Jag älskar inte att vara förälder
Hej
Jag vet inte hur jag ska börja. Men jag är första gångs mamma och har ett barn som inte är allt för gammalt. Jag och min partner var inte tillsammans speciellt länge innan vi blev gravida men aldrig känts så rätt med någon som med min partner och vi bestämde helt enkelt att vi gör detta. Jag insåg dock inte hur mycket jag faktiskt skulle bli ensam med vårt barn på grund av partnerns arbete. Det var väldigt naivt av mig.
Jag älskar vårt barn men jag älskar inte att vara mamma. Känner mig som en hemskt människa. Saknar mitt liv som det var innan så otroligt mycket. Och jag söker kanske någon som är i samma sits men också någon som VARIT i samma sits, som haft det tufft och där det blivit bättre. Blir det bättre? Eller måste man bara acceptera att detta var inte för mig och nu får jag bara rida ut det här tills barnet är vuxet? Jag gillar tanken på ett vuxet barn. Men jag har jättesvårt för det här med ett litet barn som är så beroende av en. Det är så mycket mer krävande än vad jag någonsin kunnat föreställa mig. Att man inte kan ?bara vara?. Jag har inte behov av fest eller dylikt. Det är inte det. Men jag gillar nog bara min frihet extremt mycket, min egentid, min tid med partner, vänner, resor. Är väl medveten att man fortfarande kan göra saker med barn. Men ni vet, det är inte samma sak när man hela tiden behöver ta hand om någon. Usch känner mig hemsk som skriver detta. Vi har en så snäll och fin unge. Men ändå känner jag såhär.. snälla hoppa inte på mig, det är inte det jag behöver. Hoppas någon vill svara och vara till lite tröst / hjälp.
Ska sägas att den andra partnern är väldigt delaktig/hjälpsam. Men är också väldigt mycket ensam.
Jag önskar det pratades mer om att det inte alltid blir helt fantastiskt så fort man får sitt barn. Att även om man inte känner sig redo när man blir gravid så säger alla ?men du blir redo och kommer älska det? ja man älskar sitt barn men inte livsstilen kanske?
Det där att man bara kommer älska allt med barn för att det är ens egna stämmer faktiskt inte för alla. Och det är inte alltid helt fantastiskt. Det är stor del av tiden som är supertufft. Hoppas någon som varit i samma sits som kommit ur det vill dela med sig. Man får gärna dela med sig oavsett såklart. Men snälla, var snälla!