• EpicF

Jag är förbannad

Som jag har skrivit tidigare, är man hemt oförmögen att som 18-åring (inte 20 som du gett uttryck för tidigare) att säga nej, så är en diagnos nödvändig för att man ska komma någonstans här i livet. 

Nja, man är inte helt normalbegåvad när man har diafnosen Aspberger, eller numera diagnos inom autismspektrumet. Hade man varit normalbegåvad hade man inte haft någon diagnos öht. 

• EpicF
    Anonym (.) skrev 2025-05-05 10:19:39 följande:
    Ja, det menar jag. 

Jag har blivit sämre bemött utav vården pga av en Asperger-diagnos. Och det är så himla idiotiskt. 
    På vilket sätt har du blivit somre bemött av värden efter stt du fått din diagnos?

Dina svårigheter och din personligen finns där även utan diagnos. 
  • EpicF
    Anonym (Omg) skrev 2025-06-16 06:58:08 följande:
    Både jag och mina barn har aspergers och vi är långt över "normalbegåvade". Du behöver läsa på och sluta tro så mycket.
    Hade ni varit helt normalbegåvad (då inom allt) så hade ni inte haft diagnos. 

De med diagnos aspberger/autismspektrat är inte normalbegåvad inom allt utan har olika svårigheter och i olika grader. 
    Många kan vara duktiga på att studera (endel kan behöva hjälp med struktur), men totalt sakna social förmåga. 

Jag tror inte, jag vet. 
  • EpicF
    vxx skrev 2025-06-16 14:50:13 följande:

Har du missuppfattat vad som anses med normalbegåvad, och förväxlar det med andra nedsatta funktioner? 
    Normalbegåvad avser den intelligens som mäts via olika IQ-tester. Är du under 70, räknas du som svagbegåvad. Allt över 70 räknas som normalbegåvad. Att vara särbegåvad innebär att du har ett IQ över 130. 

Det du verkar vilja syfta på är de olika områden som en autistisk person kan ha nedsatt eller begränsad förmåga inom. Det är viktigt att komma ihåg att autismspektrat är ett neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, och omfattar mer än saker som social förmåga.

Social förmåga var ett exempel på ETT område man kan ha svårigheter i. 

Förstod du heller det? Tror du ska läsa inlägget igen. 
Svar på tråden Jag är förbannad