• Josefine1987

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

starrsky skrev 2025-05-01 23:23:35 följande:

Bra jobbat med vikten förresten! Viktigaste är att man är frisk och ta hand om sig, inte BMI (även om de är kinkiga med det...). Jag fick istället äta upp mig lite för att öka min BMI, vilket var kämpigt det med. Men en semla om dagen hela vintern gjorde susen, och nu kallar dom mig inte 'magerlagd' i journalen längre 😂 Istället har jag fått hål i en tand 😂

Haha, heja dig! 
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-02 21:31:22 följande:

vad gör man inte för att skaffa barn? 😅 jag går mina milapromenader och du äter semlor, hoppas tanden läker fort!!

Haha ni är så härliga. Upplyftande att läsa Skäms
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-03 09:42:27 följande:

Jasså är Fyremadel-nålarna mycket tjockare?
    har bara hört att vissa tycker den är lite ?trög?  pga nålen typ. Men det blir spännande imorgon när jag ska testa den😅.

Jag lever i ett samkönat förhållande (två kvinnor), därav går vi igenom denna process. 

Har du/ni försökt få barn länge?
    kram:)!

Nålen är något större, men ffa lite trubbigare. Jag tyckte inte att den gjorde ondare, men däremot tog det emot lite mer, att man liksom behövde ta i för att komma genom huden. Det gjorde absolut inte ont, var bara lite annorlunda jämfört med övriga sprutor.

Det kommer gå jättebra!
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-02 21:29:50 följande:

Tack för svaret! Vad är det som är mest jobbigt med äggplock tycker du? 
    har du också tagit Ganirelix/Fyremadel och tyckte du den sprutan var jobbig? Har hört lite blandat om den nämligen och ska börja med den på söndag :).
    tack för ditt svar!!

Angående äggplocket så verkar det vara otroligt individuellt. För mig var det svårt att komma åt ena äggstocken och man fick trycka på livmodern vilket gjorde ont/var obehagligt, men fullt hanterbart. 

Däremot kräktes jag under ingreppet då jag är väldigt känslig mot opioder. Jag kan därför omöjligt legat still då jag hulkade nästan hela tiden, trots det gick det bra för läkaren att få ut äggen. 

Jag tänker att dom är proffs och har varit med om det mesta redan! 

Lycka till ♥️

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-03 17:43:44 följande:

Tack för att du delar med dig! Ja det verkar minst sagt vara väldigt individuellt! Jag har hört både skräckhistorier och historier där man knappt haft ont alls.

Jag har aldrig fått morfin så jag vet inte ens hur jag reagerar på detFörvånad. Jag vet bara att jag har känsliga blodkärl "där inne" så att säga, och att jag har en livmodertapp som sitter lite snett. Men man får väl ta dag för dag så blir det säkert bra hoppas jag. Som du säger är de ju proffs!

Tack för dina råd om Fyremadel, som jag ska ge mig an imorgon!

Hur har det gått för dig annars i allt med detta?

Kram till dig!{#emotions_dlg.flower}

Dom allra flesta verkar må bra av de olika varianterna av Morfin man ger, så det kommer säkert går bra för dig!

För oss har det inte gått hittills. Vi har bara gjort ett ägguttag, 8 ägg, fina spermier. Vi fick en tid för återföring, men tyvärr utvecklades inget embryo normalt. Så det blev ingen återföring. Det verkar ovanligt ändå att det blir så med så fina resultat initialt, så även det kommer säkert gå bättre för er.

Stor kram och lycka till!
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-04 18:07:49 följande:

Tack för svaret!

Det låter ändå lovande initialt att ni har fått ut 8 ägg och att din man har fina spermier. Håller innerligt tummarna för en god embryoutveckling för er i framtiden!

Var befinner ni er just nu i processen? Kram!

Tack för pepp! Just nu väntar vi bara. 10 dagar sedan ägguttag och jag väntar fortfarande på första blödningen. Sen måste det gå ännu en cykel innan vi kan börja om 🙄 känns som att månaderna går så snabbt!
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-07 21:17:13 följande:

Så tungt, denna eviga väntan är påfrestande. Vi får hoppas att vi en dag uppnår drömmen 🌹. Så de sa till er att det är rätt ovanligt eller att ni hade ?otur? nu att inget embryo utvecklades trots fina ägg och spermier? Det är så mycket man inte kan styra över :/.

Ja, precis. Han var förvånad när det såg så bra ut först att det inte blev ett enda normalt embryo. Dom var så självsäkra från starten när dom bokade in dag 5 för att det var många ägg och fina spermier, sen så blev det ingenting :(

Jag känner en rädsla för att det inte kommer bli något embryo att återföra. Jag har upplevt ganska mycket biverkningar och det känns tungt att det inte ens ledde till ett försök.
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-07 21:11:32 följande:

Jag håller också tummarna för guldägg för er ❤️. Mängden ägg behöver ju inte betyda att det är bra kvalitet , färre ägg kan ju vara av bra kvalitet så allt beror väl på!:) håller tummarna Och tårna!

allt gick bra idag. Bara orolig att jag kommer spontan-ägglossa trots att jag tar fyremadelen :/.
    jag har haft ägglossningsflytningar sedan i söndags och det var bara dag 4 med Gonal F. Har det ännu nu onsdag och hade  ju VUL Idag :). Fyra äggblåsor på ena sidan och fler på andra sidan kanske 5-6 mindre äggblåsor. 
    den största just nu är 19 mm och det är väl det som oroar mig lite då jag har inbokat äggplock först på måndag: lite rädd att den kommer växa till sig snabbt och ägglossa spontant :// har blivit väldigt svullen i magen och har molande värk. Men de försökte lugna mig att det är lugnt.

De ville göra äggplock på helgen egentligen men det är ju stängt? och fredagen hade varit för tidigt sa dem. Så ska kontakta dem nu och bara stämma av då jag blir så orolig. Sen det ju bra att kroppen svarat bra på behandlingen :). De sa att det vuxit till sig lite snabbare än de trodde. Så är positiv men lite orolig och besvärad av min nya ballongmage 🤣.

hoppas du har haft en bra dag?:) hur känns det inför allt för egen del nu:)?

Hur går det för dig? <3
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-09 06:29:44 följande:

jag skrev till kliniken om min oro för spontan ägglossning, men de lugnar mig genom att skriva att om jag bara följer planeringen ska det inte vara någon fara. Men orolig är jag ändå haha :(. tycker mina ägglossningsflytningar har försvunnit lite (men de kanske kommer i omgångar), men jag har molande värk i magen som innan mens ungefär. Kommer inte ha fler ultraljud innan så man känner sig lite lämnad åt ödet haha:). men vi får helt enkelt se på måndag hur allt har gått..

hur gör det för dig och väntan med blödningen?
    kram!🙏

Vad bra att du skrev till dom och fick svar. Jag fick veta att för tidig ägglossning under behandling är extremt ovanligt. Magont är också vanlig och korrelerar inte till ägglossningen. 

Förlåt att jag är virrig. När är det äggplock? Håller tummarna för dig. 

Blödningen har äntligen kommit. Hoppas på att få en chans innan sommaruppehållet!

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-12 09:42:52 följande:

Är nu äntligen klar med äggplocket! Fick lugnande och smärtstillande. Blev vägd innan. 
    Hade gått upp 2 kg över godkänd BMI-gräns :( men det är nog sista sprutorna nu sen åt jag rätt mycket mat igår för jag visste att jag skulle behöva vänta med att äta nu på morgonen, haha.
    Totalt blev det iallafall 9 ägg.

Imorgon eftermiddag får jag reda på om något har lyckats bli befruktat. 

Själva ingreppet gick bra och kändes så klart men bedövningen hjälpte nog till. Upplever större smärta nu efteråt, men blir vila hela dagen idag så får jag se om jag orkar jobba imorgon :). Skönt att det är över! Så får vi se hur befruktningen går..

Vad bra att ingreppet gick bra. Ta hand om dig och vila, så håller jag tummarna stenhårt för fina resultat imorgon. Uppdatera gärna här om du orkar!
Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?