• Anonym (Arg)

Äter regelbundet entrecote, får kritik

Har personer i min närhet som kritiserar mig hårt för att jag regelbundet äter entrecote. Jag köper en billig variant som kostar runt 70 kronor för 200 g, sedan äter jag grönsaker och en färdig bea som jag haft hur länge som helst i kylskåpet. 

Dom som kritiserar mig för detta äter ofta hämtmat/snabbmat. Typ köper en pizza eller någon annan typ av mat för avhämtning. Detta kostar minst 120 kronor.

Eller så äter dom 3 ggr i veckan lunch ute när dom jobbar, mat som också är minst 120 kronor per tillfälle. 

Dom anklagar mig för att slösa pengar. Om jag köper en entrecote för 70 kronor, har grönsaker hemma, typ morötter och palsternacka och steker på min mat på 4-6 minuter så är det ju både billigare och snabbare än deras mat. 

Detta är inte personer som bryr sig om hur mycket kött man äter. Äter annars inte särskilt mycket rött kött kan tilläggas. Äter max 400 gr i veckan. 

Vad är problemet?(köttet är svenskt). 

• Svar på tråden Äter regelbundet entrecote, får kritik
  • Anonym (Annika)
    Anonym (Arg) skrev 2025-04-29 20:01:06 följande:
    Nu äter jag inte detta i mängder, smör äter jag knappt och bean är gjord på rapsolja. Sedan handlade ju detta om snabbmat. Titta mängden fett på en pizza så kan vi jämföra. Man behöver inte heller äta massa fett på entrecoten heller. Entrecote har bra med näring. 
    Anonym (Arg) skrev 2025-04-29 20:03:21 följande:
    Ja som jag skriver, om jag köper detta som nödmat för 70 kronor och lägger till rotfrukter och en sås som står i kylen blir det inte mer än 80 kronor för en måltid? jämför det med en pizza för 120 kronor eller en hamburgare med meny för 140 kronor?. 

Du behöver inte försvara dig. Inte här i tråden och inte irl. Bara låt det rinna av dig!

Det viktiga är att du själv har koll på vad du gör. Om andra inte vill förstå så får de leva med det.
  • EpicF
    Anonym (Arg) skrev 2025-04-28 22:15:51 följande:
    Ja och det är för att jag slösar pengar.
    Då vet vad dera problem är. Varför starta en tråd?
  • septembermamma2022
    Anonym (Livsviktigt) skrev 2025-04-29 09:01:33 följande:

Problemet är väl att du äter dig till en förtida död. Kött med hög fetthalt som entrecote, ökar risken för bland annat tjocktarmscancer. Bea och smör är också mättat fett och ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.

Så om livet är dig kärt bör du nog se över din kost, men du gör förstås precis som du Vill.

Gud vilken överdrift. I de mängder TS äter är den risken försumbar.

TS: säg exakt såhär till personen/personerna som klagar på maten DU äter: "sköter du din ekonomi så sköter jag min".

Sen käkar du din entrecote och njuter. Ta lite extra bea och njuuut!!!
  • Anonym (Dör)

Äta ofta dyrt kött till halva priset eller mer, ofta billigare än hamburgare. Skulle nån kommentera det hade jag frågat om proppen gått! Inte alla hästar hemma där inte. 🤣

• Snälla Killen

Jag älskar entrecote! Jag är precis som TS, en hemsk människa 🙈

Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (Man 9)

Alla äter det man känner för big deal!

• burleskburkläsk
    Snälla Killen skrev 2025-04-30 19:39:54 följande:

Jag älskar entrecote! Jag är precis som TS, en hemsk människa 🙈

Jag tycker inte du är hemsk nog...skapa en tråd om det och du är precis lika vidrig! 👍
  • Mayjel
    Anonym (Arg) skrev 2025-04-29 20:03:21 följande:
    Ja som jag skriver, om jag köper detta som nödmat för 70 kronor och lägger till rotfrukter och en sås som står i kylen blir det inte mer än 80 kronor för en måltid? jämför det med en pizza för 120 kronor eller en hamburgare med meny för 140 kronor?. 
    Ja, det blir inte dyrare än att handla färdig mat från snabbmatskedjor. 

Köper själv oxfilé ibland. Svensk oxfilé i lösvikt, en liten portionsbit, till potatis och rödvinssås. Att göra sin egen rödvinssås är nog också billigare än att köpa färdig. Kanske detsamma med bea.
  • Anonym (Arg)
    Mayjel skrev 2025-04-30 22:44:59 följande:
    Ja, det blir inte dyrare än att handla färdig mat från snabbmatskedjor. 

Köper själv oxfilé ibland. Svensk oxfilé i lösvikt, en liten portionsbit, till potatis och rödvinssås. Att göra sin egen rödvinssås är nog också billigare än att köpa färdig. Kanske detsamma med bea.
    Att göra egen bea ska du ju köpa smör som är svindyrt, ägg, färsk dragon. Du kommer aldrig få det billigare än en tub/flaska/burk som du tar minimalt av. 
  • Mayjel
    Anonym (Arg) skrev 2025-04-30 23:51:01 följande:
    Att göra egen bea ska du ju köpa smör som är svindyrt, ägg, färsk dragon. Du kommer aldrig få det billigare än en tub/flaska/burk som du tar minimalt av. 
    Det finns flytande smör som kostar typ en tjuga. Även om det inte är rent smör utan mer utblandat. Smakar ändå smör tycker jag. Men struntsamma. Jag föredrar att göra egen sås framför att köpa färdiga. Du gör det som känns rätt för dig.
Svar på tråden Äter regelbundet entrecote, får kritik