• Anonym (Libbo)

Liberalernas partiledare avgår

Liberalernas partiledare Johan Pehrson avgår. Liberalerna har halkat efter. Vad tycker du att de har gjort för fel, och hur tror du ett kommande framgångskoncept ser ut för liberalerna nu?

Oavsett hur dina egna politiska åsikter ser ut.

• Svar på tråden Liberalernas partiledare avgår
  • Anonym (Bye bye)

Vet inte vilken uppfattning gemene man har om JP men alla som träffat honom vet att han är lite av en sopa, dålig med folk och sällan påläst. Tänker på den där dumma penisen som är deras logga varje gång jag ser honom.

Det kan inte rimligen missgynna dem att byta ut honom. 

• Mentat

Som vanligt i sådana här trådar är det oerhört svårt för debattörerna att bortse från sina egna åsikter och försöka sätta sig in i någon annans situation.

En sak både de och (kd) borde göra är att gå till val på en valteknisk samverkan med (m). Då riskerar de inte att röster blir bortkastade och de slipper stirra upp sig över 4%-spärren.

• Anonym (Göran)

Han har ingen utstrålning han är tråkig. Tycker de flesta är sååå tråkiga. Ebba har utstrålning. 

Det är viktigt med energi och utstrålning. 

• Postman

Tror det är svårt för småpartierna som vårt tidevarv ser ut, småpartierna drunknar i kölvattnet av de stora. Tror våra partier kommer glesas ut med tiden och att vi bara får några stora kvar. Typ V, S, M och SD. 
    Det L gör tycker jag ändå verkar finnas i t ex M, lättare att rösta på ett större parti som man vet att det med stor sannolikhet kommer att vara ett etablerat parti.

• Snälla Killen
    Postman skrev 2025-04-28 21:43:02 följande:

Tror det är svårt för småpartierna som vårt tidevarv ser ut, småpartierna drunknar i kölvattnet av de stora. Tror våra partier kommer glesas ut med tiden och att vi bara får några stora kvar. Typ V, S, M och SD. 
    Det L gör tycker jag ändå verkar finnas i t ex M, lättare att rösta på ett större parti som man vet att det med stor sannolikhet kommer att vara ett etablerat parti.

Jag tror att det finns plats för något av de "liberala" partierna där emellan  de större partierna, men inte alla samtidigt. I dagsläget ser det bäst ut för C och som faktiskt vågar gå sin egen väg.

Liberalerna och KD är redan uträknade, som det ser ut just nu.
    Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (Libbo)
    Snälla Killen skrev 2025-04-28 22:07:47 följande:
    Jag tror att det finns plats för något av de "liberala" partierna där emellan  de större partierna, men inte alla samtidigt. I dagsläget ser det bäst ut för C och som faktiskt vågar gå sin egen väg.

Liberalerna och KD är redan uträknade, som det ser ut just nu.

Tror det finns utrymme för både liberalerna och kd om de hittar banan igen.

Liberalerna borde profilera sig från ett mer kapitalistiskt tänkande, vara no 1 när det gäller frihandeln, var man för sig själv, man är sin egen lyckas smed, ayn rand, såna saker. Flytta ansvar till människan. Finns inget parti som har sånt tänkande, alla är mer eller mindre socialdemokrater. (Även moderaterna) 

Kd borde profilera sig från ett kristet tänk, välkomna flyktingar, lära dom läsa bibeln, satsa på familjen, barn och gamla, vara präktiga och förnuftiga. 

• Snälla Killen
    Anonym (Libbo) skrev 2025-04-28 23:54:50 följande:

Tror det finns utrymme för både liberalerna och kd om de hittar banan igen.

Liberalerna borde profilera sig från ett mer kapitalistiskt tänkande, vara no 1 när det gäller frihandeln, var man för sig själv, man är sin egen lyckas smed, ayn rand, såna saker. Flytta ansvar till människan. Finns inget parti som har sånt tänkande, alla är mer eller mindre socialdemokrater. (Även moderaterna) 

Kd borde profilera sig från ett kristet tänk, välkomna flyktingar, lära dom läsa bibeln, satsa på familjen, barn och gamla, vara präktiga och förnuftiga. 

Jag som i grunden är en liberal hoppas att du har rätt, men jag ser inte det ske utan att de först ska åka ur riksdagen.

Inget liberalt parti kan ha ett existensberättigande när de samarbetar med anti-liberala partier.

De har större möjligheter att dra vänsterut inom politiken 
    Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (hmm)
    Tecum skrev 2025-04-28 19:27:03 följande:

Felet är att de umgås för tajt med M, SD och KD, det behövs inte ännu ett högerparti. Småpartier får alltid betala när de samarbetar med större.

För framgång krävs att de profilerar sig som ett liberalt parti, inte ett högerparti. De måste ta röster från vänster. De kan inte räkna med kamrat 4% från M i varje val. Helst borde de lämna regeringen.

Kunde inte ha sagt det bättre själv, kanske! 

Liberalerna har helt glömt bort vad ordet liberal betyder ! Bra att han avgår. Han klädde sig som en moderat, hade en frisyr som en SD och pratade som en feminist (förutom när det kom till utbildningen då var han en hård moderat!).

Liberal fanns helt enkelt inte på skalan! 

Bättre partiet går i botten totalt så vi kan få det förväntade inbördeskriget snart, ju snarare desto bättre. 
  • Tecum
    Mentat skrev 2025-04-28 21:32:50 följande:

Som vanligt i sådana här trådar är det oerhört svårt för debattörerna att bortse från sina egna åsikter och försöka sätta sig in i någon annans situation.

En sak både de och (kd) borde göra är att gå till val på en valteknisk samverkan med (m). Då riskerar de inte att röster blir bortkastade och de slipper stirra upp sig över 4%-spärren.

Men det är ju samma sak som att sälja sin själ och göra sig än mer beroende av M, bara för att få några garanterade riksdagsplatser. Då blir det M som bestämmer hur många av dem som får sitta i riksdagen och i en ev regering. Det lär inte bli många och de blir röstboskap utan egen vilja. Och de flesta presumtiva väljare inser att de lika gärna kan rösta på M direkt.
    Sen finns det fördelar med att få bort något eller några småpartier, men ska man ge upp frivilligt?

Jag är lite förvånad över de hårda orden mot Johan Persson? Han tog ett självmordsuppdrag i ett 2-procentsparti inför förra valet, gjorde en mirakelvändning och räddade L kvar i riksdagen. Och fick mycket beröm för sin ledarstil. Kanske är ett av L:s problem att man är för hård och otålig mot sina partiledare?
  • Mentat
    Tecum skrev 2025-04-29 18:55:45 följande:
    Men det är ju samma sak som att sälja sin själ och göra sig än mer beroende av M, bara för att få några garanterade riksdagsplatser. Då blir det M som bestämmer hur många av dem som får sitta i riksdagen och i en ev regering. Det lär inte bli många och de blir röstboskap utan egen vilja. Och de flesta presumtiva väljare inser att de lika gärna kan rösta på M direkt.
    Sen finns det fördelar med att få bort något eller några småpartier, men ska man ge upp frivilligt?

Jag är lite förvånad över de hårda orden mot Johan Persson? Han tog ett självmordsuppdrag i ett 2-procentsparti inför förra valet, gjorde en mirakelvändning och räddade L kvar i riksdagen. Och fick mycket beröm för sin ledarstil. Kanske är ett av L:s problem att man är för hård och otålig mot sina partiledare?
    Nej, inte nödvändigtvis: Vid en valteknisk samverkan går man ut som ett parti formellt sett men med olika valsedlar, beroende på verklig partitillhörighet. Beroende på hur många röster varje valsedel får kan man sedan fördela platserna. Den stora vinsten ligger i att man inte får några "bortkastade" röster.

Det var så här (kd(s)) först kom in i riksdagen, genom valteknisk samverkan med (c). 1985, om jag minns rätt. Men för all del, jag skall medge att jag inte kan reglerna för exakt hur riksdagsledamöterna utses i ett sådant läge.
Svar på tråden Liberalernas partiledare avgår