• Anonym (Nojig mamma)

Lämna sovande bebis hemma..

Vårt stora barn går på en förskola som ligger 100 meters gångpromenad från vårt hem. Det är ett par hus emellan. 

Bebis på 9 månader somnar i vagnen innan vi ska hämta och de senaste gångerna blir hen väckt varje gång vi kommer fram och går inte att natta om. 
    Det slutar i att kvällarna är kaos pga trött bebis. 

Funderar på om det skulle vara okej att lämna bebis sovande hemma för att snabbt hämta stora barnet. Det brukar gå lätt att hämta eftersom att de alltid är ute.
    Det skulle skapa bättre harmoni i hela familjen. 

Jag behöver inte gå över några trafikerade vägar så den risken finns inte.

• Svar på tråden Lämna sovande bebis hemma..
  • Anonym (Stina)

Skaffa en babymonitor? De flesta har en räckvidd på några hundra meter så det borde funka. Vaknar bebisen och börjar skrika kan du springa hem och hämta den lilla. 

Har du ett babysäkert rum är det inte farligt att lämna bebisen men jag hade inte velat låta mitt barn gråta utan tröst i över en kvart eller vad det kan ta att hämta syskonet. 

• Spucks

Varför blir bebisen väckt när du hämtar, om hen sover i vagnen?
    Hämta lite tidigare då, så kan bebisen somna in på vägen hem och stora barnet får lite tid själv med dig efter förskolan.

• Anonym (Nojig mamma)
    Spucks skrev 2025-05-07 20:27:09 följande:

Varför blir bebisen väckt när du hämtar, om hen sover i vagnen?
    Hämta lite tidigare då, så kan bebisen somna in på vägen hem och stora barnet får lite tid själv med dig efter förskolan.

Så fort jag börjar rulla vagnen och bebis hör barn och vuxna prata runt så vaknar bebis. Hen har sovit i typ en halvtimme och då sovit bort värsta tröttheten.
    Alla är inte så smidiga Och ibland är det till och med så att min stora väcker för att hen vill heja på bebis. Flyger i vagnen så fort vi kommer.  

Stora älskar förskolan och jag vill inte beröva viktig tid utomhus tillsammans med kompisarna.

• Anonym (bugge)

Norm är det ju alltid ett nej på att lämna ett litet barn ensamt hemma? Jag går dock ned med hunden på nattkiss precis utanför lägenhetsbyggnaden. Har antingen babymonitor eller FaceTime på så jag kan se barnet och skulle ju vara tillbaka inne på ett ögonblick om det är något. Så trygg och bevakad i sömnen de 5-10 min är aldrig barnet någon annan gång när jag klistrat konstant bevakar henne och hennes andetag. hade jag frågat på familjeliv om du kan lämna en bebis ensam på kvällen och gå ut med hunden hade alla ropat absolut inte. detta är ju dock ett val jag gjort för att få mitt liv att fungera. Jag har valt att ha hund och barn. att lägenheten skulle explodera och helt fatta eld så jag inte hann upp för två trappor får jag nog ändå bedöma både osannolikt och orealistiskt.
    hur gör alla ni som säger att bebisen kan dö och kvävas och allt vad som sägs?  ni alla måste samsova till skolålder. Samsova som är så farligt?.. eller hur har ni koll på att bebis inte kvävs direkt när ni lämnar bebis i spjälsängen och går ut ur rummet eller ännu värre när ni själva somnar ?

• Anonym (Johanna)

Inte i vagnen, som ju en niomånaders kan kravla ur på ett kick och ramla och slå sig, men däremot i spjälsäng där barnet ligger säkert och med facetime igång. 

• Anonym (X)
    Anonym (Nojig mamma) skrev 2025-05-07 20:54:42 följande:

Så fort jag börjar rulla vagnen och bebis hör barn och vuxna prata runt så vaknar bebis. Hen har sovit i typ en halvtimme och då sovit bort värsta tröttheten.
    Alla är inte så smidiga Och ibland är det till och med så att min stora väcker för att hen vill heja på bebis. Flyger i vagnen så fort vi kommer.  

Stora älskar förskolan och jag vill inte beröva viktig tid utomhus tillsammans med kompisarna.

Natta tidigare på eftermiddagen då
  • EpicF
    Anonym (Nojig mamma) skrev 2025-05-07 20:54:42 följande:

Då får du lägga bebisen sovtid tidigare så att denne är vaken när ni hämtar stora syskonen. 
  • Egon den stora
    Anonym (X) skrev 2025-05-07 22:09:56 följande:
    Natta tidigare på eftermiddagen då
    Barn sommar ju knappast på beställning. 
Svar på tråden Lämna sovande bebis hemma..