• EpicF

Låter ni barnen betala hemma när de gått ut gymnasiet, eller tvingas de flytta ut?

Ja, självklart kommer de få betala hemma när de gått ut gymnasiet. 
    Inte för att jag inte har råd att försörja de, utan för att de ska få lära sig att ett hem kostar. 

• EpicF

Däremot så sparar jag de pengarna och ger till mina barn som ett buffert den dagen de skaffar eget. Så gjord ejag med äldsta och så blir det med de andra. 

De får gärna bo hemma under studietiden, men det kommer de knappast göra eftersom det blir lång pendling till närmsta universitet. 

• EpicF
    Anonym (SA) skrev 2025-04-28 21:27:22 följande:

Jag gjorde ett arbete om att flytta hemifrån i nian, fick en fiktiv inkomst, letade på en "riktigt" lägenhet, möblerade, gjorde upp en månadsbudget. Morsan ansåg att det där inte gick att applicera på om jag skulle "betala hemma", speciellt inte när jag bara hade studiebidrag. Sen hade jag ett tre år yngre syskon som var "slarvig" med pengar, hade dyrt intresse och så, så de tyckte det var fel att kräva mig på det lilla jag hade när det liksom inte var jag som hade krav på maten, slarvade bort saker, krävde saker, pratade i telefon/surfade över modem hela nätterna. Ganska snart efter studenten fick jag jobb och flyttade hemifrån och har alltid skött min ekonomi galant, trots att de lät mig behålla de 850:- eller vad studiebidraget låg på på den tiden.
    Om man däremot jobbar och har en verklig inkomst ska man kanske hushålla på ett annat sätt med pengarna och bidra till hushållet. Även om det kan vara en god idé att spara så mycket som möjligt och komma hemifrån desto snabbare. Känns sniket att över en natt börja kräva någon på hyra, el, mat, hushållsartiklar etc. Om man inte vill ha något speciellt dvs.

Vem pratar att kräva det över en natt? 

Det är normalt att bidra till hushållet när man tagit studenten och fått ett jobb. 
  • EpicF
    Anonym (MMannen) skrev 2025-04-28 22:01:41 följande:
    I Göteborg tar man hand om nära och kära.
    Det gör man i hela Sverige.... 
  • EpicF
    Blåvitt skrev 2025-04-28 22:55:24 följande:
    verkar inte så då visa kräver att sina ungdomar ska betala efter studenten
    Ja, det är normalt att bidra när man har en egen inkomst. 

Många föräldrar sparar dessutom de pengarna till sina barn som de har som buffert när de sedan flyttar hemifrån. 

Andra föräldrar förlorar ex bostadsbidrag när deras barn gött ut skolan och då kan barnet vara tvungen att bidra till hushållet om de ska bo hemma. 

Att lära barn att ett hem kostar som vuxen är bara sunt och bra. 
  • EpicF
    Blåvitt skrev 2025-04-29 00:28:06 följande:
    Att dom tar pengar som ett sparande till sitt barn är väl helt ok så man inte bara slarvar bort hela lönen. Det gör mina föräldrar också, men jag bor gratis i sig, husrum, mat kläder och resor står dom för.

Men bara för att någon förlorar bostadsbidraget så kan inte föräldrarna kräva att få pengar som ska spenderas. Det är fel
    Spenderas? Pengarna går till boendet och medföljande kostnader, där också der vuxna arbetande barnet kostar pengar. 
  • EpicF
    Anonym (Lina) skrev 2025-04-29 09:28:07 följande:

Har de inget jobb så kan de ju inte betala och man vill knappast göra sitt barn hemlöst. Men har de jobb så delar man ju på kostnaderna hemma såklart. Själv läste jag 3 år på högskolan och blev försörjd av mina föräldrar de åren. De såg det som en självklarhet så jag slapp dra på mig massa lån. Skulle göra detsamma för mitt barn. 

Är man arbetslös så får man gå till socialen och få bidrag. Föräldrar ska inte behöva försörja sina vuxna barn. 

Så fint att sina föräldrar försörjde dig under högskoletiden. Men alla föräldrar har inte råd med det och det faktiskt inget man ens ska begära av sina föräldrar. 
  • EpicF
    Anonym (SA) skrev 2025-05-02 00:50:26 följande:
    Varför ska ett syskon som inte direkt kostar något betala för ett annat syskon som sprätter pengar omkring sig? Om du nu läste mitt inlägg...
    Vad är det egenligen du pratar om?

Det är en självklarhet att ett vuxen barn med inkomst bidrar till hushållet. Föräldrarna försörjer självklart sitt andra minderåriga barn. Det gör inte det vuxna skonet. 
  • EpicF
    Anonym (SA) skrev 2025-05-11 18:51:26 följande:
    Jag pratar om att betala för sig, så som man gör när man är vuxen. Inte "bidra till hushållet". Jag hade absolut kunna betala för MIN mat, MINA hygienartiklar, MIN el. Men definitivt inte för den mat, de hygienartiklar och den el som hushållet använder. Till exempel. Jag tänker ju inte försörja syskon som river sönder pengar i duschen med mina pengar som jag arbetat ihop. Som tur var hade mina föräldrar sundare syn på detta än vad du har! 
    Anonym (SA) skrev 2025-05-11 18:51:26 följande:
    Jag pratar om att betala för sig, så som man gör när man är vuxen. Inte "bidra till hushållet". Jag hade absolut kunna betala för MIN mat, MINA hygienartiklar, MIN el. Men definitivt inte för den mat, de hygienartiklar och den el som hushållet använder. Till exempel. Jag tänker ju inte försörja syskon som river sönder pengar i duschen med mina pengar som jag arbetat ihop. Som tur var hade mina föräldrar sundare syn på detta än vad du har! 

Som ung vuxen som gått ut gymnasiet, har jobbat och inkomst är det naturligt att man bidrar till hushållet (bostadskostnader, el, internet, tv, mat och annat som ingår i ett hushåll) samt betalar sina egna personliga kostnader. Det är normalt och en sund syn på ekonomi. 
Svar på tråden Låter ni barnen betala hemma när de gått ut gymnasiet, eller tvingas de flytta ut?