• Fja

Barnlängtan, hur får man ens sambo med på tåget?

Hej! 
    Jag behöver tips och råd och vet inte vart jag ska vända mig. Känns som jag är alldeles för ung för att ha dessa tankar, trots att 30 närmar sig med stormsteg, och har inga kompisar som verkar gå runt och fundera på barn. 

Jag har alltid velat ha barn, är uppvuxen i en stor kärleksfull familj, och har alltid känt att meningen med livet är att få bli mamma. 

I tonåren slarvades det med preventivmedel och jag trodde jag blev gravid. Var alldeles för ung, och ville inte bli gravid, men kände en sån otrolig kärlek till vad som visade sig inte alls var något foster i magen. Har ända sen dess velat uppleva det igen. 
    Kom ihåg när jag fyllde 21 att det var en sån oerhörd lättnad för äntligen kände jag att jag var ?gammal nog? att kunna ta hand och försörja ett barn om jag skulle råka bli gravid. 

Så gick åren, jag ville utbilda mig till mitt drömyrke och skaffa en fast och stabil grund för ett framtida familjeliv. Sagt och gjort, nästa år tar jag examen. Sen behöver jag givetvis få ett jobb och göra karriär, men den biologiska klockan tickar, och att bli mamma är så viktigt för mig, därför tänker jag att det viktiga är att bli mamma nu när utbildningen snart är klart, karriären löser sig nog ändå. 

För snart tre år sedan träffade jag min sambo, och när han tog i mig så ville jag bara att han skulle göra mig gravid. Han är så oerhört varm och snäll och skulle bli en fantastisk pappa (vi har idag en hund-famil) 
    Att träffa honom väckte en sån oerhörd barnlängtan i mig. vi började prata om barn tidigt, och hittade på en imaginär son som vi ofta skrattade och pratade om. (Tillexempel om vi ser något barn göra något roligt så kan vi säga ?ja det där skulle Albert också gjort?) Jag såg gravidmagar överallt, och jag längtade efter min tur. Der kändes som det äntligen kunde få bli min tur nu när jag träffat någon som honom. 

I början så sa han att han delade alla min drömmar om att skaffa en familj, men när tiden gick så blev han mer och mer osäker, och nu har han flera gånger uttryckt att han kanske inte alls vill ha några barn. Har frågat honom kring detta: vad han menar och ifall han är säker på att han inte vill. Har också blivit hormonell och sagt till honom att inte slösa bort mitt fertila fönster om han inte vill ha barn. Varenda gång sopar han det lite under mattan och säger varken ja eller nej. Jag vet inte om han är rädd att det ska ta slut om han inte vill men  jag hoppas han menar att han inte vill ha barn just nu, utan vill att allt ska vara lite stabilt först med jobb och karriär. (han har fast jobb, och vi bor i en nybyggd bostadsrätt som han köpt, men vi kämpar väl som alla lite med räntorna just nu, men vi klarar oss helt okej ekonomiskt. Jag har sparat i många år till utbildning, hus, barn) 

Efter jag haft en sån otrolig barnlängtan ett längre tag så dog den plötsligt. Vår relation var skakig, och jag begravde mig i skolarbete och tänkte att nog kan detta förgylla mitt liv, jag behöver inget barn. Jag började drömma om hus och allt jag kan göra de närmsta åren utan barn. Började filosofera om att resa, även om jag aldrig haft någon reselängtan. Jag vill ju som sagt ha en familj och en gård på landet i närheten av min familj. (Bor nu långt ifrån pågrund av universitetet) 

Vårt förhållande blev bättre igen, vi kom ut ur den skakiga perioden och sexlivet kom igång. Jag har alltid varit oerhört tänd på min sambo för att jag vill att han ska göra mig med barn, men utan barnlängtan började jag tycka om att ha sex med honom för sexet skull. Det var svårt i början att släppa allt med att bli gravid men vårt sexliv blev  helt okej, men så kröp den sig på igen den där längtan. Och när vi låg med varandra och jag var nära att komma så sa jag något i stil med ?snälla gör mig med barn, det är allt jag vill.? Han blev oerhört tänd av detta och vi hade fantastiskt sex.. och sen bara dog det. Nu har jag försökt initiera sex flera veckor på raken men jag får bara nobben. Det är tillbaka till ett dött sexliv och att han inte vill röra mig som vanligt, samtidigt som jag vill ha honom mer än någonsin. 

Det ska tilläggas att jag har en spiral, så jag kan inte bli gravid. Spiralen blir dock för gammal till sommaren, och jag planerar inte att sätta i någon ny. Jag har upplyst honom om detta och inte fått något direkt svar. Har sagt till honom att jag inte vill använda några preventivmedel, utan jag vill försöka få tillbaka min mens. Jag har oregelbunden mens och är orolig över min fertilitet, jag har dessutom haft spiral de senaste 6åren och har därför inte haft någon mens. Jag vill helt enkelt lära känna min kropp igen och se hur den fungerar efter alla år av preventivmedel. Jag vill använda kondom ett tag då jag vill avsluta min utbildning, men jag känner samtidigt att runt juletid så händer det så händer det. Det skulle bli den bästa dagen i mitt liv att få plusa på stickan. 

Jag behöver helt enkelt råd hur jag ska göra med allt. Hur ska jag prata med min sambo om att skaffa barn utan att bli ett hormonellt vrak som skriker om fertila fönster? Har försökt säga saker som nästa år kanske vi bakar en bebis till jul, för att väcka frågan hos honom men han ser mest bara livrädd ut. Hur får man en man att öppna upp sig och vilja prata om ämnet? I början pratade vi jättemycket om barn, och han verkade vilja ha barn lika mycket som jag, men nu verkar det som han känt att det är på riktigt och blivit rädd. Han har sagt någon gång då vi bråkat att han inte vill ha barn med mig för han är rädd att vi ska bråka och gå isär, men vi har jobbat på vår relation och bråkar inte mycket nuförtiden, mest något vardagstjafs Ibland. 

Ändrar män sig generellt i dessa frågor? Hur var er partner innan ni planerade att skaffa barn? Tog nog upp ämnet, och isåfall på vilket sätt? Jag vet inte men det känns bara som män inte har barnlängtan på samma sätt men sen ändå blir väldigt glada och lyckliga pappor. Jag känner verkligen att min sambo skulle bli en väldigt bra och lycklig pappa men att han inte förstår det själv. Han tar väldigt bra hand om mig, och vår hund familj. 

Dessutom hur redo behöver man vara för att vara redo? Min sambo tycker att man ska ha allt, jobb, hus, pengar på banken och aldrig bråka. Jag menar att då skulle ingen kunna skaffa barn och att det räcker med att ha en inkomst, någonstans att bo och en vilja att vilja hålla ihop och vara en familj. Hur redo tycker du man ska va? Hur redo var ni? 

Hur hade ni tänkt, känt eller resonerat i min sits? 

• Svar på tråden Barnlängtan, hur får man ens sambo med på tåget?
  • Anotherone

Råd nummer ett, man kommer aldrig ha allt.
    När man väl har boendet så är det bilen, och sen när det är fixat så är det den där resan man vill göra och så rullar det på.
    Så släpp det. Om det är något väldigt specifikt som är svårt att genomföra med ett barn under de första 5-7 åren så absolut. Typ trekka i någon jungel eller bestiga Mount Everest. Men annars så går det att ge varandra pauser för att åka på weekends med vänner eller så väljer man barnvänliga resmål om det funkar bättre för en och man verkligen gillar att resa. 

Råd nummer två är att man aldrig vet när eller om man lyckas bli gravid och behålla graviditeten. Sorgligt men sant.

Råd nummer tre - för många män är barn och graviditet väldigt väldigt abstrakt. Jag har fler än en manlig vän som fått PANIK när flickvän/fru blivit gravid ungefär som att bebisen skulle droppa ner någon vecka senare. Så är det inte. Naturen har sett till att man har x antal månader på att förbereda sig. Sen ska man i och för sig inte ta den tiden heller för given för man vet inte hur man kommer att må, hur mycket ork man kommer ha etc. Man kan bli sängliggande med Hyperemesis dagen efter att man testat positivt...

Råd nummer fyra, låt honom inte förhala. För dig är detta superviktigt, det kan man läsa sig till av ditt inlägg. För honom kanske det är najs, men inte nu. Eller så kan han tänka sig en tillvaro utan barn. Vilket inte du kan.
    Ultimatum är ett trist ord men lite så är det. Du ger honom förutsättningar, så här ser jag på det. Han bemöter dem eller han säger tvärt nej. I värsta fall säger han kanske .... men inte nu och då ligger bollen hos dig. Vågar jag vänta eller inte.
    Och det han måste förstå i det läget är att det här kan vara en vattendelare, eller det ÄR en vattendelare för många. Barn och familj är så pass viktigt och matchar man inte så kan det bli  så att man gör bäst i att gå isär. 

Så sätt en tidsfrist. Nu gör vi så här att vi lägger frågan åt sidan i ett halvår (eller annan lämplig tid) och pratar inte om det. Om ett halvår tar vi snacket igen och då måste jag få veta exakt hur du ställer dig till det här. Så ger du honom en paus från "barnsnacket" och han får se till att fundera ordentligt så att han vet hur han känner.

Jag hade inte det här dilemmat inför att jag och min man önskade bilda familj från första början. Vi var helt ense om att det var något vi båda ville och när i tid det skulle ske. Däremot såg vi helt olika på syskonfrågan.

• Anonym (Lisa)
    Anotherone skrev 2025-05-06 23:44:02 följande:

Så sätt en tidsfrist. Nu gör vi så här att vi lägger frågan åt sidan i ett halvår (eller annan lämplig tid) och pratar inte om det. Om ett halvår tar vi snacket igen och då måste jag få veta exakt hur du ställer dig till det här. Så ger du honom en paus från "barnsnacket" och han får se till att fundera ordentligt så att han vet hur han känner.

Detta.

Gör detta ts.
    Inte ett knyst, låt honom processa i lugn och ro.
    Det har du tid med, du ska ju ändå plugga klart innan det ev är dags att försöka.

-----
    Min egen erfarenhet då.
    Med min första man (blev änka tidigt) var det han som tog upp frågan, vi (iallafall jag) var väldigt unga och det tog nio månader att bli gravid. 
    Inte alls ovanligt att det tar tid, och utöverdet åt jag 80-talets p-piller som var rena hästmedicinen jämfört med dagens så det tog tid för kroppen att ens förstå att den kunde bli gravid.

Med barn två, med en annan man som redan hade tre barn... jag hade barnet innan med i förhållandet och hade inga tankar på fler barn.
    Men så hände en sak som gjorde att min längtan föddes, mannen var inte alls med på tåget från början men jag lät honom förstå att det inte skulle kunna läggas under mattan och glömmas bort.
    Så efter några månader, kanske ett halvår så började vi försöka.
    Det försöket drog rejält ut på tiden och det blev spolning av äggledare och konstaterad endometrios innan vi till sist lyckades.

Idag är mina ungar 25 och 40 år gamla och jag är farmor till två finfina ungar också!
  • Anonym (Emma)

Sätt absolut en tidsgräns. Ni har ju trots allt varit ihop i tre år liksom. Jag vet flera tjejer som slösat bort många år på att gå å vänta in sin partner som sen inte velat ha barn, det är inte värt det om man själv vill ha familj. 

jag tycker du ska säga att du vill börja när du fyllt 30, det kan ju även ta typ 6-12 månader innan det ens tar sig. Sen kan det bli missfall på det osv. isåfall kan du vara runt 32 vid första barnet.  i 30års åldern går åren med en himla fart så det gäller att ta vara på dom

• Meddelande borttaget
  • Anonym (nnn)

Du förlorade mig vid breedingbeskrivelsen...

• Jesper f

Man blir närmast rädd att läsa svaren på tråden, undra på att män INTE vill ha barn..... 

Du kan inte tvinga in honom i att vilja ha barn, det måste komma naturligt för honom, och det tar längre tid för män att "mogna" i livet än kvinnor - det är fakta.

Sätta press på någon med ultimatum är garanterat SÄMSTA sättet att få med honom, oavsett vad det gäller.

Nej, män har inte barnlängtan på det viset. Antingen kan man TÄNKA sig barn, eller inte, lite beroende på vad som händer. Majoriteten känner inte att deras liv är avhängt att få barn, eller att det är meningen med livet, och tvärtom kan det snarare vara en stor skräck, för de vet att iom den tiden kommer, är livet förändrat för alltid, och det kommer alltid vara mannen som kommer "sist". Och det går inte kompromissa bort på något vis, utan då är det så. 

Helt uppenbart är inte din man "där" i livet när han känner att det passar, och det går inte argumentera sig till. Han måste känna sig som trygg herre i sitt bo och rätt förutsättningar med sig. Inget konstigt i det. Men sen är frågan varför han inte känner det i dagsläget - går att spekulera i timmar. Men någonting är det. Och det är snarare det som behövs i sånt fall redas ut och pratas om än en massa baby krussidull nuttinutt - stackarn måste känna hur han bleknar och tappar luften varje gång temat tas upp, när han egentligen ganska tydligt redan sagt nej, även om inte rakt ut med ord.

Sannolikt tycker nog han istället att äntligen börjar livet arta sig åt det mål som han tänkt/tänker sig. Och han har i sak helt rätt, barns ALLA behov ska sörjas för, där ingår även ekonomi, och kämpar ni redan nu med räntor skulle nog jag inte tycka att det är rätt läge. Ekonomin är absolut viktigaste faktorn om man ska bilda familj. 

Konkluderat, enda saken du kan göra, är att sätta er ned vid ett köksbord och prata ordentligt om saken, så du vet vart han står i frågan. Jag tror inte han är på ja sidan idag, och jag tror inte heller att det bara med argument går att få honom dit. Det finns givetvis en orsak till att han inte säger ja, och han behöver egentligen ingen tid att fundera på någonting, han vet varför han inte vill säga ja idag, men han vill uppenbart inte såra dig och säga det rakt ut. Men någon gång måste man komma till punkten och göra det också. Där kan jag hålla med övriga, att det inte finns så mycket att vänta på, om det är så viktigt för dig. Dock ser inte han på saken på samma sätt, och ni kommer se diametralt olika på den här frågan, för han känner sannolikt inte alls samma stress eller press över frågan, utan snarare en press över att frågan hela tiden återkommer, fast han försökt att säga nej ett antal ggr redan. 

• Anotherone
    Jesper f skrev 2025-05-07 13:39:00 följande:

Konkluderat, enda saken du kan göra, är att sätta er ned vid ett köksbord och prata ordentligt om saken, så du vet vart han står i frågan. Jag tror inte han är på ja sidan idag, och jag tror inte heller att det bara med argument går att få honom dit. Det finns givetvis en orsak till att han inte säger ja, och han behöver egentligen ingen tid att fundera på någonting, han vet varför han inte vill säga ja idag, men han vill uppenbart inte såra dig och säga det rakt ut. Men någon gång måste man komma till punkten och göra det också. Där kan jag hålla med övriga, att det inte finns så mycket att vänta på, om det är så viktigt för dig. Dock ser inte han på saken på samma sätt, och ni kommer se diametralt olika på den här frågan, för han känner sannolikt inte alls samma stress eller press över frågan, utan snarare en press över att frågan hela tiden återkommer, fast han försökt att säga nej ett antal ggr redan. 

Just därför måste man ta ett snack och sen sätta en tidsgräns. Under den tiden pratar man inte om det, ingen press från nåt håll.
    Inget "nuttinutt" eller -"gud vad söt, tänk när vi..." Inget sånt. Det ska vara en fristad från det OCH det måste givetvis respekteras av alla inblandade.
  • Anonym (Oopsie)

Jag kan bara berätta hur det var för mig. Han kunde "inte se sig själv som pappa inom en överskådlig framtid". Jag var tydlig med att "nu har jag inget hormonellt skydd mot graviditet så vill du undvika barn får du använda kondom". Vi var duktiga ett tag, tills vi inte var det. Ett tid senare var jag gravid. Visst, nu hade vi båda både jobb och utbildning men resten var väldigt oplanerat. Vi köpte hus under graviditeten, allt annat bara löste sig. Tror väldigt många män är rädda för att "ta steget" och att det finns en väldig prestationsångest i att bli pappa. Sånt som män generellt är dåliga på att prata om. Rädslan för att inte vara bra nog och liknande. 

• Fja

Tack för att ni tagit er tid att svara i tråden. Speciellt tack till er kvinnor som delat med sig av era egna upplevelser, de har betytt mycket för mig att läsa dem. 

Just nu känns det väldigt intimt och privat att ha delat med sig av dessa tankar. Jag är nog egentligen alldeles för privat och framförallt för känslig för att kunna föra en diskutions tråd som denna. Men jag är ändå glad att jag gjorde det då det nu finns historier för andra kvinnor i samma sits att läsa. Jag fann aldrig riktigt det här när jag googlat om nätterna. 

Menade inte att skapa någon fetish-tråd, och vill inte att det ska handla om någon breeding-kink, jag ville bara vara öppen och ärlig med alla delar av Barnlängtan. Så kanske nästa kvinna som läser kan känna sig mindre som ett ufo som känner likadant. För tro mig jag skäms över mig själv när jag läste svaren i ämnet. 

Angående ekonomin. Jag/vi har ingen dålig ekonomi. Det kommer bli bättre i och med min framtida karriär, men vi har så vi klarar oss. Jag har velat göra allt i livet korrekt, utbildning, jobb, sparande. Ge ett barn en trygg uppväxt ekonomiskt är oerhört viktigt för mig. Varför jag nämnde saken var för att resonera kring ifall man någonsin egentligen är redo. Fick ett väldigt fint svar i den första kommentaren ang detta, så tack. 

Med det sagt, tack för ni tog er tid. Diskutera gärna på i tråden, men jag kommer nog inte vara så delaktig. Att skriva här var ett försök att hitta ett forum att kunna prata om detta. Men det var nog inte för mig, böla över främlingars kommentarer online kanske inte är vad jag ska spendera dagen med. 

• Anonym (Spillkråkan)

TS, du är inte ensam!! Relaterar till typ allt!!! Känner igen mig jättemycket i dina tankar och känslor, det är sååå mycket vanligare än man tror med den här obalansen i barnlängtan upplever jag. 

När jag träffade min sambo så hade jag redan varit mentalt redo för barn typ 2-3 år. Jag berättade för honom första veckorna att det var en dealbreaker om han inte ville ha barn. Ett halvår in i förhållandet var jag redo att försöka men märkte att han inte var redo att prata om det så jag gav det ett halvårs paus där jag inte tillät mig att prata eller knappt tänka på det. 

Ett år in i förhållandet hade vi ett nytt samtal. Med en historia av att ha kompromissat bort mig själv i andra förhållanden så var jag brutalt ärlig och sa ?jag är redo nu, hade det varit helt upp till mig så hade vi slutat skydda oss idag?. Han var inte alls där och vi bestämde att om ett år kör vi. 

När ett år hade gått så sa han att han började känna sig redo men det var alltid det ena och det andra som behövde ske ?först?. Till slut så bröt jag ihop för jag känner att min tid bara rinner iväg. Jag var helt ärlig med att jag längtar så mycket och att det ju kan ta tid också att bli gravid, tror aldrig män kommer till 100 % förstå den längtan/stressen. Vi prioriterade om saker och det där andra som behövde hända ?först? fick flyttas ned på priolistan helt enkelt, jag kunde inte vänta längre. 

Nu är första cykeln vi försöker, han är fortfarande inte där jag är mentalt men ändå med på tåget och jag tror att han känslomässigt kommer komma ikapp under tiden det tar att få vår bebis❤️

Vill skicka massa kramar till dig och mod att inte kompromissa bort dig själv och sätta ditt liv på paus medan han förhalar. Ni måste våga prata om det. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Spillkråkan) skrev 2025-05-19 21:35:01 följande:

TS, du är inte ensam!! Relaterar till typ allt!!! Känner igen mig jättemycket i dina tankar och känslor, det är sååå mycket vanligare än man tror med den här obalansen i barnlängtan upplever jag. 

När jag träffade min sambo så hade jag redan varit mentalt redo för barn typ 2-3 år. Jag berättade för honom första veckorna att det var en dealbreaker om han inte ville ha barn. Ett halvår in i förhållandet var jag redo att försöka men märkte att han inte var redo att prata om det så jag gav det ett halvårs paus där jag inte tillät mig att prata eller knappt tänka på det. 

Ett år in i förhållandet hade vi ett nytt samtal. Med en historia av att ha kompromissat bort mig själv i andra förhållanden så var jag brutalt ärlig och sa ?jag är redo nu, hade det varit helt upp till mig så hade vi slutat skydda oss idag?. Han var inte alls där och vi bestämde att om ett år kör vi. 

När ett år hade gått så sa han att han började känna sig redo men det var alltid det ena och det andra som behövde ske ?först?. Till slut så bröt jag ihop för jag känner att min tid bara rinner iväg. Jag var helt ärlig med att jag längtar så mycket och att det ju kan ta tid också att bli gravid, tror aldrig män kommer till 100 % förstå den längtan/stressen. Vi prioriterade om saker och det där andra som behövde hända ?först? fick flyttas ned på priolistan helt enkelt, jag kunde inte vänta längre. 

Nu är första cykeln vi försöker, han är fortfarande inte där jag är mentalt men ändå med på tåget och jag tror att han känslomässigt kommer komma ikapp under tiden det tar att få vår bebis❤️

Vill skicka massa kramar till dig och mod att inte kompromissa bort dig själv och sätta ditt liv på paus medan han förhalar. Ni måste våga prata om det. 

Problemet i ditt fall är att du har oerhört mycket för bråttom.
    Katastrofalt bråttom.
  • Anonym (Spillkråkan)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-05-20 05:32:12 följande:
    Problemet i ditt fall är att du har oerhört mycket för bråttom.
    Katastrofalt bråttom.

Jag håller inte med.

För det första så kände vi varandra innan vi blev tillsammans så två år är inte orimligt med tanke på det. 

För det andra så är den biologiska klockan ett faktum som jag som kvinna måste förhålla mig till. Fertiliteten sjunker drastiskt efter 35 och vill jag ha chans att få två eller fler barn naturligt så behöver jag börja nu (Jag är 32 och min sambo 33). Och det är fantastiskt att det finns IVF när det behövs men det är ingen slump att IVF ökar i takt med att åldern för när vi blir föräldrar första gången ökar. 

Jag står fast vid att män måste sluta bli chockade när en kvinna kring 30 vill ha barn. 

• Anonym (M)

Du ville börja redan efter 6 månader. Att känna varandra är inte samma sak som att vara i en kärleksrelation och att vara i en kärleksrelation är inte samma sak som att faktiskt leva tillsammans. 

Anonym (Spillkråkan) skrev 2025-05-20 09:59:54 följande:

Jag håller inte med.

För det första så kände vi varandra innan vi blev tillsammans så två år är inte orimligt med tanke på det. 

För det andra så är den biologiska klockan ett faktum som jag som kvinna måste förhålla mig till. Fertiliteten sjunker drastiskt efter 35 och vill jag ha chans att få två eller fler barn naturligt så behöver jag börja nu (Jag är 32 och min sambo 33). Och det är fantastiskt att det finns IVF när det behövs men det är ingen slump att IVF ökar i takt med att åldern för när vi blir föräldrar första gången ökar. 

Jag står fast vid att män måste sluta bli chockade när en kvinna kring 30 vill ha barn. 

• Anonym (M)
    Fja skrev 2025-05-06 23:09:29 följande:
    Barnlängtan, hur får man ens sambo med på tåget?

Hej! 
    Jag behöver tips och råd och vet inte vart jag ska vända mig. Känns som jag är alldeles för ung för att ha dessa tankar, trots att 30 närmar sig med stormsteg, och har inga kompisar som verkar gå runt och fundera på barn. 

Jag har alltid velat ha barn, är uppvuxen i en stor kärleksfull familj, och har alltid känt att meningen med livet är att få bli mamma. 

I tonåren slarvades det med preventivmedel och jag trodde jag blev gravid. Var alldeles för ung, och ville inte bli gravid, men kände en sån otrolig kärlek till vad som visade sig inte alls var något foster i magen. Har ända sen dess velat uppleva det igen. 
    Kom ihåg när jag fyllde 21 att det var en sån oerhörd lättnad för äntligen kände jag att jag var ?gammal nog? att kunna ta hand och försörja ett barn om jag skulle råka bli gravid. 

Så gick åren, jag ville utbilda mig till mitt drömyrke och skaffa en fast och stabil grund för ett framtida familjeliv. Sagt och gjort, nästa år tar jag examen. Sen behöver jag givetvis få ett jobb och göra karriär, men den biologiska klockan tickar, och att bli mamma är så viktigt för mig, därför tänker jag att det viktiga är att bli mamma nu när utbildningen snart är klart, karriären löser sig nog ändå. 

För snart tre år sedan träffade jag min sambo, och när han tog i mig så ville jag bara att han skulle göra mig gravid. Han är så oerhört varm och snäll och skulle bli en fantastisk pappa (vi har idag en hund-famil) 
    Att träffa honom väckte en sån oerhörd barnlängtan i mig. vi började prata om barn tidigt, och hittade på en imaginär son som vi ofta skrattade och pratade om. (Tillexempel om vi ser något barn göra något roligt så kan vi säga ?ja det där skulle Albert också gjort?) Jag såg gravidmagar överallt, och jag längtade efter min tur. Der kändes som det äntligen kunde få bli min tur nu när jag träffat någon som honom. 

I början så sa han att han delade alla min drömmar om att skaffa en familj, men när tiden gick så blev han mer och mer osäker, och nu har han flera gånger uttryckt att han kanske inte alls vill ha några barn. Har frågat honom kring detta: vad han menar och ifall han är säker på att han inte vill. Har också blivit hormonell och sagt till honom att inte slösa bort mitt fertila fönster om han inte vill ha barn. Varenda gång sopar han det lite under mattan och säger varken ja eller nej. Jag vet inte om han är rädd att det ska ta slut om han inte vill men  jag hoppas han menar att han inte vill ha barn just nu, utan vill att allt ska vara lite stabilt först med jobb och karriär. (han har fast jobb, och vi bor i en nybyggd bostadsrätt som han köpt, men vi kämpar väl som alla lite med räntorna just nu, men vi klarar oss helt okej ekonomiskt. Jag har sparat i många år till utbildning, hus, barn) 

Efter jag haft en sån otrolig barnlängtan ett längre tag så dog den plötsligt. Vår relation var skakig, och jag begravde mig i skolarbete och tänkte att nog kan detta förgylla mitt liv, jag behöver inget barn. Jag började drömma om hus och allt jag kan göra de närmsta åren utan barn. Började filosofera om att resa, även om jag aldrig haft någon reselängtan. Jag vill ju som sagt ha en familj och en gård på landet i närheten av min familj. (Bor nu långt ifrån pågrund av universitetet) 

Vårt förhållande blev bättre igen, vi kom ut ur den skakiga perioden och sexlivet kom igång. Jag har alltid varit oerhört tänd på min sambo för att jag vill att han ska göra mig med barn, men utan barnlängtan började jag tycka om att ha sex med honom för sexet skull. Det var svårt i början att släppa allt med att bli gravid men vårt sexliv blev  helt okej, men så kröp den sig på igen den där längtan. Och när vi låg med varandra och jag var nära att komma så sa jag något i stil med ?snälla gör mig med barn, det är allt jag vill.? Han blev oerhört tänd av detta och vi hade fantastiskt sex.. och sen bara dog det. Nu har jag försökt initiera sex flera veckor på raken men jag får bara nobben. Det är tillbaka till ett dött sexliv och att han inte vill röra mig som vanligt, samtidigt som jag vill ha honom mer än någonsin. 

Det ska tilläggas att jag har en spiral, så jag kan inte bli gravid. Spiralen blir dock för gammal till sommaren, och jag planerar inte att sätta i någon ny. Jag har upplyst honom om detta och inte fått något direkt svar. Har sagt till honom att jag inte vill använda några preventivmedel, utan jag vill försöka få tillbaka min mens. Jag har oregelbunden mens och är orolig över min fertilitet, jag har dessutom haft spiral de senaste 6åren och har därför inte haft någon mens. Jag vill helt enkelt lära känna min kropp igen och se hur den fungerar efter alla år av preventivmedel. Jag vill använda kondom ett tag då jag vill avsluta min utbildning, men jag känner samtidigt att runt juletid så händer det så händer det. Det skulle bli den bästa dagen i mitt liv att få plusa på stickan. 

Jag behöver helt enkelt råd hur jag ska göra med allt. Hur ska jag prata med min sambo om att skaffa barn utan att bli ett hormonellt vrak som skriker om fertila fönster? Har försökt säga saker som nästa år kanske vi bakar en bebis till jul, för att väcka frågan hos honom men han ser mest bara livrädd ut. Hur får man en man att öppna upp sig och vilja prata om ämnet? I början pratade vi jättemycket om barn, och han verkade vilja ha barn lika mycket som jag, men nu verkar det som han känt att det är på riktigt och blivit rädd. Han har sagt någon gång då vi bråkat att han inte vill ha barn med mig för han är rädd att vi ska bråka och gå isär, men vi har jobbat på vår relation och bråkar inte mycket nuförtiden, mest något vardagstjafs Ibland. 

Ändrar män sig generellt i dessa frågor? Hur var er partner innan ni planerade att skaffa barn? Tog nog upp ämnet, och isåfall på vilket sätt? Jag vet inte men det känns bara som män inte har barnlängtan på samma sätt men sen ändå blir väldigt glada och lyckliga pappor. Jag känner verkligen att min sambo skulle bli en väldigt bra och lycklig pappa men att han inte förstår det själv. Han tar väldigt bra hand om mig, och vår hund familj. 

Dessutom hur redo behöver man vara för att vara redo? Min sambo tycker att man ska ha allt, jobb, hus, pengar på banken och aldrig bråka. Jag menar att då skulle ingen kunna skaffa barn och att det räcker med att ha en inkomst, någonstans att bo och en vilja att vilja hålla ihop och vara en familj. Hur redo tycker du man ska va? Hur redo var ni? 

Hur hade ni tänkt, känt eller resonerat i min sits? 

Tycker er relation är alldeles för skakig för att bilda familj. 

Dessutom, ni har inget sexliv, det säger ju en del att han inte vill ha sex. Är detta verkligen någon att skaffa familj med? 

• Grässtrå77

Bryt upp och hitta någon som har mer samma syn på familjelivet som du har.

Om du vill bo nära din gamla hemort så är nog det bästa att leta efter en man som bor där i krokarna.

• Anonym (Vänta)

Du och ert framtida barn går miste om så mycket om du får barn med en man som inte riktigt vill ha barn med dig ( nu?)
    Min make ville verkligen ha barn och längtade. Därför fick jag också en partner som var påläst och engagerad i graviditeten. Hon tog nätter, föräldraledighet, vann, gnällde inte över obefintlig sömn och sexbrist under några år osv. Han ville verkligen vara pappa och därför blev han bästa pappan. 

Om du tjatar så kommer du gå miste om mycket stöd i föräldrarollen och ditt barn kommer inte få uppleva att vara den mest efterlängtade i världen.Så många kvinnor gnäller över män som är oengagerade och inte stöttar osv. Många av dom männen var inte speciellt drivande i att skapa familj?
    Bättre att du byter man om du inte kan vänta.
    Ekonomi och jobb är också viktigt! Arbetar du upp en karriär först så kan ni båda vara föräldralediga länge, inte bara med bebis utan lov mm när barnen är äldre. 

• Anonym (Anonym signatur)

Det bästa rådet som finns är att ni ska boka tid till en terapeut! Ni kan inte redan ut detta själva! Lycka till!

• Anonym (En till som längtar)

Befinner mig själv i en liknande situation och relaterar så mycket till det du skriver ts. Jag undrar hur det går för dig/er? Har ni lyckats prata om det ordentligt och kommit vidare på något vis?

• Anonym (J)

Du kan inte tvinga / övertala honom. Tänk om han hade varit den som försökt göra så mot dig. Begriper inte det där.

Svar på tråden Barnlängtan, hur får man ens sambo med på tåget?