• starrsky

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Jag (33) gör också första ivf nu! Ska börja med sprutorna 7/5, har långt protokoll med nedreglering nu. Vi kanske kan vara nervösa ihop? 😅 Jag har inget problem med sprutor men lite ängslig inför äggplock och att något ska gå fel under hela processen såklart. 

Hejja oss ❤️

• starrsky

Bra jobbat med vikten förresten! Viktigaste är att man är frisk och ta hand om sig, inte BMI (även om de är kinkiga med det...). Jag fick istället äta upp mig lite för att öka min BMI, vilket var kämpigt det med. Men en semla om dagen hela vintern gjorde susen, och nu kallar dom mig inte 'magerlagd' i journalen längre 😂 Istället har jag fått hål i en tand 😂

• starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-02 21:31:22 följande:

vad gör man inte för att skaffa barn? 😅 jag går mina milapromenader och du äter semlor, hoppas tanden läker fort!!

Josefine1987 skrev 2025-05-03 10:40:10 följande:
    Haha ni är så härliga. Upplyftande att läsa Skäms

Haha ja verkligen 😅 och tack, hade inte räknat med tandvårdskostnaderna i min ivf kalkyl 😂 vi kämpar på ????🏻
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-02 21:32:58 följande:

Vilka sprutor ska du ta förresten och hur ser det ut när du har långt protokoll, hur länge tar man sprutorna då:)?

Jag ska bara ta Menopur i högdos 400, och samtidigt fortsätta med min nässpray för att hindra ägglossning. Planerar preliminärt äggplock v.21 så ca 2 veckor av sprutor hoppas jag ska räcka för några ägg iaf  :) Kollar östrogen i blodet 12/5, och sen bara ett ultraljud 16/5. 

När har du ultraljudskontroll inbokat? 

Känner igen mig i oro över undersökningen, har inte gjort äggledarspolning, men det lät fruktansvärt 😭. Jag brukar tycka bara cellprov gör så himla ont och blöder massa. Och ändå sägs det att man inte ska ha känsel i livmodertappen.. 🥴 

Tack snälla för att ni delar med er av era ÄP upplevelser! Fy vad jobbigt att bli illamående och kräkas , Josefine1987! De brukar ha svårt att se min ena äggstock också. Jag hoppas kunna vara helt neddrogad för undersökningen 🙈 
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-03 17:37:08 följande:

Haha jag tycker definitivt att tandläkarkostnaderna ska räknas in i kalkylen, kan ju bli många hål om det blir semla på recept så att säga Tungan ute

Får jag fråga vad som avgör att du har långt protokoll? Jag har aldrig förstått skillnaden riktigt på kort och långt, men det lilla jag har fått till mig är att de som gör långt protokoll kanske behöver en "extra skjuts"? 

Går du privat eller via landstinget förresten?

Jag var tvungen att göra en äggledarspolning som ett led i fertilitetsutredningen (ett krav), det var inte kul men det är för att min livmodertapp sitter lite snett så de försökte kuffa katetern typ tre gånger innan de fick till den. Därför är jag lite nojig för hur ett eventuellt återförande skulle gå till.. men det får vi se, det är ju inte ens säkert att det blir det hellerRynkar på näsan. Men du har inte behövt göra nån spolning alls?

Jag ska göra första ultraljudet nu på onsdag den 7/5 , sen får vi se hur det ser ut - jag uppdaterar oavsett status Skrattande. Håller tummarna för oss Cool

Jag tror det är pga att jag har lågt AMH (0.6) och få folliklar, så troligen kommer jag vara svårstimulerad. Vad jag förstår det som så blir det lättare att synka alla ägg i utvecklingen genom att nedreglera först, och sen brassa på med maxdos av stimulerare. Lite segt att vara i 'klimakteriet' nu bara, huvudvärk, svettningar och konstant bitter 😂 

Vi gör via landstinget i Västerås!

Fy, låter smärtsamt! :( Skönt att ha det överstökat i alla fall. Förhoppningsvis går det lättare framöver. Nej jag slapp den obligatoriska spolningen, tror läkaren tänkte att de 'redan hittat felet på mig' med mina skrala äggreserver som motiverar ivf men vet att Uppsala (där jag kommer göra ÄP och återföring) reagerade på att jag inte var 'färdigutredd' 

Åh onsdag är snart ju! Spännande! Håller tummarna och tår för att du ska ha lagom många mogna ägg och få en tid till ÄP! Ja uppdatera gärna, ifall du känner för det såklart ☺️  
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-04 18:12:32 följande:

Hej igen starrsky! Aha, ja då förstår jag! Jag har AMH 18/pmol och om jag omvandlar det till ng/ML så tror jag att mitt värde ligger på 2.5, kan det stämma? Jag är så förvirrad över de olika enheterna och vad som är ett "bra" och ett "mindre bra" värdeObestämd. Men skönt kanske att slippa spolningen ändå, jag tyckte den var jättejobbig men det brukar gå smidigare än vad det gjorde på migCool specialfall som vanligtTungan ute

Tack för din pepp, och vill du får du gärna hur det går för dig också framöver:) ska försöka kika in här i tråden när jag har någon ny info!!

Ikväll ska jag lägga till Fyremadel, är lite rädd för den ska vara mer trubbig..men får väl bara visa vem som bestämmer ;). 

Håller tummarna för oss! Vad har du tidigare för erfarenheter i barnprocessen, har ni haft fler försök tidigare? (förlåt om jag missat något!)

Jag är också lite förvirrad över gränserna för AMH men har tolkat som under 1 i alla fall är väldigt lågt, men försöker intala mig att få ägg inte betyder dåliga ägg så hoppas på ett guldägg som alla pratar om ;) 

Hoppas det kändes ok med nya sprutan och lycka till idag! 

Det här är vår första gång, vi har inte gjort insemination eller liknande. Blev gravid spontant senast under nedregleringen (!) men det blev ett tidigt missfall i V6 tyvärr, men det fanns inga graviditetsrester kvar så vi fick börja IVF igen direkt. Så hoppas verkligen på en återföring innan sommaren.

Håller tummarna för oss!
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-07 21:14:37 följande:

Så tufft med missfall i vecka 6, hur har du tagit det?🌹. Jag fick kemisk graviditet i december så det var supertidigt också, vecka 5 tror jag, men tog så oerhört hårt ändå. man blir mer ödmjuk tror jag:/

Förståeligt ❤️ :( Kände samma. Var ledsen i flera veckor. Man hinner verkligen få upp förhoppningar, och då blir fallhöjden ännu högre när det det inte går :( skickar en kram till dig! 

RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-07 21:11:32 följande:

Jag håller också tummarna för guldägg för er ❤️. Mängden ägg behöver ju inte betyda att det är bra kvalitet , färre ägg kan ju vara av bra kvalitet så allt beror väl på!:) håller tummarna Och tårna!

allt gick bra idag. Bara orolig att jag kommer spontan-ägglossa trots att jag tar fyremadelen :/.
    jag har haft ägglossningsflytningar sedan i söndags och det var bara dag 4 med Gonal F. Har det ännu nu onsdag och hade  ju VUL Idag :). Fyra äggblåsor på ena sidan och fler på andra sidan kanske 5-6 mindre äggblåsor. 
    den största just nu är 19 mm och det är väl det som oroar mig lite då jag har inbokat äggplock först på måndag: lite rädd att den kommer växa till sig snabbt och ägglossa spontant :// har blivit väldigt svullen i magen och har molande värk. Men de försökte lugna mig att det är lugnt.

De ville göra äggplock på helgen egentligen men det är ju stängt? och fredagen hade varit för tidigt sa dem. Så ska kontakta dem nu och bara stämma av då jag blir så orolig. Sen det ju bra att kroppen svarat bra på behandlingen :). De sa att det vuxit till sig lite snabbare än de trodde. Så är positiv men lite orolig och besvärad av min nya ballongmage 🤣.

hoppas du har haft en bra dag?:) hur känns det inför allt för egen del nu:)?

RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-09 06:29:44 följande:

jag skrev till kliniken om min oro för spontan ägglossning, men de lugnar mig genom att skriva att om jag bara följer planeringen ska det inte vara någon fara. Men orolig är jag ändå haha :(. tycker mina ägglossningsflytningar har försvunnit lite (m

Låter som det var optimalt på ultraljudet med ett bra antal ägg! Åh jag förstår helt det där med att vara rädd och ägglossa! Jag har också börjat med Menopur nu och det enda som bromsar ÄL är ett klick med nässprayen morgon o kväll. Som jag har nojat över att det inte ska spraya ordentligt, att jag är pollen-täppt, att jag nyser ut preparatet osv och att alla mina redan för få ägg ska lossa i förväg 🙈 

Skönt att du kunde prata med kliniken. Allt annat är utanför vår kontroll nu, på gott och ont! 

Hoppas molvärken avtar. Håller tummarna för måndag, att plocket ska gå smidigt. Det kan vara bra att säga till dom om man är orolig innan, så hoppas jag de är extra snälla. Du är grym som tagit dig såhär långt! Snart i mål <3 Du har en hejarklack här på andra sidan Familjeliv-forumet som hejjar på dig och er! 
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-12 09:42:52 följande:

Är nu äntligen klar med äggplocket! Fick lugnande och smärtstillande. Blev vägd innan. 
    Hade gått upp 2 kg över godkänd BMI-gräns :( men det är nog sista sprutorna nu sen åt jag rätt mycket mat igår för jag visste att jag skulle behöva vänta med att äta nu på morgonen, haha.
    Totalt blev det iallafall 9 ägg.

Imorgon eftermiddag får jag reda på om något har lyckats bli befruktat. 

Själva ingreppet gick bra och kändes så klart men bedövningen hjälpte nog till. Upplever större smärta nu efteråt, men blir vila hela dagen idag så får jag se om jag orkar jobba imorgon :). Skönt att det är över! Så får vi se hur befruktningen går..

Woho! Nu är det avklarat! Skönt att det gick bra och att det blev 9 ägg! Håller tummarna för många befruktningar! Är det ok om jag frågar hur ni gjort med donator, Sverige/utomlands? Får man välja eller 'matchar' dom åt er? 

Vila på nu och unna dig något gott! Hoppas på ett bra samtal imorgon ☺️

Jag fick nyss ett tel meddelande från sköterskan om att mitt östrogenprov idag var i underkant, men de kan inte öka min dos mer då jag är på max redan. Låter inte lovande precis. Är rädd att jag inte ska ha svarat alls och ivf blir en flopp trots maxdos och långt protokoll :( Aja, vi får se på fredag. 
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-13 08:43:28 följande:

9 ägg plockade och samtliga 9 befruktades! är så glad! ska göra ET på lördag 🥰.

Åh hurra!!! Wow 9/9 var ju fantastiskt! Och vad bra är de har öppet på helgen så du kan få börja ruva på lördag Skrattande 

Vad intressant att höra hur de matchar! Kan man använda sig av samma donator igen framöver för t ex syskonförsök (oavsett vem av kvinnorna som ska bära graviditeten?)? Var det nedfruset spermieprov? Tack för att du delar med dig! Skrattande

Jag tror man måste lämna östrogenprov på rutin efter 5e sprutan när man gör långa protokollet iaf, sen är det VUL dagen efter 9e sprutan! Jag har tagit maxdos Menopur 400. 
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-14 17:36:30 följande:

Tack snälla starrsky!

Ja det var tur de har öppet på helgen, för alla andra behandlingar har de stängt så det är nog bara för långtidsodling som de har öppet skulle jag tro. 

Blir vi gravida, så anses vi inte vara barnlösa då så vi kommer inte få fler langstingsfinansierade försök. Vi kommer behöva bekosta det själva privat. Kanske får jag som bärande nu bära ett syskon till om det finns kvoter kvar på mannen hos kliniken, men då kommer jag ändå få betala det själv. Min sambo kommer oavsett behöva betala privat Rynkar på näsan.

Det är nedfrusen sperma nrär det donerade spermier Glad.

Aha, vad intressant! Jag har inte tagit något östrogenprov, men är det annorlunda vid långt protokoll? Det kanske är standard där. Hur mår du av dina sprutor just nu!?

Intressant! Ursäkta min nyfikenhet haha. Om allt går som vi hoppas och embryot du får på lördag fäster, och ni har embryon (med dina ägg) kvar i frysen nu, får inte din sambo få bära på de framöver? Tycker inte det borde vara någon skillnad i pris oavsett vem av er som bär det, så man bara får betala får FET? (Eller räknas det som äggdonation då? Vore orimligt, är ju erat embryo och barn  ❤️) 

Vad bra att man kan använda nedfrusna och att de klarar upptining så bra! 

Jag mår ok, lite illamående av sprutorna bara, annars känner jag inte så mycket. VUL gick över förväntan ändå, 3 blåsor på ena sidan, en på andra, om ca 11 mm. Så något i alla fall. Hoppas det växer på sig och att de alla innehåller bra ägg. Läkaren blev ändå positivt överraskad. Jag var så rädd att det skulle vara noll och att de skulle säga att IVF är inget för mig.

Fortsätter med samma dos, så nytt ultraljud efter helgen och ÄP i slutet på nästa vecka! Hoppas jag. 

Lycka till med ET imorgon! Snart får du ruva på ett litet mirakel <3 
Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?