• starrsky

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

Josefine1987 skrev 2025-05-26 19:59:05 följande:

Vad bra att du stannade hemma. Ibland behöver man få en paus, få landa lite. Har du fortfarande ont? Hoppas du får sova natten som kommer eller kanske att du fått lite sömn idag. 

Det var min pigga, starka bonusmamma som gick bort efter en kort tids sjukdom 🥺 jag jobbar nattvecka var tredje vecka, inom vården. Tyvärr finns det studier som visar att det minskar fertilitet och ökar risken för missfall. I övrigt så älskar jag dock mitt jobb, så jag hoppas det väger upp upp för nackdelarna. 

Ta hand om dig ♥️

Jag beklagar så oerhört ❤️ Ledsen över vad du och familjen går igenom, hoppas ni kan finna stöd och styrka i varandra. En dag i taget. Skickar en stor kram. 

Jag jobbar också natt emellanåt, också inom vården. Det är väl allmänt dåligt för hälsan egentligen. Också tänkt på det där... kan inte ens komma ifrån nattpassen på akuten under en ev graviditet vilket känns så där. Men vi får försöka inte beskylla oss för själva för utfallen (och känns som var och varannan kollega nu har en enorm graviditetsmage ändå haha).

Försöker påminna mig att om det inte blir befruktat/fäster och om det blir missfall är det nästan alltid för att kroppen gör sig av med något som det är fel på, och det påverkas inte nämnvärt av stressen som livet utsätter oss för ❤️ 

Vi med ofrivillig barnlöshet gör så mycket mer än de allra flesta för att få uppleva graviditet och få ett barn. Hoppas och tror innerligt det går vägen för oss alla här, på något sätt, förr eller senare. Under tiden får vi bara vara snälla mot oss själva och kämpa vidare. 

Kram igen 
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-27 13:28:27 följande:

Jag har blivit hemma idag också, har ont och mår allmänt dåligt. Jag vet att det säkert kommer ta hela fina sommaren innan vi får göra nästa försök och all denna väntan, är så tröttsam :( och det är du ju tråkigt nog bekant med själv sedan tidigare Hjärta.

Fy vad tufft och trist att förlora sin bonusmamma :(. All min styrka och omtanke till dig! Kroppen och knoppen ska ju orka även den processen, så det är bra att du fokuserar på att "komma igen" lite inför nästa försök. Vet du hur tidsplanen är för nästa försök eller avvaktar du/ni lite till? Jag vet inte om jag frågat innan, men hur länge har du/ni försökt bli gravida?

Tror inte du ska tänka att jobbet har nån inverkan på din fertilitet, sen som du säger är det ju viktigt att man trivs! Jag skulle vilja hitta ett jobb som är lite mer flexibelt. Jobbar också med människor men orkar inte alltid interagera alla dagar, särskilt inte i en sån här process. Hur gör du för att orka?

KRAM och ta hand om dig :)

Vad bra att du stannat hemma och tar hand om dig. Jag hoppas ändå att det plussar snart, man vet aldrig! Hoppas det känns bättre snart, både fysiskt och psykiskt. 

Vilken lång resa ni haft redan, vilken kämpe du är! Men ni har också kommit så mycket längre nu än någonsin förr, snart vid mållinjen (oavsett hur denna ET gått). Önskar jag kunde snabbspola tiden framåt tills den där dagen man får göra v12 ultraljud och allt ser bra ut och man kan få våga börja drömma och planera. 

Min utmaning till er alla som läser detta är att unna er en sak denna vecka, någon grej/ätbart/upplevelse/egentid/whatever, som ni oftast prioriterar bort eller inte har gjort på länge. Så får ni gärna säga vad ni gjorde sen Flört  Ska också fundera ut något! 

Kram och lyckosparkar.
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-29 10:36:11 följande:

Usch, jobbigt med svullnaden. Vad var tuffast med det, var det svårt att få på sig kläder och sånt också? Vad tror du främst bidrog till din svullnad, var det nån av hormonerna särskilt eller bara kombo? 

Att gå igenom sorg som vi båda har gjort och gör, det är inte det lättaste och samtidigt ska man axla ett arbete och sen den extra tjänsten i form av att försöka bli gravid ;).

Jag tog ett test bara av ren princip, såklart negativt. Nu har jag fått lite brunt, men det kommer inte igång riktigt . Gör bara ont, men av helt fel anledning. Nåväl, får försöka repa mig så jag orkar jobba imorgon. :( Men usch vad tungt det kändes denna gången - också. Mest för att jag vet att sommaren är såååå långsam när allt stänger ner. 

Vill du får du gärna uppdatera när du får komma igång med din behandling så har jag någon att hålla tummarna för <3

Vill bara säga att jag tänker på dig. Såklart det känns tufft. Jag har också känt mycket negativt idag. En dag i taget ❤️ 

Vet du säkert vilka veckor de har stängt? Kanske kan du få göra ett FET ändå om du vill och orkar i naturlig cykel innan semestertider? Jag hoppas på de blastocysterna ni har i frysen. En av dom är ert framtida barn ❤️ 

Ta hand om dig och sambon. 
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-30 17:32:20 följande:

Tack snälla! Nu är mensen här med buller och bong så nu har jag förlikat mig med att det inte blev något. Även om vi har varit väldigt låga av det både jag och sambon. 

Jag har fått ett datum för senaste omslag (är det omslag för ägglossning?) tyvärr tror jag att jag kommer missa det. Om jag nu inte får en chans direkt denna cykel, men det rekommenderar väl inte det :/. Kommer troligtvis få ÄL veckan efter senaste tid för omslag. Brukar liksom aldrig tajma sig, men en liten chans kanske finns. Kliniken skulle skicka hem nya papper till oss med plan för behandling. Är inställd på att det kanske blir typ augusti september men det känns som en evighet:?). Jag och sambon har börjat fundera på om vi ska dra igång privat även för min sambo som önskar bära och som är ett år äldre än mig: så vi känner att det ?händer något? Allt tar ju sån enorm tid :/. så vi har kontaktat klinik idag också för lite rådgivning och för att undersöka om det är ett alternativ. Vi kommer oavsett behöva betala för syskon då vi båda vill bära.

Hur går det för dig i ruvandet? Vad har du haft för negativa tankar / känslor idag? Förstår att det är tufft, tyckte den här ruvartiden var riktigt jobbig. För denna gång vet man att det är ett liv man ?arbetar på?. Jag håller så tummarna för dig ska du veta! hoppas på det bästa. Hur mår du annars, är du påverkad av hormonerna något?

Tänker mycket på dig! 

Åh, så ledsen att ni inte fick det efterlängtade plusset denna gång :( Hoppas det känns lättare nu när dagarna går. 
    Borde man inte få en chans i denna cykel om det inte varit ett mf liksom? Tänker att om det befruktats på sedvanligt sätt och inte fäst, så brukar man ju försöka igen nästa ÄL? 

Hoppas ni får en chans till innan sommaren nu iaf. Du kanske kan ringa dom o diskutera? Låter bra att ni kollar för din sambo också, är väl inget som säger att man inte får förbereda processerna samtidigt? Önskar jag kunde dela ivf/bärandet med min man också Tungan ute

Det känns ok, känner mig varm och lite PMSig, får fortfarande kramper i livmodern emellanåt, men annars mår jag bra fysiskt. Går mellan att försöka vara lyckligt ovetande och drömma, till att känna mig helt nere. Dagarna går långsamt. Har 4 av mina närmsta vänner som är gravida, och bara i veckan fått veta om 3 till i min vänskapskrets. Håller på att ordnar en babyshower, vilket känns jättekul, men blir samtidigt lite trött på allt graviditetssnack. Man bara längtar till att få vara vara med i gemenskapen typ. 

En dag i taget ❤️
  • starrsky
    Josefine1987 skrev 2025-06-03 17:23:14 följande:

Åh jag har tappat bort er här i tråden och hittade inte era senaste inlägg för jag letade i fel tråd. Förlåt segt svar. 

Hur mår ni båda, ⭐️ och  🌈 ? 

Fina du! Älskar emojisarna hihi

Hoppas mensen kommer snart! Hur mår du annars? Tänk på dig och allt du går igenom. ❤️

Jag ruvar på (dag 13 nu) men tror jag kommer ta test i helgen. Står inte ut längre med denna väntan. Alla (cyclogest?) 'symtom' jag haft med ömma bröst osv har typ försvunnit dock, så vågar inte hoppas på något. Håller med om det där att inte lita på sin kropps signaler. 

Hoppas ni får en fin helg. Så glad att vi har den här lilla gemenskapen i tråden här ☺️ 
  • starrsky
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-05 17:36:34 följande:

Har du fått info om hur länge du ska ta Cyclogest eller har du slutat med dem än starrsky? Jag skulle sluta ta dem typ 2 dagar innan testdag av nån anledning.

Och när det gäller alla symtom man har haft men att de försvinner, har förstått att folk få både fått minus och plussat trots att symtomen ?gått tillbaka? så det kan betyda verkligen allt, jag håller med dig - MEN jag hoppas för allt i hela världen att det är på rätt håll för dig, det hoppas vi ju givetvis alltid 💕🤗 Har läst om flera som plussat trots att symtomen nästan avtagit.

Oj nej de sa ingenting alls, men jag fick 4 pkt på ett uttag så antog att jag bara ska fortsätta tills mensen kommer/tills plus. Undra om de kan påverka gravtest? 

Åh, bra att veta, ska sluta känna efter så mycket då haha. Åh tack för lyckoönskningarna. Jag uppdaterar er efter svar oavsett ❤️ 

Förr eller senare vet jag att det kommer gå vägen för oss alla. På något sätt. Vi måste bara orka ta oss dit, sen kommer det ha varit värt det ❤️ 
  • starrsky

Hej tjejer. 

Kan knappt tro det (därför jag tog om testet med tre olika stickor med olika märken igår) men jag har plussat! 

Så mycket blandade känslor. Först lättnad, följt av rädsla. Låter kanske helt konstigt men kan knappt glädjas åt det så som jag trorr. Kanske för att det var inte så länge sen jag fick ett tidigt missfall, så nu vågar jag inte ens tänka att jag är gravid utan håller mig till 'jag har fått ett plus'. Den känns det som det är flera hinder på vägen, det ska inte vara kemisk graviditet, eller utomkvedshavandeskap vilket jag har ökad risk för, det ska inte vara en ofostrig graviditet och jag ska inte få MF i v 6 igen. Vill bara snabbspola tiden till första ultraljudet i v8. Har fortfarande mensvärksliknande kramper och huggsmärtor i höger äggstock. 

Fallhöjden känns så himla hög nu. Har inte sovit inatt alls pga ångest. 

Men med det sagt, så visar det att det krävs verkligen ibland bara ett ägg, och ett enda embryo. Hoppas det kan ge hopp åt er, och även de med väldigt lågt AMH som läser detta. ❤️ 

• starrsky
    Josefine1987 skrev 2025-06-06 21:36:22 följande:

Ikväll tar jag första sprutan. Jag känner alla möjliga känslor 🥹 orolig hur jag ska få ihop det med jobb på olika orter under olika delar av behandlingen, oro för biverkningar då jag har en intensiv period framför mig och så en liten känsla av hopplöshet. Hoppas så innerligt att åtminstone få ett embryo att återföra och allra helst såklart att det lyckas.

Jag känner positiva saker också. Känner mig lättad att mensen kom och att vi hinner med ett försök innan hösten, tacksam att det fortfarande räknas som vårt första försök eftersom vi inte gjort någon återföring tidigare osv. 

Hoppas på mirakel, för oss alla!

Glad nationaldag. Ta hand om er. ♥️

Åh, vad skönt att du hinner börja nu! Vad tar du för sprutor nu, är det annan dos/preparat eller samma som sist? Såklart det blir blandade känslor, nu kastas man in i karusellen igen. Vad bra att första gången inte 'räknades' av era försök, kommer det bli ICSI denna gång? Jag tror och hoppas ni får en återföring och att det ska vara ert guldägg ❤️ 

Låter slitigt med jobb på olika orter. Jag hade också med mig sprutorna på konferens i annan stad, fick ta dom inne på restaurangtoan några gånger till o med. Även om det är dränerande med en intensiv period så kan det vara ett bra sätt att distrahera och få tiden att gå. Hoppas de anpassar din dos så du får mindre biverkningar nu och mår så bra du kan. Skönt med det läkaren sa också, jag har varit så sjukt stressad och inte gett mig själv några som helst 'optimala förutsättningar', så det är skönt att sånt inte spelar någon roll för embryot iaf (även om det sliter på ens egna hälsa). 

Jag tror stenhårt på denna ivf runda för er, Josefine! Kram 
  • starrsky

Tack snälla ❤️

Det var tydligt streck med Clearblue ultratidigt test, synligt streck med Apoteas egna och rätt svagt streck/rosa skugga med rfsu 'testa ofta' stickan. Konstigt att det skiljer sig så, trots samma kissmugg. Tog om idag och nu var det starkt även med rfsu stickan :) 

Enligt info vi fick efter äggplock skulle man inte ha sex på en vecka pga infektionsrisken, har inte riktigt varit varken sugen eller fysiskt i skick efter återföringen pga ömhet. Men intressant efter insemination, antar att stimulans hjälper spermierna simma rätt haha.

Jag har varit rätt stilla (ofrivilligt), stressat mycket, sovit lite och ätit rätt onyttigt :') tar dock multivitamin för gravida dagligen sen ET, och omega 3 ibland då jag inte äter fisk. 

Vi gör ivf via regionen i Västerås, vet att vissa klagat där men vi har varit supernöjda med allt, en rak och förtroendeingivande läkare där. Då gör man äggplock och ET via akademiska i Uppsala. Ni då?

Har inte gjort någon utredning av livmodern än, inte ens spolningen. Antar att om det blir flera missfall så går man vidare då. Är personligen lite rädd för att invasiva undersökningar mer ska sabba miljön där inne och ge komplikationer, så undviker det helst, men samtidigt vill man ju veta om det finns ett hinder som behöver åtgärdas. Svårt att veta vad som är 'rätt'. 

• starrsky
    Josefine1987 skrev 2025-06-08 14:23:44 följande:
    😭😭

Utan att ha varit i situationen så förstår jag alla dina känslor så himla väl. Åh vad underbart, stort grattis till det första steget ♥️ Jag förstår dina oro också, men åh vad fantastiskt med positiva test. Hoppas och tror på att det kommer gå vägen för er!
    Tack finaste du! Hoppas snart att ni också får ett guldägg ☺️❤️ 

Haha åh, hoppas det gick bra på SJ toan! ;) vad gör man inte för att nå sin dröm :) 

Låter bra att du ska ha Menopur, av det jag hört så kan det ge färre ägg men bättre kvalitet/mognadsgrad? Jag körde bara Menopur och hade inga biverkningar :) Hur mår du nu? 

Hejar och håller tummarna! 
  • starrsky

Hej tjejer, 

Hoppas huvudvärken avtar Josefine, brukar du ha huvudvärk annars? 

När har du ultraljudskontroll/ÄP? Hoppas du kan sänka doserna efter ultraljudet och att biverkningarna försvinner! 

Jag mår bättre psykiskt, men sover fortfarande dåligt, mår fruktansvärt illa så fort jag blir hungrig (vilket bara känns positivt egentligen), och det har varit en sjukt slitig jobbvecka. Men inga blödningar än trots 'mensvärk' dagligen som kommer o går. Nu är jag v 5+1, och fått tid för ultraljud 26/6. Fortfarande lika nojig och kan inte riktigt tillåta mig själv att vara glad, men så kommer det nog vara tills ultraljudet. Längtar och önskar och hoppas så innerligt på detta lilla embryo ❤️ 

Tack så mycket för er omtanke, betyder mycket för mig! 

• starrsky

Åh vilken känslosam resa Josefine! Så glad att du äntligen får ruva nu! Låter ju jättebra att du fick en blastocyst återförd, att den klara av att utvecklas till det stadiet är ju lovande! Statistiskt bättre chans än att återföra en dag2 som jag fick t ex! 

Håller alla tummar och tår att detta ska va ert guldägg och att ni slipper fler omgångar nu. Heja heja! 

Jag ruvar på och redan v 6+4, med planerat ultraljud på torsdag. Så nervös. Mått fruktansvärt illa också dygnet runt, så om det inte är ett frisk viabelt embryo nu så kommer det kännas så ovärt alltihop. Vill bara att denna vecka ska vara över. 

• starrsky

Hej tjejer. Hoppas ruvardagarna går bra Josefine, och att dina dagar också känns mindre tunga och mer hoppfulla RainbowFamilyDreams. Det är sån tuff tid, men det kommer vara värt allt elände i slutändan när man har sin bebis i sin famn ❤️ Man behöver absolut ge sig en paus från forum och allt som har med fertilitet att göra ibland för att orka och ge sif en chans att återhämta sig. 

Idag var det dags för ultraljud för vår del och jag var så nervös att jag skakade där på britsen. Men det såg bra ut. En 10 mm liten böna med ett tickande hjärta. Brast i tårar. Lilla guldägget ❤️ 

Kan äntligen tillåta mig att vara lite glad och det känns mer verkligt nu. Nu är man ju orolig för nästa milstolpe, v 12, KUB osv. Men får helt enkelt inse att denna oro är något jag får leva med, och det som händer är utanför min kontroll. Kan bara hoppas på det bästa. 

Jag håller alla tummar och tår för er nu. Ta hand om er och uppdatera gärna när ni vill. Kram

Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?