Ezmeraldah skrev 2025-05-03 18:20:51 följande:
Har nån skrivit att han ska komma undan? Han är givetvis en skithög och det har flera av oss påpekat med all tydlighet.
Han är död och
det är inte tillåtet att dna-testa döda personer för att fastställa faderskap. Och det går inte att få ut arv utan att faderskapet är fastställt.
Flera av oss har försökt komma med förslag på hur TS (eller rättare sagt sonen för det är han som måste väcka talan) kan gå tillväga för att eventuellt lyckas fastställa faderskap och/eller få rätt till arv - med eller utan dna-test.
Några av oss har också föreslagit att TS och hennes son kan ta kontakt med änka och syskon för att de eventuellt kan hjälpa till att "rätta till" ssituationen.
Vi har tagit reda på fakta och länkat till källor.
Vi har kommit med konkreta instruktioner om vart man ska vända sig och hur olika processer går till rent praktiskt.
Vad borde vi skriva tycker du?
Hur tycker du att TS ska göra?
Vad har du själv att bidra med till tråden mer än att upprepa det alla redan sagt och älta vem som gjort fel? Du kritiserar oss andra men på vilket sätt hjälper ditt inlägg TS här och nu när situationen ser ut som den gör?
Hur ska en död man stenas?
Det är klart att änkans bild av mannen förändras, har nån påstått nåt annat? Det är förstås beklagligt men jag anser att sonens rätt till att veta sitt ursprung går före.
Tryck gärna på "visa endast" under min signatur och läs mina inlägg och framför din kritik till mig. Förklara också gärna på vilket sätt ditt inlägg är mer hjälpsamt eller användbart för TS i den situation hon befinner sig i nu.
Jag läser ingenstans att TS frågar vem som har gjort fel men citera gärna. Som jag uppfattar henne så vill hon ha råd om hur hon ska göra i den situation hon befinner sig i nu - har jag missförstått TS enligt dig? För jag ser ingenstans i ditt inlägg att du svarar på frågan om hur hon ska göra nu i den aktuella situationen där pappan är avliden och faderskapet inte är fastställt? Eller jag kanske missade ditt råd i din fantastiska text?
Jo, det är tillåtet att ta dna-test av en avliden person för att fastställa faderskap. Men det krävs ett domstolsförornande för att få genomföra det.