• Josefine1987

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

starrsky skrev 2025-06-07 15:01:37 följande:
    Åh, vad skönt att du hinner börja nu! Vad tar du för sprutor nu, är det annan dos/preparat eller samma som sist? Såklart det blir blandade känslor, nu kastas man in i karusellen igen. Vad bra att första gången inte 'räknades' av era försök, kommer det bli ICSI denna gång? Jag tror och hoppas ni får en återföring och att det ska vara ert guldägg ❤️ 

Låter slitigt med jobb på olika orter. Jag hade också med mig sprutorna på konferens i annan stad, fick ta dom inne på restaurangtoan några gånger till o med. Även om det är dränerande med en intensiv period så kan det vara ett bra sätt att distrahera och få tiden att gå. Hoppas de anpassar din dos så du får mindre biverkningar nu och mår så bra du kan. Skönt med det läkaren sa också, jag har varit så sjukt stressad och inte gett mig själv några som helst 'optimala förutsättningar', så det är skönt att sånt inte spelar någon roll för embryot iaf (även om det sliter på ens egna hälsa). 

Jag tror stenhårt på denna ivf runda för er, Josefine! Kram 

Vi har bytt läkemedel denna gång. Tidigare Bemfola och Fyremadel, denna gång Menopur och Gavirelix. Sen kör vi ICSI denna gång trots bra befruktningsgrad (5/8) förra gången. 

Haha åh ja, igår blir det spruta på en restaurangtoalett och ikväll på en SJ-toalett 😂 fint att höra av man inte är ensam. 

Tusen tack för att du tror på denna runda. Det betyder mycket. Stor kram och enormt grattis ♥️

• Josefine1987

På kvinnokliniken där vi började vår utredning så undersökte dom livmodern med ultraljud plus kontrast vid två tillfällen. Andra tillfället för att dom ville följa upp en eventuellt förändring från första försöket, men då var den bords. Dom var ganska säkra vid första undersökningen att det bara var oregelbunden slemhinna, men dom ville vara säkra så därför tyckte dom efter mens också och då såg allt fint. Sen spolade dom äggledarna en gång.

var det sådana undersökningar du tänkte på?

RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-07 15:51:49 följande:

Förresten; jag har fått någon dille på att jag vill undersöka livmodern innan återföring, så att man ser att den faktiskt är det. Vet inte om man kan göra undersökning eller se via blodprov? Inför FET ska vi lämna blodprov på morgonen för att se nivåer av progesteron: men jag skulle ju vilja veta att det är bra ?i övrigt? också. Har era kliniker sagt något om det, har du fått göra nån koll innan ET starrsky?💕

• Josefine1987
    Anonym (Tk) skrev 2025-06-07 08:26:05 följande:
    Jag hade ett stort jobbevent dagen efter återförande. Jag försökte ta det lite lugnt men det blev ändå över 25000steg när dagen var slut. Från mina 4000 steg jag normalt gör i snitt på en dag. Jag var sen på resande fot hela veckan flög omkring, åkte tåg, sprang på events och höll på?
    Plussade förra veckan! 
    Fantastiskt! Stort grattis!
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-07 15:47:16 följande:

Jag förstår verkligen att du känner alla möjliga känslor! Det låter väldigt tufft med jobb på oliks orter. Det är ju verkligen en påfrestande tid där man kastas mellan hopp och förtvivlan - ständigt! Förstår också att senaste behandlingen måste varit nästan som en chock, när det tycktes så bra med allt och att det sen inte blev något för er att sätta in. Vet inte om jag frågat om du har gjort några justeringar nu inför denna gång, får jag fråga vilken spruta du tar?🙏
    Vad tufft att det är en intensiv period, hur mycket vet folk omkring dig om vad du går igenom?❤️

Förstår att det blir en lättnad med ett försök innan hösten🙏. 

Fantastiskt att startsky plussat, jag förstår dock oron med allt som ska klaffa därefter. Känns typ som man aldrig får vara helt lycklig oavsett om det är plus eller minus 🙈. Skulle vilja plussa och komma förbi de mest kritiska veckorna, det känns så långt bort. Men håller tummarna för att vi alla ska dit ❤️

Får jag fråga er vilka kliniker Ni går på? Och är ni nöjda? ni behöver inte säga om ni inte vill och behöver såklart inte uppge region💕. Om man inte får nån återföring så blir det alltså inget försök? Det är ju iallafall bra av kliniken! 

Vi är som sagt lite inne på att börja kika privat till tjejen eftersom hon fyllt 35. Vi båda vill gärna bära och bli gravida. känns som om det är så lång väntan mellan försöken när man går via regionen, vet ni om det är väntetider mellan försöken när man går privat?

Lycka till med sprutorna Josefine, pepp till dig starrsky, förstår verkligen din ångest. Jag hoppas du kan få sova lite snart❤️

Vi testar Menpur och Ganirelix denna gång plus ICSI. Aldrig testat något av det tidigare. 

Pga vår livssituation går vi på tre olika Livio-kliniker i olika städer. Dom har varit fantastiskt tillmötesgående. 

Hur går det till för er som är två tjejer, kan ni båda genomgå processen samtidigt? Det är ju så mycket väntetider, så fint om man kan göra det samtidigt tänker jag. Om man orkar förstås.

Har din tjej gjort äggplock någon gång? Vill ni helst ha mer än ett barn? Svara bara om du vill ♥️

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-08 16:06:08 följande:

Hej igen ❤️.
    Håller tummarna för ett bättre utfall denna gång :). Vilket läkemedel hade ni förra gången? 
    Vad fint att ni kan gå på tre olika kliniker samtidigt! Och skönt att du/ni känner att ni har bra bemötande från kliniken!

Ja vi undersöker just att komma igång med min sambo privat, vi kommer behöva det oavsett eftersom vi båda skulle vilja bli gravida och vi kommer behöva betala privat. Vi diskuterar just lite olika vägar hur vi ska ta oss vidare. Känner mig rätt låg och ledsen idag. Trött på all väntan, den är mentalt väldigt påfrestande.

min tjej har inte gjort någon behandling alls innan, så vi får börja från scratch där :). Vi vill nog ha två barn, vill gärna bära varsitt, det är önskan iallafall ❤️.

Hur många barn skulle ni vilja ha? Om du vill svara förstås :).

Förra gången hade vi Bemfola och Fenemal (hette dom så tro?), allt såg ju bra ut fram till efter befruktningen. Så vi får väl se hur det blir denna gång. Orolig att det ska vara något genetiskt fel eller så. 

Jag förstår att du känner dig låg och ledsen. Det är väl jättefint om ni kan komma igång även med din tjej och ?dubbla? chanserna, så får vi se vem av er som blir gravid först. Jag (och statistiken) tror verkligen ni båda kommer lyckas, även fast det kan kännas omöjligt. 

Vi skulle helst vilja ha två eller tre, men vi börjar bli gamla så vi får väl se om vi en lyckas med ett. 

Stor kram till dig! Det är okej att känna sig låg ♥️

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-08 16:11:47 följande:

Jag har gjort HyCoSy inför inseminationen, och de har kunnat se livmodern via Ultraljud och då har det sett bra ut. Vad intressant med ?oregelbunden slemhinna?, vad innebär det :)? 

Tänker en del på min blastocyst, dom sa att det är ovanligt att en behandling går så bra som det gjorde för mig och att jag fick fyra till frysen: ändå ville det inte fästa, man undrar ju verkligen Varför den inte vill fästa. Men det är kanske bara tillfälligheter ❤️

När ska du/ni göra ultraljud?💕

Dom funderade på om det var en liten polyp, men slemhinnan var bara oregelbunden och det kunde den vara ibland vid den tiden i cykeln tydligt. Det var något om att den kunde växa i ojämn takt, ofarligt iaf. 

Åh blastocysten ja. Jag tänker att även jättefina blastocyster, fin slemhinna och bra miljö inte alltid lyckas trots optimala förhållanden. Om man tänker heterosexuella, fertila par, så lyckas ju verkligen inte dom på alla försök där dom timear ägglossningen. Tolv försök räknas ju som normalt, så jag tänker att det är lite så vid IVF också öven fast det såklart är en annan situation. 

Den blastocysten som ligger där och väntar på er kanske är ett barn ♥️ håller tummarna för det!

• Josefine1987
    Josefine1987 skrev 2025-06-08 19:49:15 följande:

Förra gången hade vi Bemfola och Fenemal (hette dom så tro?), allt såg ju bra ut fram till efter befruktningen. Så vi får väl se hur det blir denna gång. Orolig att det ska vara något genetiskt fel eller så. 

Jag förstår att du känner dig låg och ledsen. Det är väl jättefint om ni kan komma igång även med din tjej och ?dubbla? chanserna, så får vi se vem av er som blir gravid först. Jag (och statistiken) tror verkligen ni båda kommer lyckas, även fast det kan kännas omöjligt. 

Vi skulle helst vilja ha två eller tre, men vi börjar bli gamla så vi får väl se om vi en lyckas med ett. 

Stor kram till dig! Det är okej att känna sig låg ♥️

Fyremadel och Ganirelix är ju samma såklart. Bemfola utbytt mot Menopur. Jag är virrig!
  • Josefine1987
    starrsky skrev 2025-06-10 19:10:56 följande:
    Tack finaste du! Hoppas snart att ni också får ett guldägg ☺️❤️ 

Haha åh, hoppas det gick bra på SJ toan! ;) vad gör man inte för att nå sin dröm :) 

Låter bra att du ska ha Menopur, av det jag hört så kan det ge färre ägg men bättre kvalitet/mognadsgrad? Jag körde bara Menopur och hade inga biverkningar :) Hur mår du nu? 

Hejar och håller tummarna! 
    Vad fin du är! Hur mår du nu? 😍

Jag har huvudvärk sen 2,5 dygn som Alvedon inte gör någon som helst skillnad på. Illamående som kommer och går. Jag jobbar, sen ligger jag i sängen resten av dygnet i princip 🥺
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-10 20:39:50 följande:

Aha, jag förstår. Så de har haft lite funderingar redan kring vad det hela kan ha berott på. Låter ju initialt lovande att det inte verkar vara något farligt, men än så tufft och ovisst ändå. Jag hoppas verkligen det blir bättre denna gång för er{#emotions_dlg.flower}. Såg också att du varit väldigt trött nu, vilket jag verkligen förstår! Kände du likadant under den föregående behandlingen?

Tack för din omtanke! Man får försöka hoppas och ta en dag i sänder{#emotions_dlg.flower}.

Kram!

Hur mår du? Och hur går det med jobb och allt? Får du någon andpaus?

Dom var förvånande sist att det inte blev något embryo som klarade sig trots att allt såg så bra ut fram till dess. 

Jag mådde bra hela förra stimulering fram till slutet Då symtomen kom.

Nu har jag huvudvärk konstant som känns förlamande. Lyckas inte göra något mer än att jobba, sen ligger jag i sängen resten av tiden vilket är olikt mig. Känner mig deppig och dålig som inte gör något. Bidrar nog lite att min sambo och jag är på olika platser, så jag får ingen socialt liv när jag inte orkar hitta på saker. 

kram till dig!

• Josefine1987
    starrsky skrev 2025-06-13 22:38:46 följande:

Hej tjejer, 

Hoppas huvudvärken avtar Josefine, brukar du ha huvudvärk annars? 

När har du ultraljudskontroll/ÄP? Hoppas du kan sänka doserna efter ultraljudet och att biverkningarna försvinner! 

Jag mår bättre psykiskt, men sover fortfarande dåligt, mår fruktansvärt illa så fort jag blir hungrig (vilket bara känns positivt egentligen), och det har varit en sjukt slitig jobbvecka. Men inga blödningar än trots 'mensvärk' dagligen som kommer o går. Nu är jag v 5+1, och fått tid för ultraljud 26/6. Fortfarande lika nojig och kan inte riktigt tillåta mig själv att vara glad, men så kommer det nog vara tills ultraljudet. Längtar och önskar och hoppas så innerligt på detta lilla embryo ❤️ 

Tack så mycket för er omtanke, betyder mycket för mig! 

När man kämpat länge, tagit sig igenom IVF osv så är man ju på något sätt "van" vid att inte lyckas - trots att det är hjärtskärande varje gång. Jag tror det därför är extra svårt att tro på att det har lyckats. Jag hoppas att ni snart får se det där bultande hjärtat och kanske kan landa lite mer <3 

Jag har migrän, men kan ibland gå 1-2 år mellan anfallen. Aldrig haft såhär dock, men så i onsdags släppte det helt plötsligt och nu mår jag fysiskt jättebra.

Jag har ultraljud på måndag.

Ta hand om dig <3
Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?