• Anonym (Ledsen)

Den fula manliga sexualiteten, eller

Jag tycker det är pinsamt att skriva det här, men jag kämpar med känslan av att det är fel att jag tänder på tjejer. Inte för att det är något konstigt i sig, men för att jag har börjat förknippa min sexualitet med något hotfullt eller opassande, bara för att jag är man. Allt man hör om hur dåliga män är, allt från tafsande till våldtäkter gör att jag inte blir oberörd.

Det känns som att manlig sexualitet i dag ofta ses som något farligt eller själviskt, och även om jag aldrig skulle vilja såra någon eller gå över någons gräns, kan jag ändå känna skam bara för att jag har lust.

Det är som att jag inte får känna attraktion utan att det väcker oro inom mig ? tänk om det jag känner är "för mycket", "på fel sätt", eller bara inte okej? Och den känslan gör mig både osäker och uppgiven.

Jag vågar knappt bli attraherad, se på något jag gillar eller gå igång på en tjej för qtt det känns som att det får man inte. 

Är det någon annan som känner igen sig i det här? Vad ska man göra?
  • Svar på tråden Den fula manliga sexualiteten, eller
  • Anonym (Si)

Du uppsöker naturligtvis psykolog.

• Mkay

Håller med, det låter som att du behöver prata med en psykolog för att reda ut detta

• Anonym (S)

Kvinnor uppskattar normala män som beter sig så som du själv vill att andra ska behandla dig. Med respekt och hyfs. Du har noll att oroa dig för så länge du är en sån normal man.

• Anonym (Känner igen)

Jag känner igen lite det som du snackar om. 
    Det är socialt accepterat exempelvis som kvinna att få påstå att kvinnor borde få säga att de är kåta, att de vill ha sex etc 

Medan om det handlar om män som  så ska det handla om att sex är inte till för alla, sex är ett privilegium etc.
    Man går säga att kvinnor ska få ha samma sexliv som män men när man säger att män borde få ha samma sexliv som kvinnorna då plötsligt är det inte längre okej. 

• Anonym (...)

Jo jag känner igen mig litegrann, jag växte upp i en frikyrklig miljö, och i kyrkan men framförallt i mitt hem var det sexuella extremt tabubelagt. Sen när jag lämnade den miljön blev jag feminist, och där är ju den manliga sexualiteten inte helt poppis alla gånger. 

Jag gick en del i terapi förr, inte främst pga det, men delvis. Och det tror jag hjälpte en del. Nu har jag accepterat alla mina känslor, vad gäller sex och romantik och alltihop, och det är väldigt skönt. Det blir väldigt krångligt om man ska försöka kämpa emot en av de mest grundläggande instinkterna. ALLA känslor, tankar och fantasier måste få finnas och flöda fritt annars blir det knas.

• Anonym (Abc)

Jag känner absolut igen mig. Det har smugit sig på ju äldre jag blivit.

Man vill ju inte bli en snuskgubbe. Nu känner jag mig ganska hämmad och skäms nästan om jag skulle råka titta på en tjej på stan. Försöker oftast undvika minsta blick men ibland slinter man med ögonen liksom.

Antar att det har med all kritik som varit mot mäns sexualitet det sista decenniet. Och alla videor där unga tjejer klär sig utmanande för att provocera fram blickar och sen lägger ut dessa klipp så folket kan döma gubbarna som lagt ett öga fel.

När jag Och min fru var yngre hade vi ofta sex utomhus eller i bilen men där har jag en mental blockering nu. Man känner sig äcklig.

Jag är några år över 40.

• Anonym (?)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-05-01 23:42:48 följande:

Det är socialt accepterat exempelvis som kvinna att få påstå att kvinnor borde få säga att de är kåta, att de vill ha sex etc 

Medan om det handlar om män som  så ska det handla om att sex är inte till för alla, sex är ett privilegium etc.
    Man går säga att kvinnor ska få ha samma sexliv som män men när man säger att män borde få ha samma sexliv som kvinnorna då plötsligt är det inte längre okej. 

Socialt accepterat av vilka?
    Vilka räknar du in i gruppen som anser att det är socialt accepterat?
  • Anonym (Tyvärr)

Det kommer bli vanligare att män känner likt TS. 

• Anonym (Grape)

Det här hänger ihop med att alla, främst kvinnor, fått höra sen barnsben att man ska akta sig för "gubbar" (män/pojkar) eftersom de bara är ute efter en sak och man kan råka illa ut som flicka/tjej/kvinna. Så grattis: dina känslor är en direkt effekt av den toxiska mannsrollen som våra hjärnor blir fullmatade med från tidig ålder. 

Men också: sök psykolog-hjälp. Du mår uppenbarligen inte bra. 

• Anonym (U)
    Anonym (Känner igen) skrev 2025-05-01 23:42:48 följande:

Nej, just här i dessa exempel  handlar det väl snarare om yttrade åsikter som i grund och botten handlar om att kvinnor ska ställa upp på sex med män de inte attraheras av.
    Det tror jag ( eller hoppas inte) är ts poäng.

Svar på tråden Den fula manliga sexualiteten, eller