• Anonym (.)

Jag är förbannad

Ja, det är jag. För att jag blev tvångsutredd som 18-åring. Är man inte myndig som 18-åring? Bestämmer man inte över sin egna vård när man är myndig? 
    Inget gott kom ur min diagnos-Asperger. Är man inte normalbegåvad som aspie? 

Jag har blivit utsatt för diskriminering pga av detta. Riktigt sjuka och kafkaartade grejer. Jag fick livet förstörd. 
    Och det tycker jag är fruktansvärt. Dels för att jag inte godkände att bli utredd. Och dels för att någon verklig hjälp finns inte.

• Svar på tråden Jag är förbannad
  • Anonym (RPA)
    Anonym (.) skrev 2025-05-05 04:24:37 följande:
    Jag är förbannad

Ja, det är jag. För att jag blev tvångsutredd som 18-åring. Är man inte myndig som 18-åring? Bestämmer man inte över sin egna vård när man är myndig? 
    Inget gott kom ur min diagnos-Asperger. Är man inte normalbegåvad som aspie? 

Jag har blivit utsatt för diskriminering pga av detta. Riktigt sjuka och kafkaartade grejer. Jag fick livet förstörd. 
    Och det tycker jag är fruktansvärt. Dels för att jag inte godkände att bli utredd. Och dels för att någon verklig hjälp finns inte.

Jag förstår dig och du har rätt i mycket av det du skriver.. Fast försök att se mer positivt på livet. Ditt liv är inte förstört. Du kan förbättra din situation.
  • Anonym (.)
    Anonym (RPA) skrev 2025-05-05 04:35:32 följande:
    Jag förstår dig och du har rätt i mycket av det du skriver.. Fast försök att se mer positivt på livet. Ditt liv är inte förstört. Du kan förbättra din situation.
    Tack

Men jo, mitt liv är förstört. Jag har haft ett fruktansvärt liv. Mycket här i livet är mitt egna fel. Men jag har fått jävligt mycket hjälp på traven att få det förstört. Jag har också haft det värre än dem allra flesta, åtminstone om man ser det till tidsera och land. Alltså, jag är ju i sverige i modern tid. 
  • Anonym (Aspie)

Nu vet jag inte vad du varit med om men utan diagnos är det högts troligt att ditt liv sett ännu värre ut ur andra perspektiv eftersom dina svårigheter då fortfarande hade funnits och du hade fått ta hela smällen på annat sätt...

Du är inte automatiskt frisk bara för att du inte haft diagnos... 

Man KAN vara normalbegåvad som Aspie men det är ingen garanti.. många är det inte tyvärr...

• Dexter dot com

Du, din personlighet och ditt beteende är väl detsamma oavsett om du blivit utredd och fått en diagnos eller ej. Menar du att dina förutsättningar blev sämre för att du fått en diagnos som du inte behöver berätta för nån om?

• Anonym (.)
    Dexter dot com skrev 2025-05-05 06:21:57 följande:

Du, din personlighet och ditt beteende är väl detsamma oavsett om du blivit utredd och fått en diagnos eller ej. Menar du att dina förutsättningar blev sämre för att du fått en diagnos som du inte behöver berätta för nån om?

Ja, det menar jag. 

Jag har blivit sämre bemött utav vården pga av en Asperger-diagnos. Och det är så himla idiotiskt. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Aspie) skrev 2025-05-05 06:21:15 följande:

Nu vet jag inte vad du varit med om men utan diagnos är det högts troligt att ditt liv sett ännu värre ut ur andra perspektiv eftersom dina svårigheter då fortfarande hade funnits och du hade fått ta hela smällen på annat sätt...

Du är inte automatiskt frisk bara för att du inte haft diagnos... 

Man KAN vara normalbegåvad som Aspie men det är ingen garanti.. många är det inte tyvärr...

Nej mitt liv hade inte sett värre ut. 
    Jag menar att mitt liv har blivit förstört pga av det. Då jag har blivit utsatt för allvarlig diskrimering som ödelade mitt liv. 
  • Anonym (Unbe)
    Anonym (.) skrev 2025-05-05 10:28:38 följande:
    Nej mitt liv hade inte sett värre ut. 
    Jag menar att mitt liv har blivit förstört pga av det. Då jag har blivit utsatt för allvarlig diskrimering som ödelade mitt liv. 
    Hur har du diskriminerats?
  • Anonym (Anna)

Dina jobb och utbildningschanser är ju desamma. Ingen behöver veta att du har AS.

• Anonym (qwerty)

Du var ju uppenbarligen i behov av diagnos, annars hade du inte fått en utredning. 
    Om ditt liv är "förstört" så är det pga saker du valt att göra, inte några ord på ett 10år gammalt papper.

• EpicF

Som jag har skrivit tidigare, är man hemt oförmögen att som 18-åring (inte 20 som du gett uttryck för tidigare) att säga nej, så är en diagnos nödvändig för att man ska komma någonstans här i livet. 

Nja, man är inte helt normalbegåvad när man har diafnosen Aspberger, eller numera diagnos inom autismspektrumet. Hade man varit normalbegåvad hade man inte haft någon diagnos öht. 

Svar på tråden Jag är förbannad