Anonym (så) skrev 2025-05-08 10:01:00 följande:
På den tiden satt man också utan bilbälte i bilen. Många överlevde, men blev det en olycka så överlevde man inte.
Problemet är inte att gå utanför huset, men att hämta ett syskon går inte alltid snabbt. Nåt kan ha hänt med det äldre barnet som kräver att man stannar lite, reder ut nåt, barnet sätter sig på tvären etc.
Ett kortare ärende som att slänga sopor i huset på gården eller snabbt gå ned i porten och kolla posten skulle jag absolut göra. Men inget som skulle riskera att bebisen blir ensam en längre stund.
Jag fattar hur du menar men det går inte riktigt att jämföra med bilbälte tycker jag. Dels är bilåkning en risk i sig, oavsett bälte eller ej. Dels har trafiken ändrats med större, snabbare bilar osv, osv medans hemmamiljön i en spjälsäng väl ändå får anses relativt ofarlig och oförändrad jämfört med förr?
Personligen skulle jag nog inte valt att lämna bebisen hemma för att hämta på dagis men jag kan inte se att det skulle medföra någon oerhörd risk att göra det. Absolut kan något hända på vägen och det är anledningen till att jag själv skulle välja att ta med bebisen. Men olyckor händer hemma också. Folk trillar från stegar och bryter benet, får en stroke eller råkar ut för något annat som innebär att de inte kan ta hand om sin bebis även om de är i bostaden.