• Anonym (Abc)

Föreningar

Föreningar är i allmänhet lika med kommunism.

Change my mind.

• Svar på tråden Föreningar
  • Tremere
    Föreningsliv och kommunism är två helt olika saker, även om de ibland blandas ihop eftersom båda handlar om gemenskap och att jobba tillsammans. Men skillnaden är ganska stor.
    Föreningsliv handlar om frivillighet. Det kan vara att du går med i en fotbollsklubb, spelar i ett band, engagerar dig i en miljöförening eller hjälper till på fritidsgården. Du väljer själv om du vill vara med, vad du vill bidra med, och du kan hoppa av när du vill. Ingen tvingar dig. Det är ofta demokratiskt styrt, med valda ledare och årsmöten där medlemmarna bestämmer. Det bygger på engagemang och gemenskap, men det är alltid upp till dig.
    Kommunism, å andra sidan, är en politisk ideologi ? alltså ett system för hur hela samhället ska fungera. Kommunismen vill att alla resurser, som fabriker, mark och företag, ska ägas gemensamt av folket (ofta genom staten) istället för av privatpersoner. Tanken är att alla ska bidra efter förmåga och få efter behov. Det låter kanske rättvist i teorin, men i praktiken har det ofta lett till diktaturer där människor inte fått välja fritt ? varken vad de vill jobba med, säga, äga eller tro på.
    Så kort sagt: föreningsliv är frivilligt, lokalt och demokratiskt ? det handlar om att göra något tillsammans med andra på fritiden. Kommunism är en politisk modell för hur hela samhället ska styras, och har i verkligheten ofta lett till tvång och förtryck.
    Vill du påverka din omgivning tillsammans med andra utan att bli tvingad? Då är föreningslivet din grej, inte kommunismen.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2025-05-08 13:44:24 följande:
    Varför skulle någon ha det minsta intresse av att ändra en främmande encellig? Varför skrev du ens?
    Vet inte? Det kanske är samma intresse som det du har när du diskuterar ditt sidospår här?
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Ella) skrev 2025-05-08 16:26:23 följande:
    Berätta gärna din definition av vad kommunism är.
    Det ser olika ut överallt så klart. Min definition är ju så klart bredare än gemene mans definition.
  • Anonym (Abc)
    Tremere skrev 2025-05-08 16:32:50 följande:
    Föreningsliv och kommunism är två helt olika saker, även om de ibland blandas ihop eftersom båda handlar om gemenskap och att jobba tillsammans. Men skillnaden är ganska stor.
    Föreningsliv handlar om frivillighet. Det kan vara att du går med i en fotbollsklubb, spelar i ett band, engagerar dig i en miljöförening eller hjälper till på fritidsgården. Du väljer själv om du vill vara med, vad du vill bidra med, och du kan hoppa av när du vill. Ingen tvingar dig. Det är ofta demokratiskt styrt, med valda ledare och årsmöten där medlemmarna bestämmer. Det bygger på engagemang och gemenskap, men det är alltid upp till dig.
    Kommunism, å andra sidan, är en politisk ideologi ? alltså ett system för hur hela samhället ska fungera. Kommunismen vill att alla resurser, som fabriker, mark och företag, ska ägas gemensamt av folket (ofta genom staten) istället för av privatpersoner. Tanken är att alla ska bidra efter förmåga och få efter behov. Det låter kanske rättvist i teorin, men i praktiken har det ofta lett till diktaturer där människor inte fått välja fritt ? varken vad de vill jobba med, säga, äga eller tro på.
    Så kort sagt: föreningsliv är frivilligt, lokalt och demokratiskt ? det handlar om att göra något tillsammans med andra på fritiden. Kommunism är en politisk modell för hur hela samhället ska styras, och har i verkligheten ofta lett till tvång och förtryck.
    Vill du påverka din omgivning tillsammans med andra utan att bli tvingad? Då är föreningslivet din grej, inte kommunismen.
    Bra svar!
    Men sett i styrningen har föreningen liknande process som kommunismen. Jag ser stora likheter med hur en förening styrs och fungerar mot hur random kommunistparti fungerar. En stark man vid rodret och lite nickedockor vid hans sida.
  • Anonym (Abc)
    Anonym (?) skrev 2025-05-08 16:30:18 följande:
    Massor av folk är inte med i facket eller hyresgästförenignen. Om du känner dig tvingad är det inte föreningen som är problemet, det är du.
    Så kan det ju så klart vara. 
    Men det låter lite som ett kommunistparti dock, att skylla på individen som inte vill vara med.
  • AndreaBD
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-08 16:25:49 följande:
    Tveksamt om det är så frivilligt. Man kan känna sig tvingad en att vara med i facket eller hyresgästföreningen.

Lite som i Sovjet. Du behöver inte vara med i partiet, men du får ta konsekvenserna.

Hur kan man känna sig tvingad att vara med i dessa??? Då får du ju skylla dig själv. Jag skulle inte gå med om jag inte tyckte att jag vill göra det. 

Och självklart kan man inte ta del av fördelarna om man inte är med. Ingen tvingar dig att vara med i a-kassan, men du kan inte hävda att du ändå vill ha pengar om du blir arbetslös. 

• Anonym (Ella)
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-08 16:35:27 följande:
    Det ser olika ut överallt så klart. Min definition är ju så klart bredare än gemene mans definition.
    Det säger mig inte speciellt mycket. Då frågar jag:
    Vad är kärnan i kommunism?
    Vad har kommunisterna för mål?
    Vad är gemene mans definition, och hur är din definition bredare?
  • AndreaBD
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-08 16:30:45 följande:
    Man kan ha goda skäl att vara med i en förening så klart. Men hela upplägget är kommunistiskt. Illusionen av gemenskap.

Varför skulle det vara en illusion? Man gör något tillsammans, då ÄR det gemenskap. 

Och om du inte äntligen kan förklara på vilket sätt det skulle vara kommunistiskt - eftersom det ju helt uppenbarligen är helt frivilligt och demokratiskt styrt - så kommer jag att tappa intresset i en sån meningslös diskussion. 

Det är som om någon påstår att månen består av ost. Absurd, meningslöst. 

• AndreaBD
    Anonym (Abc) skrev 2025-05-08 16:42:40 följande:
    Så kan det ju så klart vara. 
    Men det låter lite som ett kommunistparti dock, att skylla på individen som inte vill vara med.
    Skylla på på vilket sätt??? Kan du ge ett enda exempel? Det här påståendet är ju bara helt absurd. Ingen bryr sig om folk som inte är med. 
  • Anonym (Abc)
    AndreaBD skrev 2025-05-08 17:18:15 följande:
    Skylla på på vilket sätt??? Kan du ge ett enda exempel? Det här påståendet är ju bara helt absurd. Ingen bryr sig om folk som inte är med. 
    Säg det till alla föräldrar som måste jobba i kiosken eller måste nasa runt och sälja kalsonger och kakor till sina vänner för Gud förbjude att deras barn inte håller på med en idrott. Det vore socialt självmord och en nedgradering av sin föräldraroll. Lite som att inte vara partiansluten i DDR.

Eller de som inte vågar höja rösten på fackföreningsmötet för att man vet att styrelsen är maktfullkomlig. Men att avstå medlemskapet skulle innebära försämrat skydd. 
Svar på tråden Föreningar