• Anonym (Nojig mamma)

Lämna sovande bebis hemma..

Vårt stora barn går på en förskola som ligger 100 meters gångpromenad från vårt hem. Det är ett par hus emellan. 

Bebis på 9 månader somnar i vagnen innan vi ska hämta och de senaste gångerna blir hen väckt varje gång vi kommer fram och går inte att natta om. 
    Det slutar i att kvällarna är kaos pga trött bebis. 

Funderar på om det skulle vara okej att lämna bebis sovande hemma för att snabbt hämta stora barnet. Det brukar gå lätt att hämta eftersom att de alltid är ute.
    Det skulle skapa bättre harmoni i hela familjen. 

Jag behöver inte gå över några trafikerade vägar så den risken finns inte.

• Svar på tråden Lämna sovande bebis hemma..
  • Anonym (a)

TS skulle bli orosanmäld på direkten av förskolan så det är en kul faktor av dumhet

• Egon den stora

Undrar om alla som säger tvärnej sitter och stirrar på barnet hela tiden det sover under natten. 
    Hämtningen kan väl max ta 5 minuter?  

• Egon den stora
    Anonym (bugge) skrev 2025-05-07 21:21:06 följande:

Norm är det ju alltid ett nej på att lämna ett litet barn ensamt hemma? Jag går dock ned med hunden på nattkiss precis utanför lägenhetsbyggnaden. Har antingen babymonitor eller FaceTime på så jag kan se barnet och skulle ju vara tillbaka inne på ett ögonblick om det är något. Så trygg och bevakad i sömnen de 5-10 min är aldrig barnet någon annan gång när jag klistrat konstant bevakar henne och hennes andetag. hade jag frågat på familjeliv om du kan lämna en bebis ensam på kvällen och gå ut med hunden hade alla ropat absolut inte. detta är ju dock ett val jag gjort för att få mitt liv att fungera. Jag har valt att ha hund och barn. att lägenheten skulle explodera och helt fatta eld så jag inte hann upp för två trappor får jag nog ändå bedöma både osannolikt och orealistiskt.
    hur gör alla ni som säger att bebisen kan dö och kvävas och allt vad som sägs?  ni alla måste samsova till skolålder. Samsova som är så farligt?.. eller hur har ni koll på att bebis inte kvävs direkt när ni lämnar bebis i spjälsängen och går ut ur rummet eller ännu värre när ni själva somnar ?

Äntligen en vettig människa på familjeliv.se!  
  • Anonym (Micha)

Testat att låta bebis sova med hörselskador?

Sedan tillhör det väl din uppfostran också att lära stora barnet att inte flyga på barnvagnen ?! Storasyskonet får kolla med dig om bebis sover eller inte, sover bebis får syskonet vänta. Ingen unge lider av att vänta eller ha tråkigt. 

• Anonym (Hm)

Nej jag skulle inte lämna bebisen ensam. Däremot skulle jag försökt att ändra sovtiderna. Om det inte funkar hade jag ändrat tiderna på förskolan. Du vill inte beröva förskolebarnet det sociala och viktiga utetiden, men nu berövas den lilla sin sömn. Gissar att du bara får ha barnet på förskola visst antal timmar? Låt barnet börja senare på förmiddagen då och gå längre på eftermiddagen så hämtar du efter sovstaden i vagnen. skulle inte det kunna fungera? 

och du, lär barnet att inte flyga på vagnen. Det är både ouppfostrat och kan bli farligt om vagnen skulle råka tippa. 

• Anonym (S)
    Egon den stora skrev 2025-05-07 22:54:59 följande:

Undrar om alla som säger tvärnej sitter och stirrar på barnet hela tiden det sover under natten. 
    Hämtningen kan väl max ta 5 minuter?  

Nja, det kan ju ha hänt något under dagen som behöver dryftas eller viktig information som behöver lämnas, det stora barnet kan ha kissat/bajsat på sig och behöver bytas på, eller måste städa eller bara få leka/spela klart...

Detta upplägg är bäddat för stressiga hämtningssituationer...

Jag satt aldrig och stirrade på mina barn och är inte känd för att vara en orosmamma men jag skulle inte lämna bebis hemma själv...
    Jag skulle försöka se över tiderna (antingen hämtningstider eller sovtiderna) och även prata med förskolan om att se till att barn och pedagoger inte dyker ner i vagnen...
  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2025-05-08 07:23:50 följande:
    Nja, det kan ju ha hänt något under dagen som behöver dryftas eller viktig information som behöver lämnas, det stora barnet kan ha kissat/bajsat på sig och behöver bytas på, eller måste städa eller bara få leka/spela klart...

Detta upplägg är bäddat för stressiga hämtningssituationer...

Jag satt aldrig och stirrade på mina barn och är inte känd för att vara en orosmamma men jag skulle inte lämna bebis hemma själv...
    Jag skulle försöka se över tiderna (antingen hämtningstider eller sovtiderna) och även prata med förskolan om att se till att barn och pedagoger inte dyker ner i vagnen...
    Såg nu att det var ditt stora barn som dök ner och väckte....
    Då behöver du ju lära barnet av det beteendet så klart...
  • Anonym (Asdfg)

Om man inte kan gå 2-3 hus bort och hämta barnet utan bebisen, då lär man inte kunna gå upp på övervåningen heller om bebisen sover där nere?

• Anonym (bugge)
    Anonym (Asdfg) skrev 2025-05-08 07:37:14 följande:

Om man inte kan gå 2-3 hus bort och hämta barnet utan bebisen, då lär man inte kunna gå upp på övervåningen heller om bebisen sover där nere?

Får ju utgå från att de som svarar, absolut inte bebisen kan dö, aldrig lämnar rummet för deras bevis befinner sig. Annars dubbelmoral. 
  • Agda90
    Anonym (bugge) skrev 2025-05-08 07:57:15 följande:
    Får ju utgå från att de som svarar, absolut inte bebisen kan dö, aldrig lämnar rummet för deras bevis befinner sig. Annars dubbelmoral. 
    Från rummet bredvid eller från ovanvåningen kan man höra bebis gårta. Lycka till att höra bebis 100 m bort med några hus emellan!
Svar på tråden Lämna sovande bebis hemma..