• Josefine1987

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-13 08:43:28 följande:

9 ägg plockade och samtliga 9 befruktades! är så glad! ska göra ET på lördag 🥰.

Men wow! Vad underbart. Stort grattis!
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-18 11:46:06 följande:

Hej på dig! Tack snälla :). Jag är väldigt glad. Fick idag reda på att två stycken till kunde frysas ner idag, så det blir totalt 4 nedfrysta långtidsodlade embryon! Känns bra som en ?back-up?. 

Aha! jag har inte riktigt förstått ännu hur nedregleringen funkar, trodde det funkade som Fyremadelen för mig. Jag måste nog läsa mig in lite på det :). Vet du hur många ultraljud som du ska göra innan ev. Äggplock? Förresten, vet du hur ni har det med BMI-gränser? I min region är strikt 30 och ligger verkligen själv precis där Tyst

Fantastiskt ju med 4 nedfrysta, vad fint att höra! Håller tummarna för att redan den första är ert guld-embryo <3 lycka till! 
  • Josefine1987
    starrsky skrev 2025-05-19 15:54:59 följande:

Äggplock på torsdag för mig! Idag hade jag en 18 mm, 2 på 14 mm och en 15 mm blåsa. Hoppas de mognar bra nu! 

Så pirrigt! 

Så spännande och vilken fin storlek på dom! Uppdatera gärna sen när du har tid. Hoppas det går bra och med fina resultat <3 
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-19 17:57:06 följande:

Tack, vad fint av dig!

Hur mår du? :)

Jag mår okej, men har mycket annat utanför IVF-en som tar energi och jag känner mig lite slut. Dåligt minne, tankspridd och sådär.

Känns som en fullständig evighet att behöva vänta på en ny cykel och viss oro för att det inte ska bli något att återföra den här gången heller. Väntan är nog värst.

Men det är väldigt fint att få följa er!
  • Josefine1987
    starrsky skrev 2025-05-23 13:20:42 följande:
    Tack snälla! 

Överlevde äggplocket! Gick bra, förutom en blåsa där sköterskan fick trycka med handen ovanpå buken samtidigt, gjorde helt fruktansvärt ont och jag har haft huggsmärtor på höger sida sen dess (även idag). Men känns bättre idag i alla fall. Kändes som något gick lite fel, då jag såg att de sög ut blod bara. Jag har inte blött ihjäl än iaf Tungan ute

Tyvärr fick de bara ut ett endaste ägg, jag satt och snyftade hela eftermiddagen då det kändes som man gjort allt för ingenting. Men idag ringde de och sa att det lilla ägget är befruktat! 

Hoppas innerligt det fortsätter dela sig som det ska och att får göra en överföring imorgon. Snälla, var nu ett guldägg ❤️ 

De sa att jag ska börja med cyklogest imorgon morgontid, men känns lite sent att göra det precis innan ET? Vill börja ikväll i alla fall tror jag 
    Vad tufft. Förstår att du kände dig ledsen och kanske stressad först när det ?bara? var ett ägg, men jag är ju rädd att det inte ska befruktas osv. Så fint att det blev befruktat och det här kanske är ert guldägg ♥️

Jag började med cyklogest dagen efter som dom sa, men skadar nog inte att börja tidigare så länge så man har så det räcker sen ☺️
  • Josefine1987
    starrsky skrev 2025-05-23 13:50:08 följande:
    Tack, jag försöker vara positiv och hoppas det. En dag i taget ❤️ 

Menar du att du började med cyklogest en dag efter äggplock? Tycker det låter mer rimligt. På Ackis vill de att man börjar 2 dagar efter äggplock, dvs samma dag som återföring för min del :/ 

Så fint att ha ert stöd här. Tack ❤️
    Ja, precis. Dagen efter äggplock började jag enligt Livios rekommendation.

Stort lycka till nu 🙏
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-25 14:40:45 följande:

Glömde svara på det med testdag! Jag har inte tjuvtestat än, idag ruvardag 8. Men - jag och sambon kom överens att om jag får minsta ljusbruna fllytning erller så som kan tyda på att det inte blir något, så kommer vi testa innan torsdag. 

Känns som om mensen kan komma vilken minut som helst :/ Blä!

Åh vad spännande! Kan bara föreställa mig hur den här väntan och analyserandet av alla symptom måste vara så utmanande. Åh jag håller tummarna så jag nästan spricker för att det ska gå vägen! 
  • Josefine1987

Så spännande att ruvandet är igång. Hoppas tiden går snabbt och att ni snart får ert positiva besked! Ta hand om dig och unna dig något tidsfördriv du gillar, om du har möjlighet.

Jag känner att jag börjar landa och må lite bättre. Begravning och allt det mesta intensiva har nu varit, i helgen har jag varit ledigt. Biverkningar från tidigare behandling är borta osv  Har dock en fullständigt förlamande trötthet, skulle vilja sova i tolv timmar. 

Det är nog hela våren i kombination med nattjobb i veckan som spökar.

ta hand om er nu ♥️

starrsky skrev 2025-05-25 11:34:34 följande:

Så spännande! Ja haha man överanalyserar nog varenda känning. Kommer du kunna hålla dig till testdagen? 😁 jag ska nog försöka hålla mig till vår testdag 11/6 om jag inte får någon blödning innan! 

Jag har fått torsion två gånger, en på varje äggstock. Ena gången bara av att jag vände mig i sängen på morgonen, och en gång när jag sprang till bussen på väg till jobbet. Men båda gångerna hade jag stora cystor jag inte visste om som tyngde ner äggstocken. Sedan dess har jag gått på ppiller av den anledningen, ända tills vi försökte bli gravida då. Så det kan vara en av anledningarna att jag har få ägg, att de tog skada av syrebristen vid torsionerna. Ja torsion och utomkvedshavandeskap är de två farliga akuta tillstånden gynekologiskt då man kan få blödningar/blodförgiftning. Så får man fruktansvärd plötslig smärta ska man inte vänta med att söka på akuten!

ET gick bra, tyckte inte det kändes mer än cellprov typ och det jobbigaste var att jag var sååå kissnödig och fokuserade mest på att inte kissa på läkaren Tungan ute

Jag hade ganska mycket mensvärkliknande känsla när jag var gravid sist, så jag hoppas det är så för dig! Du har inte haft några blödningar/spottings? 

Igår kväll fick jag rejäääl krampsmärta i magen igen, höll i ca 15 min. Känns som jag ska putta ut lilla ägget när livmodern krampar, alla dessa hjärnspöken haha. 

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-25 19:28:42 följande:

Tog ett test idag, RD 8 och negativt :/ tyckte det blev lite brunt efter cyclogesten bara, men väldigt diffust, inte fått något när jag torkat mig. Mest för att vara inställd och inte bli besviken. Väntar på riktig mens och gör mer test och med morgonurin, men tyvärr är det nog mensen som igen knackar på dörren..

Känner med dig, så tråkigt att höra. Hoppas på ett litet mirakel där trots allt. Tänker på dig!
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-26 17:00:49 följande:

Tack Josefine! Mensvärken har plågat mig i en vecka nu och jag har förlikat mig att det blev minus. Blev hemma från jobbet nu, har så ont och fått sova uselt. Får ta nya tag, bara ledsen då det kommer dröja flera månader till högst troligen :(. Som du så bekant vet om, denna väääntan.. man kan inte bara ?köra på? nästa helg med ett eget försök :/. 

Usch så tufft med begravning, får jag fråga om det är någon nära dig i familjen?
    Skönt att kroppen mer ?renat? sig nu från tidigare behandling men jag känner igen dig i beskrivningen av tröttheten. Förstod också att du verkar jobba natt, brukar du jobba natt ofta? Är du inom vården? Hoppas verkligen du får komma igång så snart också, så länge du känner dig redo i kroppen o själen🌹

Vad bra att du stannade hemma. Ibland behöver man få en paus, få landa lite. Har du fortfarande ont? Hoppas du får sova natten som kommer eller kanske att du fått lite sömn idag. 

Det var min pigga, starka bonusmamma som gick bort efter en kort tids sjukdom 🥺 jag jobbar nattvecka var tredje vecka, inom vården. Tyvärr finns det studier som visar att det minskar fertilitet och ökar risken för missfall. I övrigt så älskar jag dock mitt jobb, så jag hoppas det väger upp upp för nackdelarna. 

Ta hand om dig ♥️

Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?