Föreningar
Föreningar är i allmänhet lika med kommunism.
Change my mind.
Föreningar är i allmänhet lika med kommunism.
Change my mind.
Jag är medlem i flera föreningar. En sportfiskeklubb, en båtklubb med anställd personal, en kulturförening/jazzklubb som anordnar jazzkonserter, en mc-klubb för hojälskare av mitt märke. Dessa är samtliga registrerade föreningar. Några är ideella- och någon ekonomisk förening.
Kommunism? Knappast! Demokrati? Absolut!
Moderata ungdomsförbundet och Sverigedemokraterna är två exempel på svenska föreningar. Jag tror att de blir lite småpurkna om du kallar dem kommunister.
Skattebetalarna känns inte heller så jättekommunistiska. Eller Rojalistiska föreningen.
Och det betyder vad?
Vi, dvs. min man och jag, är med i två föreningar. En är vår sport. Alternativet till en sport-förening är ju en kommersiell skola och där är det mycket dyrare att utöva sin sport. Det andra är en astronomiförening som min man har varit med och grundat, som ger de som är intresserade av astronomi möjligheten att ha utbyte med andra och att även kunna använda ett stort teleskop som finns, och som normalt knappt någon använder.
Så, vad skulle det vara för dåligt med det? Om du definiera kommunism som "man gör något tillsammans och lär sig av varandra", så visst.... Ändå bättre än att pyssla själv med något. Då blir det inte mycket utveckling.