berätta på jobbet att vi inte är gifta. Vi är i samma bransch, folk skvallrar en massa. Han tappade det helt. Han fick för sig att det beror på att jag träffat någon annan. Jag lyckades inte svara direkt men sa att ja, jag har flirtat lite med någon, herregud, det är en jävla copingstrategi och HUR har han mage att ha åsikter om det?
Som sagt: han blev jättearg och sa att jag ger mixade signaler. Ja, kanske för att jag inte vet vad jag vill helt enkelt. Är det så viktigt så skriver vi på skilsmässopappren hellre än att bråka. Tyvärr hörde sonen oss och fick ett utbrott. Skrek på sin pappa att han är värdelös mm och ja,, all möjlig uppdämd skit kom ut. Exempelvis att han tycker att hans pappa inte pratar med honom, inte visar intresse, inte initierar att de ska göra något. Mannen försökte prata med honom och fråga om det inte var något annat, eller varför drar han upp detta som de nyligen pratat om? (För att det är återkommande sen flera år men nu är inte jag där och smörjer maskineriet...) sonen skrek att pappa ljuger för han säger att det är bådas fel att det blir skilsmässa men det är egentligen bara pappan som vill det. Hans metafor: om jag slänger dig i marken så du får ont, är du eller jag skyldig? Jag lade mig inte i för ärligt talat visste jag fan inte vad jag skulle göra/säga. Jag fattar att sonen behöver få ur sig detta men jag har absolut aldrig hävdat att det är pappans fel, inte ens benämnt det, bara sagt att ibland tar kärlek slut och ibland vet man inte riktigt vad man vill men att vi är vänner och älskar honom och hans syskon.
Mannen blir jätteledsen så klart, gråter, jag försöker trösta honom med att det kommer att gå över men sonen behöver få ur sig en massa, han är också 13 och har en hel del eget som plågar honom. Då vänder han sig och säger: om du ska använda de här middagarna till att vända honom emot mig så vill jag inte..Men WTF?? Han tog tillbaka det sen när jag påpekade att han hade börjat bråka.
Det krävs en sån jävla ansträngning att inte be människan dra åt helvete. Vem som helst hade för länge sen gjort det, han har fan fått mitt hjärta på ett fat, stampat på det och är sen sur för att barnet inte är lika arg på oss båda?! Så jävla många föräldrar som i det läget snackar skit om den andra eller använder barnen på olika sätt...jag blir helt matt. Jag går ut flera gånger om dagen för att inte sitta hemma och gråta, håller god min inför barnen, har absolut sagt att jag är ledsen men inte på långa vägar låtit dem se hur förkrossad jag är. Äter sömntabletter för att överhuvudtaget kunna sova. Hankar mig fram en dag i taget på jobb och skola, går in på toaletten och gråter och harvar vidare medan han tycker synd om sig själv i sin lilla bubbla av framtidsdrömmar med ett jävla psyko (vilket jag inte heller sagt). Ser på hennes inlägg på sociala medier att hon tycker att det är lite synd att man inte har rätt att slå sina barn. Hon är helt ok med att förstöra mannen och barnens liv för sin egen lycka. Grattis, två offerkoftor som hittat varandra. Jag är så jävla arg. Sorry för rant.
Sonen vill inte vara hos sin pappa. Jag uppmuntrade mannen att inte bara ge upp och gå hem direkt för risken är att sonen tar det som att han inte bryr sig. Kunde till slut inte få honom att följa med sin pappa (han skulle sova där), han stack ut och kom sen tillbaka till mig efter en timme och sov här. Tanken är att han ska sova hos sin pappa inatt. Håll tummarna. Jag vill verkligen inte att de ska ha en dålig relation men jag vill heller inte försvara pappans beteende, inser att jag bara förenklar för honom på ett sätt som kanske inte gagnar någon. Vet inte riktigt hur jag ska bete mig. Vill helst säga till honom vilken jävla fitta jag tycker att han är men det ska jag inte.