Anonym (Vår) skrev 2025-05-03 09:36:54 följande:
Du har förmodligen råkat ut för en narcissist av något slag och nu när du sagt ifrån måste du frysas ut. Har du ingen annan vän du litar på där du bor? Eller någon din agitator tidigare pratat illa om?
En person som reagerar så starkt går sällan obemärkt genom livet. Jag har sett hur såna här tillvägagångssätt splittrat byar och familjer, bl a min egen. Dessa människor vill gärna ha allierade och hackkycklingar.
Jag ''var'' och ''är'' fortfarande ''speciell'' för henne. Men troligen inte på det sätt som man gärna vill tro. Jag pratade med henne via telefonen häromdagen. Samtalet var bra. Ibland har hon haft ton som arrogant och kyla. Hon var relativ ''mänsklig'' och lät trovärdig. Men ändå delvis svår att lita på, när man tänker på hennes respons i efterhand. ''Hon bryr sig om mig''. Jag är ''viktig'' för henne och mest för att vi har historia ihop. Men hennes handlingar mot mig är otäckt.
Jag blev i stort sett den enda i hennes närhet som hon kritiserade för precis allt. Jag märkte inte att hon betedde sig likadant mot någon annan. Hon gjorde saker mot mig, medan andra hörde och såg på. Men ändå varit ''oskyldig'', så det är inget som någon reagerat på, när hon sagt dessa saker.
Jag har tyckt om henne under en lång tid. Samtidigt har jag också burit på både rädslor och förhoppningar om att vi skulle kunna ha en bra vänskap. Jag har länge hoppats på att vi ska ha god kontakt, att kemin mellan oss ska fungera och att jag skulle bli accepterad. Hon gav mig blandade signaler, och jag visste aldrig riktigt var jag hade henne.
Det var intressant att du nämnde "narcissist av något slag". Jag har också funderat i de banorna. I slutet av sommaren 2024 skapade jag en tråd där jag fick mycket bra respons:
https://www.familjeliv.se/forum/thread/83039463-varfor-ar-hon-sa-viktig-varfor-kan-hon-bara-inte-forsvinna-ur-mina-kanslor-och-tankar
Användaren Fjäril Kär skrev:
För att du hoppas att hon ska ha ändrat sig för varje gång ni ses eller har kontakt. Och för varje liten smula av vänlighet och bekräftelse du får så ökar det ditt hopp.
Användaren Ikaros12 skrev:
Äkta vänskap ger dig oxytocin. Du är trygg och känner äkta kärlek i en sådan relation. Men det ger tyvärr inte samma dragningskraft som dopamin. När du växelvis blir ignorerad och ibland får smulor av uppmärksamhet så får du dopamin de få gångerna istället för oxytocin.
Båda de svaren träffade verkligen rätt.
Jag sa ifrån, och vår vänskap bröts.
Hon har ett sätt som känns ganska oskyldigt. Hon utstrålar det också. I början tyckte jag mycket om henne. Hon är omtyckt och har många vänner. Men jag blev inte en av dem. Ändå fanns det något hos mig som hon verkade gilla.
De få gånger hon visade att hon ville umgås var nästan alltid när vi skulle träffas för oss själva. Hon bjöd aldrig in mig, om hon skulle träffa folk eller skulle ha ett häng hemma hos sig. Det kändes ibland som att hon blev svartsjuk om jag skulle träffa hennes väninnor. Till och med hennes nya rumskamrat gav mig känslan av att jag inte riktigt var välkommen att träffa. Jag är inte helt säker, men så kändes det. Som hon inte ville att jag skulle träffa henne tjejkompisar. Vi hade nästan ett sensuell kemi. Men inget som blev av. Efter den perioden, har hon agerat mycket absurt emot mig. Jag vet inte om hon blev osäker mitt i allt, men någonting hände. Jag dissade inte henne direkt, men kanske indirekt. Vi bestämde oss bl.a för att ses för att se filmkväll och annat som kunde vara typiskt för ''dejtkväll'' eller aktivitet som kunde leda till närhet. Men jag tog ett avstånd och jag vet inte om hon reagerade på att hon blev dissad? Men någonting hände. Och det blev inte en detsamma kemi längre. Därefter gick vänskapen som en berg- och dalbana. Ena stunden, en bra kontakt och andra stunden, något som bara blev osäkert med allt. Sedan blev det så som det blev. Helt katastrofalt har det blivit.
Just nu är mitt liv fullständigt kaotiskt. Det känns skönt att få skriva och få respons, men det förändrar inte problemet. Inför andra människor uppfattas jag som elak.
Det märkte jag till och med från en person jag kände innan henne. Hon gav mig en blick som kändes riktigt obehaglig. Jag framstår som en hemsk person för alla.
Tack för att jag får skapa den här tråden och skriva av mig.