• KimLinnefeldt

Kan man rädda en relation?

Anonym (lol) skrev 2025-05-08 12:22:09 följande:

Jag vet inte vad det är jag behöver höra men kanske att någon kan få mig att se att jag redan är ensam som du skriver. 
    Det kanske också ligger en rädsla i att ta steget ut från något som är ens trygga punkt? 

Jag vet inte.

Ja, en sliten klyscha: Man vet vad man har men inte vad man får. Det är lätt att känna sig skrämd av den svarta osäkerheten bortom. 

Vilket inte är något skäl att stanna kvar i en uppenbart trist relation.

Jag blev lämnad, sörjde, krisade - och träffade en ny kvinna som har gjort mig så lycklig nu i 25 år. Hon bytte också upp sig från en dålig relation.

Jag är övertygad om att du kan hitta någon som gör dig mycket lyckligare än nu. Han låter verkligen urtrist.
  • KimLinnefeldt
    Agda90 skrev 2025-05-08 14:50:20 följande:
    Jag vet att detta är hårt men du behöver höra det: du har absolut INGET ansvar för din man. INGET! Han är vuxen och ska ta ansvar för sig själv!
    Genom att offra din egen lycka och dig själv visar du dina barn att kvinnan kör man över i ett förhållande, att det är så det ska vara.

Jag förstår att det är tufft att axla allt själv men börja sätta gränser. Sätt dig själv först.
    Gör han hushålssysslor när han känner för det? Men bjud tillbaka. Tvätta inte hans kläder, laga inte mat till honom osv. Sluta anstränga dig för hans skull. Tänk egoistiskt. Och är det svårt så desto större anledning att göra det!

Och för guds skull, ställ inte upp på sex mer!
    Undrar han varför så säg som det är!

Och för din egen skull gör du en prio lista. Vad behöver du göra nu för att orka lämna på sikt. 
    Ett förhållande ska vara något som fungerar för båda och inte bara en.

Nästa gång barnen sover hos mor- eller farföräldrar gör något lyxigt för dig själv! Har du råd så gå på spa! 
    Tror att det är dumt att trappa upp krigföringen. Det kommer inte att sluta lyckligt. TS borde ta kontakt med familjerätten och fråga hur hon ska göra för att ta sig ur ett destruktivt förhållande.

Bättre fly än illa fäkta. Hyresvärdar har ibland lägenheter för akutfall.

Han verkar leva i förnekelse, vilket är vanligt som ett första steg i en krisreaktion. Viktigt att han förstår att ditt beslut är definitivt, att det inte finns någon återvändo längre. Den dag du känner så.
Svar på tråden Kan man rädda en relation?