• Anonym (Ledsen)

Den fula manliga sexualiteten, eller

Jag tycker det är pinsamt att skriva det här, men jag kämpar med känslan av att det är fel att jag tänder på tjejer. Inte för att det är något konstigt i sig, men för att jag har börjat förknippa min sexualitet med något hotfullt eller opassande, bara för att jag är man. Allt man hör om hur dåliga män är, allt från tafsande till våldtäkter gör att jag inte blir oberörd.

Det känns som att manlig sexualitet i dag ofta ses som något farligt eller själviskt, och även om jag aldrig skulle vilja såra någon eller gå över någons gräns, kan jag ändå känna skam bara för att jag har lust.

Det är som att jag inte får känna attraktion utan att det väcker oro inom mig ? tänk om det jag känner är "för mycket", "på fel sätt", eller bara inte okej? Och den känslan gör mig både osäker och uppgiven.

Jag vågar knappt bli attraherad, se på något jag gillar eller gå igång på en tjej för qtt det känns som att det får man inte. 

Är det någon annan som känner igen sig i det här? Vad ska man göra?
  • Svar på tråden Den fula manliga sexualiteten, eller
  • Anonym (Filterbubbla)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-05-02 15:52:21 följande:
    Visst är det så att alla möts av det och vissa faller offer mer än andra för olika saker i livet. 

Tänker vi på ätstörningar t.ex. så är det bara en del som får problem även om alla exponeras för sådana ideal i media. Även om det är på det viset så säger forskningen att en del av problemet är media och problematiserar det. Detta trots att många exponeras för det men bara vissa trillar dit. Så folk är ju olika känsliga för saker, men att bara lägga skuld på den enskilde är inte heller helt rätt. Då skulle det vara ok att skapa smala tjejer och skylla på att det är bara de som trillar dit som har psykiska problem. 

Jag tänker att oavsett vad samhället pumpar ut så kommer många att klara sig medans några trilla dit. Men det i sig är inte ett argument för att samhället ska stå utan ansvar och kunna få göra hur som helst. Mamman ovan som skrev om skolan är ett exempel på fler män som kommer känna konstigt kring sin sexualitet då som hon beskriver allt handlade bara om vilka förövare män var. Men inget om att vanliga killar också var ok. Tråkigt. 
    Det kommer alltid gå att hitta någon skola, debatör, teveprogram, förälder man kan skylla sina problem på. 

Men, att driva en debat kring det, även om vällovligt, kommer inte förändra dina problem. 

Vill du jobba bort dina problem och inte kan det själv behöver du hjälp. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (ålder) skrev 2025-05-02 13:39:32 följande:

Hur gammal är du TS? Om du är under 25 vill jag tipsa om denna chatt: 
    killar.se/

Läs gärna här, väldigt bra förening för män som driver positivt påverkansarbete:
    mfj.se/

De har en sida med länkar där du kan se om det finns någon stödlinje eller så som passar dig:
    mfj.se/bli-medlem1/engagera-dig/har-kan-du-soka-stod

Tittade lite på dina länkar. Tyvärr är jag över 25. 

Men det första man slogs av när man gick in på mfj.se.

- Vi vet hur man förebygger våld

- Krönika: Det var alltid en kille jag var rädd för.

- Tillsammans förebygga våld. 

Jättebra saker. Ja. 
    Men inte mycket om att jag som man är bra som jag är. Att jag också är värd att ha en sexualitet. Att det är ok att bli attraherad av tjejer. Att det är ok att onanera som kille utan att det ska verka äckligt. osv. De flesta föreningar verkar vara sammanslutningar som jobbar emot de problem som finns kring män. Vilket ju är jättebra. Men det ger inte mig några budskap om att jag duger som jag är. :(

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Filterbubbla) skrev 2025-05-02 15:57:59 följande:
    Det kommer alltid gå att hitta någon skola, debatör, teveprogram, förälder man kan skylla sina problem på. 

Men, att driva en debat kring det, även om vällovligt, kommer inte förändra dina problem. 

Vill du jobba bort dina problem och inte kan det själv behöver du hjälp. 
    Jag ser inte att TS skulle driva någon debatt. Jag tycker TS skriver öppet och ärligt om sina känslor vilket borde respekteras och stöttas. Inte slås ned. 

Samhället är inte perfekt och att starta en diskussion om vad vi sänder för budskap till våra killar i skolor, i media och på andra ställen är i mina ögon bara sunt. Det vore fel att tro att allt är perfekt och det bara är individernas fel. 

Såklart TS tjänar mycket på att söka hjälp ja. Men om samhället fortsätter på samma sätt och inte ens förmår säga i skolan till killar att dem är ok och att deras sätt att fungera är ok. Då har vi ett större problem och fler killar kommer gå hem och känna sig misslyckande innan de ens har fått första kyssen.
  • Anonym (Bejaka?)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-05-02 15:47:27 följande:

Tack för tipsen.

Det du säger i första stycket stämmer mycket in på det jag tror jag känner. I all hets att försöka motverka de män som beter sig illa så glöms det bort att säga något positivt om vanliga män, om vanliga killar. Det finns inte många sidor på nätet eller tv-program som pushar det som något positivt. Även här i tråden talas det om att den manliga sexualiteten redan är så stark så den ska inte ges något utrymme. Vilket ytterligare befäster sådana känslor.

Tack för din story. 

Nu skrev jag att man uppmuntra sunda relationer och att jag tror att du skulle känna dig bättre inför din sexualitet i en sådan relation. Men det verkar inte vara något som intresserar dig?
  • Anonym (Filterbubbla)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-05-02 16:04:07 följande:
    Jag ser inte att TS skulle driva någon debatt. Jag tycker TS skriver öppet och ärligt om sina känslor vilket borde respekteras och stöttas. Inte slås ned. 

Samhället är inte perfekt och att starta en diskussion om vad vi sänder för budskap till våra killar i skolor, i media och på andra ställen är i mina ögon bara sunt. Det vore fel att tro att allt är perfekt och det bara är individernas fel. 

Såklart TS tjänar mycket på att söka hjälp ja. Men om samhället fortsätter på samma sätt och inte ens förmår säga i skolan till killar att dem är ok och att deras sätt att fungera är ok. Då har vi ett större problem och fler killar kommer gå hem och känna sig misslyckande innan de ens har fått första kyssen.
    Helt ok att driva debatt och diskussion kring de budskap som sprids kring vikt, sex, pengar, miljö, mat mm.  Men det lär inte hjälpa ts utan snarare nästa generation. 

Vill ts få ordning på sina problem behöver han söka hjälp
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Filterbubbla) skrev 2025-05-02 16:09:34 följande:
    Helt ok att driva debatt och diskussion kring de budskap som sprids kring vikt, sex, pengar, miljö, mat mm.  Men det lär inte hjälpa ts utan snarare nästa generation. 

Vill ts få ordning på sina problem behöver han söka hjälp

Visst är det så. 

Vem vet TS kanske gör det också. Sen tror jag att han har förstått det budskapet. 

Det förändrar inte att tråden ändå är intressant att diskutera vidare i då ämnet verkar beröra många.

• Anonym (Hmm)

Jag kan själv dela med mig av min erfarenhet. 
    Vet en skola där barnen skulle ha sexualundervisning eller om det var diskutera jämställdhet. Minns inte exakt. 

Hursom, de delades in i könsdelade grupper där tjejerna fick diskutera hur de kunde blomma ut och ta för sig. Att de kunde säga nej till sex och det här med samtycke att de hade all rätt att säga nej om någon kille blev påstridig.

I killgruppen fick man diskutera hur man skulle bemöta tjejer på ett korrekt sätt med tanke på alla övergrepp och tafsande som varit. Att tjejer fick säga nej till sex. Samt hur man skulle vara en bra kille gentemot tjejen. 

Det jag tyckte saknades var att man ingenstans sa att killar också fick säga nej till sex, det var som att man förutsatte att det skulle alla veta. Killarna fick brainstorma hur de skulle bemöta tjejer, bra! men de gick därifrån utan någon vetskap om att de också hade rätt att bli bemötta med respekt och värdighet. Hela upplägget kändes som att allt handlade om att försöka kompensera samhällets problem med killar som förövare och tjejer som offer. Inte att uppfostra någon ömsesidighet hos nya samhällsmedborgare som troligen ännu inte hade ett skit med problemen att göra då de var unga. 

Jag tänker ett steg till. Många killar vågar inte tala känslor när de blir äldre eller söka hjälp. Inte så konstigt tänker jag, det är ingen som sagt att det är ok för dem att prata om känslor, eller mer viktigt är det någon som varit intresserad av att lyssna på deras känslor?? Om ingen är det så varför ska de senare öppna sig. 

Det var lite jag hade på hjärtat.

• Hästensture

Det handlar inte bara om att mäns sexualitet kan vara något som många förknippar med något dåligt pågrund av män som våldtar etc kvinnor. 

Det är tydligt att det handlar om kvinnor som vill gynna andra kvinnor. 
    Det är ett problem när de inte får som de vill och om en man är kåt så kan det innebära att någon kvinna sänker sina krav. 

• Anonym (Si)
    Hästensture skrev 2025-05-02 16:21:45 följande:

Det handlar inte bara om att mäns sexualitet kan vara något som många förknippar med något dåligt pågrund av män som våldtar etc kvinnor. 

Det är tydligt att det handlar om kvinnor som vill gynna andra kvinnor. 
    Det är ett problem när de inte får som de vill och om en man är kåt så kan det innebära att någon kvinna sänker sina krav. 

Det är inte normalt att känna skuldkänslor för att man onanerar. Det är inte samhället eller kvinnors fel. Det här är något som beror helt och hållet på ts och det är direkt kontraproduktivt för ts att få budskapet att det han känner är normalt, för det är det inte.

Det du skriver är ju enbart bittert och tillhör en annan del av ett psykologiskt spektrum som du också skulle tjäna på att få hjälp med.

• Anonym (Sitti)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-05-02 13:28:43 följande:
    På ett logiskt plan kan det te sig enkelt. Men det gör det även för andra problem. 
    Den deprimerade blir inte så hjälpt av att bara tänka logiskt att hen inte behöver vara deprimerad. Eller den som tror att man ska vara smal behöver bara tänka att det är ok att inte vara det. Man behöver se och pröva för att få saker bekräftade i verkligheten. 

Jag tror att det som bidragit till det här mest är avsaknaden av budskap att min sexualitet är ok. Var man än vänder sig så hittar man motsatsen. 
    Jag har levt i många år, de enda gångerna som jag upplevt negativ manlig sexualitet var en kille som skulle kyssa mig, fast jag inte ville, han tog tag i mig och skulle tvinga sig på.

En annan gång var det en kille som skulle skjutsa mig hem och istället åkte ut på landet och parkeradee bilen. Jag lyckades prata mig ur det, men han tog pengar ur min väska.

Sedan har det varit på dansgolvet när danspartners, som jag precis hade träffat, höll i mina skinkor, istället för högre upp vid midjan
     Då tog jag deras händer och placerade dem vid midjan.

Det enda som var otäckt var killen som körde ut på landet. Det var riktigt skakade och gjorde att jag fick lite svårt att lita på killar ett tag efter det.

Annars har jag bara upplevt den manliga sexualiteten som positiv! Väldigt härligt med en man som verkligen vill,  på ett respektfullt sätt. Skönt att mötas.

Mitt råd till dig är att låta dina känslor om att vara/görafel bara vara där, men ändå göra de närmanden gentemot kvinnor som du tycker attraherar dig, på ett respektfullt sätt! Alltså gå emot dina känslor att din åtrå skulle vara fel, så länge ditt upptädande mot kvinnan är juste!
    Gör man det och ni har en vanlig sexuell kontakt, så kommer känslorna att tonas ned.

Justa killar är bara trevliga att ha att göra med! Ta inte ansvar för vad idiotiska män gör!
Svar på tråden Den fula manliga sexualiteten, eller