-
Jisses vilket långt inlägg detta blir men jag behöver input från någon utomstående och vet inte vart jag vänder mig..Går det att rädda en relation?Jag vill tro att jag har hittat min rätta person, som jag ska leva med resten av livet. Idag har vi levt med varandra i 12 år. Jag älskar denna människa så sjukt mycket och jag vill verkligen att vi ska leva med varandra tills vi blir gamla och att vi då kan säga "vi klarade detta. Det har varit tufft men här står vi nu starkare".Vi har också så mycket i bagaget dessutom. Jag har stått vid hans sida genom missbruk, otrohet, ekonomi, trauma, lögner, you name it. Han kommer alltid först (förutom barnen som kommer före honom). Mitt liv går ut på att se till att han mår bra och jag vill tro att det jag ger honom är av det betydande (beröring, närhet, kärlek, frihet m.m) . Vad får jag tillbaka? Jag känner att jag tynar bort (utmattad av min relation) och jag får inget gehör.Jag träffade min livskamrat tidigt i livet, vi har barn, gifta, hus, allt det där man drömmer om men samtidigt så känner jag mig så tom och ensam. Han vill inte separera. Han vill inte leva utan mig och han säger att han älskar mig över allt annat (jag tror att det handlar om bekvämlighet). Jag har hotat med separation då det är det ända som biter på honom och jag har hans fulla uppmärksamhet på att jag faktiskt är missnöjd. Jag pratar, pratar och pratar. Gråter var och varannan dag för att jag inte känner att han hör och ser mig. Jag kommer med förslag på vad vi kan göra för att hitta tillbaka till varandra. Sociala medier gör det ju inte bättre, jag vet att en relation inte är en dans på rosor men snälla hur kan alla andra ha det sååå bra?Jag har nämt att jag vill att vi lagar mat tillsammans, dansar när vi lyssnar på musik, går ut och käkar på restaurang när barnen är hos mormor/farmor, bowla, spela spel när barnen sover eller bara ligga med varandra (vad som händer i sovrummet är KATASTROF, vi ser bara till honom och hans behov) men allt som händer är att vi sitter med varsin mobil eller kollar på tv. Det finns inget intresse från hans sida och ju mer jag ser på oss i helthet så är vi så olika och jag vill på något sätt hitta tillbaka till det vi en gång var eller får någon typ av närhet. Det känns omöjligt.Allt jag önskar är att få bli hörd men det händer ingenting. Han går alltid i försvar och skyller det ena på det andra, gärna på mig och mina brister. Han hör att jag pratar men han hör inte vad jag säger.Jag vet att jag inte är guds gåva till mannen och jag har även mina brister och fel och det som blir ett problem i sig är att när jag gör fel så svarar han med "det är lugnt, bry dig inte, jag bryr mig inte, det rinner av mig, glöm det, jag vet varför du gör som du gör". Jag får inte chansen att be om ursäkt eller visa ånger.Även om jag älskar min man så att det gör ont så vill jag tro att jag förtjänar att få bli hörd och sedd. Jag vill tro att det finns någon där ute som är beredd på att ge mig den kärlek jag behöver och som jag har att ge tillbaka.Hur tänker ni andra män? Är jag helt ute och cyklar i mina tankar? Begär jag för mycket?
-
Svar på tråden Kan man rädda en relation?
-
Det räcker inte att du vill, han måste också vilja. Tycker du ska glömma att leva med honom resten av ditt liv, livet ska handla om kvalitet. Du mår inte bra i er relation, du försöker att kommunicera men får inget gensvar.
Jag tycker du ska separera, och sedan koncentrera dig på att skaffa dig ett bra liv för dig och barnen. Du ska inte rusa in i en annan relation direkt. -
Att ingenting händer beror på att du han inte tycker det behövs.. du stannar ju kvar oavsett hur illa han än beter sig så ligger du där och städar upp efter honom och han behöver varken ta ansvar eller konsekvenser för det han gjort. För det sköter du om.
Varför ska han förändra något när du stannar kvar oavsett?
Ni har ett dysfunktionellt förhållande som inte har någon kärlek kvar.
Varför är hans känslor viktigare än dina? Varför tycker du det? Vart är din egen värdighet nånstans?
Och framförallt, vad lär ni era barn om hur kärlek, respekt och förhållande ska vara?
-
Tanken har slagit mig att ett liv där jag är själv med barnen varannan vecka skulle ge mig mer på många sett men samtidigt så dras jag tillbaka till min man och vad vi skulle kunna ha om det blev bra.
Skulle aldrig kasta mig in i en ny relation för det är inte det jag är ute efter mig någon gång i framtiden så skulle jag vilja hitta någon som gav mig det jag behövde.
Låter det själviskt? -
Jag lever på hoppet om att det ska blir bra igen.
I hela mitt liv har jag alltid satt mig och mina känslor sist. Jag är rädd att bli ensam om jag sätter mina egna känslor först... -
Fast du ÄR ju redan ensam... du står ju själv i en relation som inte fungerar.Anonym (lol) skrev 2025-05-08 12:11:37 följande:
I hela mitt liv har jag alltid satt mig och mina känslor sist. Jag är rädd att bli ensam om jag sätter mina egna känslor först...
Och varför skulle du bli ensam för att du äntligen gör din röst hörd och ställer krav? Vi är 10 miljarder människor på jorden... Han du lever med ger dig absolut ingenting av det du behöver.. på vilket sätt skulle han vara svaret på dina behov?
Vad ger han dig som ingen annan nånsin skulle kunna ge dig? -
Jag vet inte vad det är jag behöver höra men kanske att någon kan få mig att se att jag redan är ensam som du skriver.
Det kanske också ligger en rädsla i att ta steget ut från något som är ens trygga punkt?
Jag vet inte. -
Ja, en sliten klyscha: Man vet vad man har men inte vad man får. Det är lätt att känna sig skrämd av den svarta osäkerheten bortom.Anonym (lol) skrev 2025-05-08 12:22:09 följande:
Jag vet inte vad det är jag behöver höra men kanske att någon kan få mig att se att jag redan är ensam som du skriver.
Det kanske också ligger en rädsla i att ta steget ut från något som är ens trygga punkt?
Jag vet inte.
Vilket inte är något skäl att stanna kvar i en uppenbart trist relation.
Jag blev lämnad, sörjde, krisade - och träffade en ny kvinna som har gjort mig så lycklig nu i 25 år. Hon bytte också upp sig från en dålig relation.
Jag är övertygad om att du kan hitta någon som gör dig mycket lyckligare än nu. Han låter verkligen urtrist. -
Fast du är ju redan ensam i er relation.Anonym (lol) skrev 2025-05-08 12:11:37 följande:
I hela mitt liv har jag alltid satt mig och mina känslor sist. Jag är rädd att bli ensam om jag sätter mina egna känslor först...
Hur tror du era barn mår? -
Du ska inte sätta honom först. Du ska sätta dig själv först (räknar inte med barnen här, var de kommer är en självklarhet).Anonym (lol) skrev 2025-05-08 11:38:44 följande:Kan man rädda en relation?Jisses vilket långt inlägg detta blir men jag behöver input från någon utomstående och vet inte vart jag vänder mig..Går det att rädda en relation?Jag vill tro att jag har hittat min rätta person, som jag ska leva med resten av livet. Idag har vi levt med varandra i 12 år. Jag älskar denna människa så sjukt mycket och jag vill verkligen att vi ska leva med varandra tills vi blir gamla och att vi då kan säga "vi klarade detta. Det har varit tufft men här står vi nu starkare".Vi har också så mycket i bagaget dessutom. Jag har stått vid hans sida genom missbruk, otrohet, ekonomi, trauma, lögner, you name it. Han kommer alltid först (förutom barnen som kommer före honom). Mitt liv går ut på att se till att han mår bra och jag vill tro att det jag ger honom är av det betydande (beröring, närhet, kärlek, frihet m.m) . Vad får jag tillbaka? Jag känner att jag tynar bort (utmattad av min relation) och jag får inget gehör.Jag träffade min livskamrat tidigt i livet, vi har barn, gifta, hus, allt det där man drömmer om men samtidigt så känner jag mig så tom och ensam. Han vill inte separera. Han vill inte leva utan mig och han säger att han älskar mig över allt annat (jag tror att det handlar om bekvämlighet). Jag har hotat med separation då det är det ända som biter på honom och jag har hans fulla uppmärksamhet på att jag faktiskt är missnöjd. Jag pratar, pratar och pratar. Gråter var och varannan dag för att jag inte känner att han hör och ser mig. Jag kommer med förslag på vad vi kan göra för att hitta tillbaka till varandra. Sociala medier gör det ju inte bättre, jag vet att en relation inte är en dans på rosor men snälla hur kan alla andra ha det sååå bra?Jag har nämt att jag vill att vi lagar mat tillsammans, dansar när vi lyssnar på musik, går ut och käkar på restaurang när barnen är hos mormor/farmor, bowla, spela spel när barnen sover eller bara ligga med varandra (vad som händer i sovrummet är KATASTROF, vi ser bara till honom och hans behov) men allt som händer är att vi sitter med varsin mobil eller kollar på tv. Det finns inget intresse från hans sida och ju mer jag ser på oss i helthet så är vi så olika och jag vill på något sätt hitta tillbaka till det vi en gång var eller får någon typ av närhet. Det känns omöjligt.Allt jag önskar är att få bli hörd men det händer ingenting. Han går alltid i försvar och skyller det ena på det andra, gärna på mig och mina brister. Han hör att jag pratar men han hör inte vad jag säger.Jag vet att jag inte är guds gåva till mannen och jag har även mina brister och fel och det som blir ett problem i sig är att när jag gör fel så svarar han med "det är lugnt, bry dig inte, jag bryr mig inte, det rinner av mig, glöm det, jag vet varför du gör som du gör". Jag får inte chansen att be om ursäkt eller visa ånger.Även om jag älskar min man så att det gör ont så vill jag tro att jag förtjänar att få bli hörd och sedd. Jag vill tro att det finns någon där ute som är beredd på att ge mig den kärlek jag behöver och som jag har att ge tillbaka.Hur tänker ni andra män? Är jag helt ute och cyklar i mina tankar? Begär jag för mycket?
Han är så super egoistisk och självvisk man häpnar. Och så undrar DU om DU är självvisk för att du vill bli sedd och hörd?
Han kan inte tillfredställa dina behov över huvudtaget verkar det som. Inte ett enda! Varför ställer du upp på sex ens? När gav han dig senast en hejdundrans orgasm?
När skämde han bort dig med en massage? Bjöd dig på middag? Städade hemmet? Tvättade? Planerade en familjeaktivitet?
Det krävs TVÅ för att få ett förhållande att fungera ofta räcker det med en för att ta sönder det. Har inte du redan investerat så att det räcker i den här mannen?
Du kör slut på dig själv och han kan göra vad f-n han vill för du är alltid kvar. Du hotar med att lämna men stannar och stöttar, tar hand om honom och ger honom sex.utan minsta lilla krav på motprestation.
Det är ju klart att han inte vill separera. Han har.ju allt han behöver. Du å andra sidan har matlagningstjönst, städtjänst, sextjänst.......
Det är inte så livet ska vara.
Drt bästa hade varit om du hade lämnat men du har nog inte modet till det. Eller? -
Jag vill tro att mina barn mår bra.
Jag är själv uppvuxen i en dysfunktionell familj (mycket värre än min egna relation idag) så jag tänker extra mycket på att inte ta saker framför barnen.
Tyvärr vet jag också att man som barn ser och hör mer än vad man tror men det skulle kunna vara värre än vad det faktiskt är.
Våran kommunikation sker ofta när barnen sover, annars är det över sms.