• Josefine1987

Första IVF-försöket. Nervös, tips?

RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-27 13:28:27 följande:

Jag har blivit hemma idag också, har ont och mår allmänt dåligt. Jag vet att det säkert kommer ta hela fina sommaren innan vi får göra nästa försök och all denna väntan, är så tröttsam :( och det är du ju tråkigt nog bekant med själv sedan tidigare Hjärta.

Fy vad tufft och trist att förlora sin bonusmamma :(. All min styrka och omtanke till dig! Kroppen och knoppen ska ju orka även den processen, så det är bra att du fokuserar på att "komma igen" lite inför nästa försök. Vet du hur tidsplanen är för nästa försök eller avvaktar du/ni lite till? Jag vet inte om jag frågat innan, men hur länge har du/ni försökt bli gravida?

Tror inte du ska tänka att jobbet har nån inverkan på din fertilitet, sen som du säger är det ju viktigt att man trivs! Jag skulle vilja hitta ett jobb som är lite mer flexibelt. Jobbar också med människor men orkar inte alltid interagera alla dagar, särskilt inte i en sån här process. Hur gör du för att orka?

KRAM och ta hand om dig :)

Klokt att stanna hemma. Finns det något du kan göra för att få lite återhätmning? Någon aktivitet som brukar göra dig lugn? Läsa en bok, ta ett bad, en promenad i skogen, någon värmande måltid eller vad helst annat?

Jag ville hoppa på direkt med nytt försök, men läkaren var tydlig med att det inte var aktuellt med tanke på tecken till överstimulering. I efterhand inser jag att jag hade ganska mycket biverkningar som jag ignorerat. Nu är jag fysiskt mig själv igen. Vi har bara aktivt försökt i två år, men slutade skydda oss något år innan det. Så 2-3 år, mest orolig är jag för vår ålder på 37 år.

För hoppningsvis drar vi igång när mensan kommer. Normalt sett borde den komma ungefär nu, men det kan ju bli fördröjt utifrån tidigare behandling. Hoppas hinna ett försök innan sommaren.

Känner igen mig väl i din sommar-ångest, att det hela tiden är så mycket väntan. 
  • Josefine1987
    starrsky skrev 2025-05-27 14:16:50 följande:
     Jag beklagar så oerhört ❤️ Ledsen över vad du och familjen går igenom, hoppas ni kan finna stöd och styrka i varandra. En dag i taget. Skickar en stor kram. 

Jag jobbar också natt emellanåt, också inom vården. Det är väl allmänt dåligt för hälsan egentligen. Också tänkt på det där... kan inte ens komma ifrån nattpassen på akuten under en ev graviditet vilket känns så där. Men vi får försöka inte beskylla oss för själva för utfallen (och känns som var och varannan kollega nu har en enorm graviditetsmage ändå haha).

Försöker påminna mig att om det inte blir befruktat/fäster och om det blir missfall är det nästan alltid för att kroppen gör sig av med något som det är fel på, och det påverkas inte nämnvärt av stressen som livet utsätter oss för ❤️ 

Vi med ofrivillig barnlöshet gör så mycket mer än de allra flesta för att få uppleva graviditet och få ett barn. Hoppas och tror innerligt det går vägen för oss alla här, på något sätt, förr eller senare. Under tiden får vi bara vara snälla mot oss själva och kämpa vidare. 

Kram igen 
    Ja, tyvärr är min sambo på tjänsteresa i 3 veckor och jag är ensam i en ny stad utifrån jobb. Ibland känner jag mig ensam, men det är också ganska skönt att kunna må som man gör, sova på soffan osv.

Haha ja, uppenbarligen är det fullt med nattjoursarbetande gravida - så omöjligt är det inte. Tufft att behöva jobba på akuten som gravid. Jag är lite förvånad att det inte finns bättre riktlinjer för detta,

ta hand om dig <3
  • Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-28 08:46:33 följande:

Tack Josefine :).

Jag har mest legat i sängen faktiskt, pendlat mellan säng och soffa ungefär haha. Har inte orkat mig ut på promenad men planerar för det nu i dagarna :). Blir hemma idag också, har ingen energi och orkar inte agera med folk, typ..:/.

Man vill ju så gärna, klokt att du avvaktade och lyssnade på läkaren men kanske egentligen främst dig själv. Vilka var de främsta biverkningarna som du hade ignorerat känner du?

Jag förstår din stress kring ålder men det känns också som om det borde finnas flera år till kvar för dig! {#emotions_dlg.flower}. Vet du hur du har det med AMH-värde och så? 

Håller tummarna för att din mens kommer snart så ni kan köra igen! Har de gjort några justeringar inför denna gång eller blir det samma doser m.m.?

Slutade med min sista progesteron igår morse så inväntar bara mensen nu som inte kommit än, testdag imorgon men det gör bara ont nu så vill också bara ha mensen så man kommer vidare :). 

Kram till dig!!

Förstår verkligen känslan av att inte orka det sociala. Ta din tid ♥️

Inga allvarliga biverkningar, men jag var väldigt svullen och hade avtryck från byxor, strumpor osv. Svullna bröst där ffa ena var extra stort 😂 Utslag på händer och bröst. Huvudvärk. Lätt smärta i magen som kom och gick osv. Många småsaker som jag bara ignorerade. 

Jag minns inte riktigt mitt AMH. Kanske 2,5? Det var normalt sa dom. Vi byter helt behandling, andra läkemedel och planerar även för icsi trots att spermierna såg bra ut. Se om det kan öka chansen för att något embryo ?överlever?. 

jag förstår att du bara vill att mensen ska komma så att man kan ?gå vidare? mentalt eller hur man ska säga. Även fast vi såklart allra helst hoppas på ett mirakel.  

ta hand om dig nu!! Tack för din eviga pepp trots att du har det jobbigt ♥️

• Josefine1987

Svullnaden i sig gjorde inte ont, bara obekvämt.

Åh vilken utmanande resa du varit med om de senaste åren. Så tufft att känna pressen angående vikten mitt i allt. Har du bra stöd från dina nära? Hur fantastiska dom än är så kan man ju ändå känna sig ensam ibland. 

Åh vad tufft med denna värk. Ska du ta ett test snart eller hur känner du? Tänker mycket på dig!

RainbowFamilyDreams skrev 2025-05-29 06:37:27 följande:

Tack Josefine❤️. 

Låter som väldigt jobbiga symtom, inte minst svullnadenZ gjorde svullnaden ont också? 

Lustigt med AMH, jag har också 2,5 :) det kan ju mätas  lite olika enheter: mäter man det i pmol är mitt värde 18 tror jag.

Det är nog klokt att testa ny behandling för dig då, se om det gör någon skillnad för embryona eftersom ni ändå fick fram flera stycken från början!

Min mensvärk fortsätter och nu har det kommit lite brunt på festdagen, vilket jag ju vetat hela veckan. Jag har inte testat än idag men det är ju negativt. Det var 11 dagar sv mestadels kraftig molvärk, lite hoppades man på att det skulle vara växtvärk från det lilla embryot. 

Vi har bara gjort 3 försök men all väntan från ansökan (när min vikt var Ok), pandemin, min egen förälders bortgång under pandemin och min viktuppgång som följde av det, kravet att tappa 15 kg för att få komma tillbaka till behandling och lyckas med det till att nu påbörja och bara vänta. Pendla mellan hopp och förtvivlan som är så tärande för oss alla i denna process. Totalt är det över 5 år. Men vad gör man inte för att få bilda familj?. Vi är så många som går igenom så mycket, som kämpar varje dag. 

behövde nog bara skriva av mig lite. Heja er och nu håller jag tummarna för er nästa behandling och för starrsky som ruvar!<3

• Josefine1987

Åh jag har tappat bort er här i tråden och hittade inte era senaste inlägg för jag letade i fel tråd. Förlåt segt svar. 

Hur mår ni båda, ⭐️ och  🌈 ? 

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-03 21:02:07 följande:

Verkligen ingen fara! Såklart! tycker du är väldigt aktiv här :) och det är aldrig någon förväntan! jag tycker bara det är trevligt att ni vill skriva här och även orkar lyssna! känner mig rätt ensam i allting. Man skulle vilja ha någon grupp där man kan träffa andra som går igenom samma sak.
    vilka fina emojis, haha! ⭐️🌈

jo jag var ju hemma några dagar förra veckan, tillbaka på jobbet igår. Accepterat att det inte blev något, biter ihop på jobbet även om jag är rätt ledsen över att det återigen inte blev någon graviditet. Inget annat val än att blicka framåt nu.

hur mår du själv just nu? Var befinner du dig i allt? ????

Tänker mycket på er båda! 

Kram!

Jag är lite oerfaren på familjeliv bara. Lite för gammal för att lära mig nytt 😂

Känns fint att kunna följa er. Jag förstår att du är ledsen. Det förvärras ju av den eviga väntan tycker jag, att man inte får en ny chans varje månad utan att det ska väntas och väntas. Fördelen med hösten är att det är förre röda dagar och annat som stör. 

Jag väntar fortfarande på mens, har en känsla i magen som att det borde komma snart. Litar dock inte längre på kroppens signaler. 

Ta hand om dig! ♥️

• Josefine1987
    starrsky skrev 2025-06-05 16:41:58 följande:
    Fina du! Älskar emojisarna hihi

Hoppas mensen kommer snart! Hur mår du annars? Tänk på dig och allt du går igenom. ❤️

Jag ruvar på (dag 13 nu) men tror jag kommer ta test i helgen. Står inte ut längre med denna väntan. Alla (cyclogest?) 'symtom' jag haft med ömma bröst osv har typ försvunnit dock, så vågar inte hoppas på något. Håller med om det där att inte lita på sin kropps signaler. 

Hoppas ni får en fin helg. Så glad att vi har den här lilla gemenskapen i tråden här ☺️ 

Åh men tänk att du tagit dig ända till dag 13! Förstår verkligen att du vill testa nu, tycker du är imponerande som väntat så pass länge ändå. 

Håller tummarna så för er! 

Jag mår ganska bra. Den jobbiga våren hänger kvar, ena dagen känner jag mig välmående och att jag har landat. Sen plötsligt känns allt lite mörkt igen en annan dag. Det är väl så det ofta är och får vara med sorg tänker jag. 

Uppdatera gärna när du vill och orkar! Hoppas så att ert embryo fäst och frodas!

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-05 17:30:02 följande:

Man får absolut lov att tycka det är tufft att navigera på familjeliv, tycker fortfarande sidan är lite svår på vissa grejer men man får ta den tiden man behöver Solig.

Stort tack för förståelsen: bara känns som att det inte kommer funka framöver heller.. (är det vanligt att man blir liksom nästan lite bitter / pessimistisk?) vill ju inte känna så dock Obestämd. Men vet inte om det är vanligt för varje negativt test att man känner lite hopplöshet.
    har iallafall fått hem en ny behandlingsplan. Tyvärr krockar nog min mens / ÄL med sommartiderna: så ser ut som att det kan bli augusti tidigast att höra Av sig :/. Vi får väl se.

Så tufft med mensen, hur längesedan var det du hade din förra mens nu? (Första dagen i senaste perioden?) hoppas verkligen den kommer igång snart! det är lite jobbigt att känna att det är på gång förstås men att det blir lite ?utdraget? nästan. Heja din mens😅. Har förstått att menscyklerna kan knasa lite efter behandling?

Jag förstår din känsla fullt ut. Tror du inte att vi kanske får acceptera att vi kommer känna så ända till den dagen då vi faktiskt får ett positivt test? 

Jag hörde en IVF-läkare prata om det så fint, hon sa att vara deppig och att inte tro att behandlingen fungerar påverkar inte chansen att det lyckas. Såklart så mår man bättre om man känner sig mer positivt, men jag tyckte ändå den kommentaren sänkte pressen lite. Det är okej att det känns omöjligt, det kan gå precis lika bra ändå ♥️

Vad bra att du fått en plan, men tråkigt med sommarkrocken. 

Min känsla är ändå att mensen nog kommer idag, har mensvärk och fått springa på toa flera ggr i natt. Endast minimal blödning hittills, men tror ändå det är starten. dag 34 tror jag det är, mina senaste månader har jag haft cykel på 23-24 dagar. 

Kram till er! 

• Josefine1987
    RainbowFamilyDreams skrev 2025-06-06 18:59:42 följande:

Du har helt rätt i det. Kanske bara acceptera att det är så och att vi får lov att känna alla de känslorna, precis som du säger 🙏.

Tack för att du delar med dig av de fina orden från IVF-läkaren. Det är verkligen väl värt att reflektera över. 

Håller tummarna för din mens, även om det är tungt när den kommer också med alla biverkningar som det är i sig 😅. Men skönt ändå för då känner du kanske att det ändå ?går framåt?. Hur känner du inför en ny behandling nu?💕

kram och glad nationaldag på er!❤️

Josefine1987 skrev 2025-06-06 09:16:53 följande:

Jag förstår din känsla fullt ut. Tror du inte att vi kanske får acceptera att vi kommer känna så ända till den dagen då vi faktiskt får ett positivt test? 

Jag hörde en IVF-läkare prata om det så fint, hon sa att vara deppig och att inte tro att behandlingen fungerar påverkar inte chansen att det lyckas. Såklart så mår man bättre om man känner sig mer positivt, men jag tyckte ändå den kommentaren sänkte pressen lite. Det är okej att det känns omöjligt, det kan gå precis lika bra ändå ♥️

Vad bra att du fått en plan, men tråkigt med sommarkrocken. 

Min känsla är ändå att mensen nog kommer idag, har mensvärk och fått springa på toa flera ggr i natt. Endast minimal blödning hittills, men tror ändå det är starten. dag 34 tror jag det är, mina senaste månader har jag haft cykel på 23-24 dagar. 

Kram till er! 

Ikväll tar jag första sprutan. Jag känner alla möjliga känslor 🥹 orolig hur jag ska få ihop det med jobb på olika orter under olika delar av behandlingen, oro för biverkningar då jag har en intensiv period framför mig och så en liten känsla av hopplöshet. Hoppas så innerligt att åtminstone få ett embryo att återföra och allra helst såklart att det lyckas.

Jag känner positiva saker också. Känner mig lättad att mensen kom och att vi hinner med ett försök innan hösten, tacksam att det fortfarande räknas som vårt första försök eftersom vi inte gjort någon återföring tidigare osv. 

Hoppas på mirakel, för oss alla!

Glad nationaldag. Ta hand om er. ♥️

• Josefine1987
    starrsky skrev 2025-06-07 14:49:05 följande:

Hej tjejer. 

Kan knappt tro det (därför jag tog om testet med tre olika stickor med olika märken igår) men jag har plussat! 

Så mycket blandade känslor. Först lättnad, följt av rädsla. Låter kanske helt konstigt men kan knappt glädjas åt det så som jag trorr. Kanske för att det var inte så länge sen jag fick ett tidigt missfall, så nu vågar jag inte ens tänka att jag är gravid utan håller mig till 'jag har fått ett plus'. Den känns det som det är flera hinder på vägen, det ska inte vara kemisk graviditet, eller utomkvedshavandeskap vilket jag har ökad risk för, det ska inte vara en ofostrig graviditet och jag ska inte få MF i v 6 igen. Vill bara snabbspola tiden till första ultraljudet i v8. Har fortfarande mensvärksliknande kramper och huggsmärtor i höger äggstock. 

Fallhöjden känns så himla hög nu. Har inte sovit inatt alls pga ångest. 

Men med det sagt, så visar det att det krävs verkligen ibland bara ett ägg, och ett enda embryo. Hoppas det kan ge hopp åt er, och även de med väldigt lågt AMH som läser detta. ❤️ 

😭😭

Utan att ha varit i situationen så förstår jag alla dina känslor så himla väl. Åh vad underbart, stort grattis till det första steget ♥️ Jag förstår dina oro också, men åh vad fantastiskt med positiva test. Hoppas och tror på att det kommer gå vägen för er!
Svar på tråden Första IVF-försöket. Nervös, tips?