• Anonym (Abc)

Föreningar

Föreningar är i allmänhet lika med kommunism.

Change my mind.

• Svar på tråden Föreningar
  • Anonym (Abc)
    Agda90 skrev 2025-05-08 08:03:33 följande:
    Lägg till att i små föreningar arbetar folk ideelt. Och det läggs ner många timmar på föreningsarbetet som ingen ser!
    Bara en sån sak!

Det låter kommunistiskt tycker jag.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Gubbe) skrev 2025-05-08 11:49:05 följande:

Jag är medlem i flera föreningar. En sportfiskeklubb, en båtklubb med anställd personal, en kulturförening/jazzklubb som anordnar jazzkonserter, en mc-klubb för hojälskare av mitt märke. Dessa är samtliga registrerade föreningar. Några är ideella- och någon ekonomisk förening.
    Kommunism? Knappast! Demokrati? Absolut!

Om det är kommunism är ju vad vi vill komma fram till här i tråden.

Demokrati? Absolut inte!
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Ella) skrev 2025-05-08 12:19:47 följande:
    En förening kan man frivilligt gå med i och gå ur när man vill. Annars är det en sekt.
    Hur du kan få detta till kommunism vet jag inte.
    Tveksamt om det är så frivilligt. Man kan känna sig tvingad en att vara med i facket eller hyresgästföreningen.

Lite som i Sovjet. Du behöver inte vara med i partiet, men du får ta konsekvenserna.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-08 16:22:17 följande:
    Bara en sån sak!

Det låter kommunistiskt tycker jag.
    Berätta gärna din definition av vad kommunism är.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Ceci) skrev 2025-05-08 13:03:11 följande:

Moderata ungdomsförbundet och Sverigedemokraterna är två exempel på svenska föreningar. Jag tror att de blir lite småpurkna om du kallar dem kommunister. 

Ja men det är så lätt att bli kränkt idag så who can blame them?
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Ceci) skrev 2025-05-08 13:23:06 följande:

Skattebetalarna känns inte heller så jättekommunistiska. Eller Rojalistiska föreningen. 

Jag är inte övertygad om det de känner är i linje med hur det faktiskt är!
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Old dance) skrev 2025-05-08 13:38:02 följande:
    Nix, vill du disskutera något så måste du stå för deffinitionerna. 

Men jag är noll försvånad, som sagt, jag har varit med ett tag. Du gör percis som genomsnittlig aplologetiker, evolutionsförnekare, falta earther osv osv. 
    Tack för din ovärderliga input! Du tillför verkligen nyans till tråden.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-08 16:25:49 följande:
    Tveksamt om det är så frivilligt. Man kan känna sig tvingad en att vara med i facket eller hyresgästföreningen.

Lite som i Sovjet. Du behöver inte vara med i partiet, men du får ta konsekvenserna.
    De som värvar medlemmar är såklart måna om att få med så många som möjligt, men du har fortfarande all rätt i världen att säga nej. Om du skulle gå med och ångra dig får du gå ur och ingen kommer straffa dig. Möjligtvis kan de vara lite tjatiga om att du ska komma tillbaka, men då får du stå på dig och de kommer till slut ge upp och värva någon annan istället.
    Du kommer knappast hamna i Gulag för att du gick ur hyresrättföreningen 😂😂
  • Anonym (?)
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-08 16:25:49 följande:

Massor av folk är inte med i facket eller hyresgästförenignen. Om du känner dig tvingad är det inte föreningen som är problemet, det är du.
  • Anonym (Abc)
    AndreaBD skrev 2025-05-08 13:43:21 följande:

Och det betyder vad?

Vi, dvs. min man och jag, är med i två föreningar. En är vår sport. Alternativet till en sport-förening är ju en kommersiell skola och där är det mycket dyrare att utöva sin sport. Det andra är en astronomiförening som min man har varit med och grundat, som ger de som är intresserade av astronomi möjligheten att ha utbyte med andra och att även kunna använda ett stort teleskop som finns, och som normalt knappt någon använder. 

Så, vad skulle det vara för dåligt med det? Om du definiera kommunism som "man gör något tillsammans och lär sig av varandra", så visst.... Ändå bättre än att pyssla själv med något. Då blir det inte mycket utveckling. 

Man kan ha goda skäl att vara med i en förening så klart. Men hela upplägget är kommunistiskt. Illusionen av gemenskap.
Svar på tråden Föreningar