Barnlängtan, hur får man ens sambo med på tåget?
Hej!
Jag behöver tips och råd och vet inte vart jag ska vända mig. Känns som jag är alldeles för ung för att ha dessa tankar, trots att 30 närmar sig med stormsteg, och har inga kompisar som verkar gå runt och fundera på barn.
Jag har alltid velat ha barn, är uppvuxen i en stor kärleksfull familj, och har alltid känt att meningen med livet är att få bli mamma.
I tonåren slarvades det med preventivmedel och jag trodde jag blev gravid. Var alldeles för ung, och ville inte bli gravid, men kände en sån otrolig kärlek till vad som visade sig inte alls var något foster i magen. Har ända sen dess velat uppleva det igen.
Kom ihåg när jag fyllde 21 att det var en sån oerhörd lättnad för äntligen kände jag att jag var ?gammal nog? att kunna ta hand och försörja ett barn om jag skulle råka bli gravid.
Så gick åren, jag ville utbilda mig till mitt drömyrke och skaffa en fast och stabil grund för ett framtida familjeliv. Sagt och gjort, nästa år tar jag examen. Sen behöver jag givetvis få ett jobb och göra karriär, men den biologiska klockan tickar, och att bli mamma är så viktigt för mig, därför tänker jag att det viktiga är att bli mamma nu när utbildningen snart är klart, karriären löser sig nog ändå.
För snart tre år sedan träffade jag min sambo, och när han tog i mig så ville jag bara att han skulle göra mig gravid. Han är så oerhört varm och snäll och skulle bli en fantastisk pappa (vi har idag en hund-famil)
Att träffa honom väckte en sån oerhörd barnlängtan i mig. vi började prata om barn tidigt, och hittade på en imaginär son som vi ofta skrattade och pratade om. (Tillexempel om vi ser något barn göra något roligt så kan vi säga ?ja det där skulle Albert också gjort?) Jag såg gravidmagar överallt, och jag längtade efter min tur. Der kändes som det äntligen kunde få bli min tur nu när jag träffat någon som honom.
I början så sa han att han delade alla min drömmar om att skaffa en familj, men när tiden gick så blev han mer och mer osäker, och nu har han flera gånger uttryckt att han kanske inte alls vill ha några barn. Har frågat honom kring detta: vad han menar och ifall han är säker på att han inte vill. Har också blivit hormonell och sagt till honom att inte slösa bort mitt fertila fönster om han inte vill ha barn. Varenda gång sopar han det lite under mattan och säger varken ja eller nej. Jag vet inte om han är rädd att det ska ta slut om han inte vill men jag hoppas han menar att han inte vill ha barn just nu, utan vill att allt ska vara lite stabilt först med jobb och karriär. (han har fast jobb, och vi bor i en nybyggd bostadsrätt som han köpt, men vi kämpar väl som alla lite med räntorna just nu, men vi klarar oss helt okej ekonomiskt. Jag har sparat i många år till utbildning, hus, barn)
Efter jag haft en sån otrolig barnlängtan ett längre tag så dog den plötsligt. Vår relation var skakig, och jag begravde mig i skolarbete och tänkte att nog kan detta förgylla mitt liv, jag behöver inget barn. Jag började drömma om hus och allt jag kan göra de närmsta åren utan barn. Började filosofera om att resa, även om jag aldrig haft någon reselängtan. Jag vill ju som sagt ha en familj och en gård på landet i närheten av min familj. (Bor nu långt ifrån pågrund av universitetet)
Vårt förhållande blev bättre igen, vi kom ut ur den skakiga perioden och sexlivet kom igång. Jag har alltid varit oerhört tänd på min sambo för att jag vill att han ska göra mig med barn, men utan barnlängtan började jag tycka om att ha sex med honom för sexet skull. Det var svårt i början att släppa allt med att bli gravid men vårt sexliv blev helt okej, men så kröp den sig på igen den där längtan. Och när vi låg med varandra och jag var nära att komma så sa jag något i stil med ?snälla gör mig med barn, det är allt jag vill.? Han blev oerhört tänd av detta och vi hade fantastiskt sex.. och sen bara dog det. Nu har jag försökt initiera sex flera veckor på raken men jag får bara nobben. Det är tillbaka till ett dött sexliv och att han inte vill röra mig som vanligt, samtidigt som jag vill ha honom mer än någonsin.
Det ska tilläggas att jag har en spiral, så jag kan inte bli gravid. Spiralen blir dock för gammal till sommaren, och jag planerar inte att sätta i någon ny. Jag har upplyst honom om detta och inte fått något direkt svar. Har sagt till honom att jag inte vill använda några preventivmedel, utan jag vill försöka få tillbaka min mens. Jag har oregelbunden mens och är orolig över min fertilitet, jag har dessutom haft spiral de senaste 6åren och har därför inte haft någon mens. Jag vill helt enkelt lära känna min kropp igen och se hur den fungerar efter alla år av preventivmedel. Jag vill använda kondom ett tag då jag vill avsluta min utbildning, men jag känner samtidigt att runt juletid så händer det så händer det. Det skulle bli den bästa dagen i mitt liv att få plusa på stickan.
Jag behöver helt enkelt råd hur jag ska göra med allt. Hur ska jag prata med min sambo om att skaffa barn utan att bli ett hormonellt vrak som skriker om fertila fönster? Har försökt säga saker som nästa år kanske vi bakar en bebis till jul, för att väcka frågan hos honom men han ser mest bara livrädd ut. Hur får man en man att öppna upp sig och vilja prata om ämnet? I början pratade vi jättemycket om barn, och han verkade vilja ha barn lika mycket som jag, men nu verkar det som han känt att det är på riktigt och blivit rädd. Han har sagt någon gång då vi bråkat att han inte vill ha barn med mig för han är rädd att vi ska bråka och gå isär, men vi har jobbat på vår relation och bråkar inte mycket nuförtiden, mest något vardagstjafs Ibland.
Ändrar män sig generellt i dessa frågor? Hur var er partner innan ni planerade att skaffa barn? Tog nog upp ämnet, och isåfall på vilket sätt? Jag vet inte men det känns bara som män inte har barnlängtan på samma sätt men sen ändå blir väldigt glada och lyckliga pappor. Jag känner verkligen att min sambo skulle bli en väldigt bra och lycklig pappa men att han inte förstår det själv. Han tar väldigt bra hand om mig, och vår hund familj.
Dessutom hur redo behöver man vara för att vara redo? Min sambo tycker att man ska ha allt, jobb, hus, pengar på banken och aldrig bråka. Jag menar att då skulle ingen kunna skaffa barn och att det räcker med att ha en inkomst, någonstans att bo och en vilja att vilja hålla ihop och vara en familj. Hur redo tycker du man ska va? Hur redo var ni?
Hur hade ni tänkt, känt eller resonerat i min sits?