• Anonym (TS)

Jag är en dömd brottsling

Det här hände för snart ett år sen.. Hade det inte varit så att jag hade fått reda på att jag var gravid några dagar senare hade jag nog inte levt längre , så ledsen blev jag..

Jag var målsägande i en rättegång (misshandel) , det handlade om våld i nära relation. Jag tyckte redan det var fruktansvärt jobbigt ..

Men så gjorde jag något extremt klantigt .. Eller rättare sagt något som jag hade gjort flera år tidigare. Jag hade fått en schweizisk armékniv av min gamla mamma, hon tyckte det var bra att ha så man har sax och kapsylöppnare och allt sånt på sig. Jag la den i väskan och tänkte inte mer på det, tänkte också att det är nog bra att ha och hade ingen aning om att det var olagligt (det är ju en liten kniv på också).  När jag skulle till rättegången var min vanliga väska så sliten och jag ville se ordentlig ut så jag tog den gamla väskan som hade stått i garderoben i flera år. Och glömde ta ut den ur väskan. Så jag blev dömd för brott mot knivlagen. 

Jag funderade på att avsluta allt efter det för jag mådde redan dåligt och tänkte på hur mycket det skulle förstöra när det gäller jobb, bostad osv. Men mensen var sen och jag tog ett test iallafall och att jag var gravid var nog det som räddade mig. 

Nu har jag en liten bebis (har barn sen innan också) , jag har nyss flyttat och skulle kolla om adressen hade ändrats när man googlar namnet .. Då kommer det upp, Krimfup där det står att jag förekommer i en eller flera domar.. Jag blir fortfarande så ledsen.. Alla som söker på mitt namn kan se det. De kanske inte kollar upp vad det är utan bara att jag är dömd för något. Det känns så orättvist (även om det var mitt fel) och så otroligt onödigt , jag är så arg på mig själv för att jag var så klantig. Och hade jag inte blandat in polisen från början (det där med misshandeln) hade ju aldrig det här hänt heller. 

Det var ingen som trodde att jag skulle skada någon, vakterna och poliserna tyckte mest synd om mig men det är ju ett brott där det räcker med oaktsamhet, det behövs inget uppsåt.

Vet inte riktigt vad jag ville med det här men om någon har något råd hur jag ska komma över det här och acceptera det,  inte vara lika ledsen och arg på mig själv så är jag tacksam för det. 

• Svar på tråden Jag är en dömd brottsling
  • KimLinnefeldt

Känner inte till Krimfup, men kan man inte kräv att de tar bort den där informationen?

Det blir lite fånigt när man har en liten fällkniv i väskan och blir dömd för det. Jag blev stoppad i tullen en gång, och tullaren frågade om jag hade något i väskan "som han kunde sticka sig på". Jag hade en fällkniv, den kan inte sticka sig på om man inte fäller ut den. Han hittade den och tittade på mig som om jag vore en kriminell som försökte dölja mordvapnet. Han tog kniven och postade den hem till mig så den fanns i brevlådan när jag kom hem.

Rådet till TS, om det inte går att stoppa Krimfup, är att ta det lugnt, försöka skratta bort det, förklara för den som tror något värre.

• Anonym (Tyra)

När jag har gjort pinsamma grejer händer det att jag dödar pinsamheten genom att berätta om det för många. Som en dråplig anekdot. Prata om det som är läskigt och förlöjliga det. Lite som när Alfons Åberg säger -Stick du stygga spöke, för du finns ju inte! 

Om man kan skratta åt eländet med ett par kollegor och några kompisar så känns det inte lika jobbigt sen. 

Om du söker jobb i framtiden så nämn det och förklara. Bjud på att du gjorde ett korkat misstag och stå för det, så kommer det knappast ligga dig i fatet, så länge du inte söker jobb med strikta säkerhetsregler. 

• Anonym (TS)

Tack för era svarHjärta När jag pratar med kompisar eller min syster om det nu när det har gått ett bra tag brukar jag faktiskt kunna skratta åt det.. Men nu när jag googlade mitt namn (för att se om adressen har ändrats) och det kom upp ganska högt upp att jag förekommer i domar blev jag ledsen igen..

Jag pluggar till sjuksköterska (är 35+ men började sent), är mammaledig nu men ska fortsätta sen , har knappt ett år kvar. Trodde först att det här skulle göra så att jag inte får någon legitimation och de åren jag hade pluggat hade varit bortkastade , det var därför jag blev så otroligt ledsen först när det hände .. Sen har jag kollat upp det och det verkar som att det inte påverkar så att jag inte får legitimation. Däremot vet jag inte hur det blir sen när jag söker jobb. Men det bästa är väl kanske att berätta det direkt. 

En gång när jag skulle sälja en möbel på Blocket för ungefär ett halvår sen var det en person som sa att han hade sett att jag finns på Krimfup och inte ville köpa av mig på grund av det. Det var ju ingen katastrof , det var en annan som köpte men blev rädd att det ska hända i andra sammanhang också. Och att folk inte ens kollar upp eller frågar vad det handlar om utan bara ser att jag är dömd och ser mig som en brottsling. 

• KimLinnefeldt

Jag kollade Krimfups hemsida nu. Det verkar vara ett riktigt skitföretag. De har registrerat sig som om de vore en tidning, och omfattas därför av mediaregler. Det innebär att de har rätt att publicera namn och domar, och att de berörda inte har rätt att ta bort uppgifterna. 

Krimfub utnyttjar alltså en lucka i lagen. Man borde anmäla dem för förtal, som sprider nedsättande information om människor. Det spelar ingen roll om uppgifterna är sanna eller inte, man får inte sprida skadlig information om människor. Det är troligen inte lätt att få dem dömda, men om många anmäler dem så kanske de ändrar sin sjuka affär.

En tidning - som använder samma lagutrymme - skulle aldrig hänga ut folk på det där sättet. De försöker följa etiska regler. Det är bara grova brottslingar som namnges och visas i bild. Inte någon stackare med en fällkniv i väskan.

• Anonym (Kim)

Eländes elände. Otur med lilla fickkniven. Lite klantigt att inte kolla och dubbelkolla. 

Hur gick det i rättegången då? Blev han dömd för misshandeln och har han avtjänat straffet. Är det han som är far till dina barn? Efter fällande dom osv så är det vanligt att kvinnan får skyddad adress. Du flyttade ju så det hade ju varit fiffigt att ordna det då. Jag gissar att du är med på Krimfup pga att du varit delaktig i en rättegång. Är någon nyfiken så kan de köpa domen och själva se att du var målsägande. 

Så himla kul att du pluggar till sjuksköterska nu. Stort lycka till med det. Vid anställning så kan AG be dig inkomma med utdrag ur belastningsregistret. Det behöver de ha om du ska få delegation på läkemedel osv. Tror inte det blir problem med det. Så fortsätt med ditt nya liv och önskar dig all lycka framgent. 

• Anonym (X)

Väx upp och sluta älta. Det försvinner efter 3 år.

• Anonym (M)
    Anonym (Kim) skrev 2025-05-07 18:09:21 följande:

Eländes elände. Otur med lilla fickkniven. Lite klantigt att inte kolla och dubbelkolla. 

Hur gick det i rättegången då? Blev han dömd för misshandeln och har han avtjänat straffet. Är det han som är far till dina barn? Efter fällande dom osv så är det vanligt att kvinnan får skyddad adress. Du flyttade ju så det hade ju varit fiffigt att ordna det då. Jag gissar att du är med på Krimfup pga att du varit delaktig i en rättegång. Är någon nyfiken så kan de köpa domen och själva se att du var målsägande. 

Så himla kul att du pluggar till sjuksköterska nu. Stort lycka till med det. Vid anställning så kan AG be dig inkomma med utdrag ur belastningsregistret. Det behöver de ha om du ska få delegation på läkemedel osv. Tror inte det blir problem med det. Så fortsätt med ditt nya liv och önskar dig all lycka framgent. 

Nej, målsägande syns inte där utan TS dyker upp eftersom hon är dömd för brott men jag håller med om att TS borde få skyddad identitet. 

Fast det är inte helt lätt att få det. Mitt ex är dömd för brott mot mig och mitt barn men jag fick inte skyddade uppgifter eftersom det inte fanns något pågående hot just då. 

Mitt ex har trakasserat, stalkat och hotat oss i nästan 20 år men ibland är det lugnare perioder. Just då var det lugnt. Man önskar ju att de kunde se till historien men nej. 

Vet dock inte om det har ändrats nu. 

• Anonym (TS)
    Anonym (X) skrev 2025-05-07 18:28:17 följande:

Väx upp och sluta älta. Det försvinner efter 3 år.

Är det inte 5 år? 

• Anonym (TS)
    Anonym (Kim) skrev 2025-05-07 18:09:21 följande:

Tack! Jo det var verkligen otroligt klantigt .
    Visste faktiskt inte att det var ett brott att ha en sån på sig men jag visste ju att man inte får gå igenom säkerhetskontrollen med vassa föremål så jag borde tagit ut den ..men hade helt glömt bort att den var där ..

Vill inte skriva för mycket detaljer men jo han blev dömd men fick inte fängelse. Vi är inte tillsammans längre men han finns i barnens liv och har gått behandling ..så att samarbetet med barnen funkar ok. Så det finns ingen hotbild nu och det är inte aktuellt med skyddad adress nu iallafall. 

Jag tror att jag finns med där för att jag är dömd för brott , inte för att jag har varit målsägande.. Om folk visste vad jag är dömd för och hur det gick till skulle nog de flesta förhoppningsvis inte tycka att det var en jättestor grej utan mest klantigt kan jag tänka mig.. Men problemet är ju att de flesta antagligen inte kollar upp det utan bara ser att jag är med där och dömd för brott. Då skulle det ju lika gärna kunna vara ett riktigt allvarligt brott 

• Anonym (TS)
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-07 17:28:19 följande:

Jag kollade Krimfups hemsida nu. Det verkar vara ett riktigt skitföretag. De har registrerat sig som om de vore en tidning, och omfattas därför av mediaregler. Det innebär att de har rätt att publicera namn och domar, och att de berörda inte har rätt att ta bort uppgifterna. 

Krimfub utnyttjar alltså en lucka i lagen. Man borde anmäla dem för förtal, som sprider nedsättande information om människor. Det spelar ingen roll om uppgifterna är sanna eller inte, man får inte sprida skadlig information om människor. Det är troligen inte lätt att få dem dömda, men om många anmäler dem så kanske de ändrar sin sjuka affär.

En tidning - som använder samma lagutrymme - skulle aldrig hänga ut folk på det där sättet. De försöker följa etiska regler. Det är bara grova brottslingar som namnges och visas i bild. Inte någon stackare med en fällkniv i väskan.

Tack för svar! Har inte kollat upp så mycket själv om det.. men ja det känns ju hemskt att alla kan se det.. Jag var ostraffad innan. De flesta kollar kanske bara om man är dömd för något och inte vad det är isåfall .. 
Svar på tråden Jag är en dömd brottsling