• Anonym (Mor)

När har era barn fått betalkort/swish?

Vid vilken ålder har era barn fått betalkort och swish? 

Åttaåring har en del kontanter som aldrig kan användas eftersom i princip ingen tar kontanter längre. Nu ska hon börja åka buss till skolan till trean och även om hon kommer ha busskort, känns det som en extra trygghet med ett betalkort också, om busskortet inte skulle funka. Detsamma gäller om hon följer med till en kompis matcher och kanske vill köpa fika eller liknande. 

Samtidigt känns det väldigt tidigt. Så tidigt hade jag inget kort. Å andra sidan klarade jag mig fint med kontanter. 

Hur har ni resonerat?

• Svar på tråden När har era barn fått betalkort/swish?
  • NorthK

Undrar samma sak!

Mitt barn blir 9 och har väl egentligen inte saknat ett kort. Men jag funderar en del på att införa någon slags veckopeng/månadspeng för att också lära sig spara och hur pengar fungerar och då känns inte kontanter så smart. Plus att barnet har uttryckt att hen gärna skulle hjälpa till med mer sysslor hemma mot betalning.

• Studentpappa

Vid 8-9 fick vår yngsta kort och månadspeng, swish har hon inte än. 

Ride it like you stole it
  • Aliona
    Studentpappa skrev 2025-04-29 21:21:53 följande:

Vid 8-9 fick vår yngsta kort och månadspeng, swish har hon inte än. 

Hur gammal är hon nu då? 
  • Agda90

Vid 8-9 hade båda betalkort. Vid 10-11 swish.
    Dagens samhälle är inte så som det var när jag var barn och man får lära barnen använda den teknik som finns.

• Studentpappa
    Aliona skrev 2025-04-29 22:02:24 följande:
    Hur gammal är hon nu då? 
    10 så ingen stor skillnad. Syrran är 13 snart 14 och har haft swish några år.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Pappa)

Barnen fick kort och swish samtidigt. De var då 9 respektive 10 år. De har sedan dess t.ex. fått köpa lördagsgodis själva och det gör det lättare att prata pengar med dem. 

• Aliona

Min son är 8. Han får månadspeng på gammalt hederligt vis, i kontanter. Jag tänker att det är mycket lättare att få en uppfattning om pengar när man fysiskt hanterar dem och han behöver räkna, växla osv. Han använder pengarna båda till att köpa godis och gå på loppis, men också för att spara till större saker - just nu en ny cykel. Jag vet inte när vi kommer att ge kort/swish men det känna ännu inte aktuellt på ett bra tag. Han har heller ingen mobil så han kan inte ha swish av den anledningen heller. 

• Anonym (Mor)
    Aliona skrev 2025-04-29 22:36:12 följande:

Min son är 8. Han får månadspeng på gammalt hederligt vis, i kontanter. Jag tänker att det är mycket lättare att få en uppfattning om pengar när man fysiskt hanterar dem och han behöver räkna, växla osv. Han använder pengarna båda till att köpa godis och gå på loppis, men också för att spara till större saker - just nu en ny cykel. Jag vet inte när vi kommer att ge kort/swish men det känna ännu inte aktuellt på ett bra tag. Han har heller ingen mobil så han kan inte ha swish av den anledningen heller. 

Vi har också veckopeng i kontanter nu, men de används på allt färre ställen. Och de går inte att använda när barnet är iväg själv. 
  • Aliona
    Anonym (Mor) skrev 2025-04-30 08:27:14 följande:
     Vi har också veckopeng i kontanter nu, men de används på allt färre ställen. Och de går inte att använda när barnet är iväg själv. 
    Vet inte var du bor, här i Malmö kan man definitivt använda kontanter överallt, utom i kollektivtrafiken. Men hur som helst - då är det ju nu ditt barn behöver kort/swish. 
  • Jemp

Min äldsta är 9 och har inte swish eller kort. Ser inget egentligt behov av det heller. Han rör sig inte själv på det sättet att pengar behövs. En gång har vi funderat över Swish för kioskhandling på match, men vi är vanligtvis med då. 

Här tar de flesta affärer som intresserar honom kontanter, annars lägger vi föräldrar ut. Båda barnen får veckopeng i kontanter, tänker att det är lättare att få ett grepp om. 

Svar på tråden När har era barn fått betalkort/swish?