• Anonym (vet ej)

Hade ni hellre varit ensamma?

Eller levt med en man med narcissistiska starka drag och missbruk av läkemedel och alkohol?

Det blev bråkigt, jag grät... När han mådde dåligt. Det var omöjligt att resonera, alla diskussioner spårade ur. 

När han mådde bra var allt bra. 

Till sist blev han för hemsk mot mig och jag lämnade.

Ensam med 3 barn och sörjer krossade bilden av familjen. 

Borde jag försökt mer?

• Svar på tråden Hade ni hellre varit ensamma?
  • Anonym (J)

Varför det? Av vilken anledning då?

• Anonym (vet ej)

För att behålla kärnfamiljen. Inte vara ensam med alla barn på heltid. Hålla kvar drömmen, som kanske någon gång skulle bli sann,

• Anonym (barnen)
    Anonym (vet ej) skrev 2025-05-08 15:02:45 följande:

För att behålla kärnfamiljen. Inte vara ensam med alla barn på heltid. Hålla kvar drömmen, som kanske någon gång skulle bli sann,

Hur tror du att barnen har det i en sån familj då? 
  • Anonym (c)

Har varit där o du gjorde rätt.
    Det blir bara värre med narcissister och det bästa för barnen är att du tar er därifrån. Hoppas du har familj som kan stötta dig Hjärta

• Agda90

För aty vara olycklig, förkortat ditt liv med x antal år och lärt barnen att det är ok att psykiskt misshandla sin partner och att kvinnan ska foga sig i ett förhållande.

Nej, du gjorde inte fel i som låmnade. Du gjorde rätt!
  • Anonym (vet ej)
    Agda90 skrev 2025-05-08 15:07:41 följande:
    För aty vara olycklig, förkortat ditt liv med x antal år och lärt barnen att det är ok att psykiskt misshandla sin partner och att kvinnan ska foga sig i ett förhållande.

Nej, du gjorde inte fel i som låmnade. Du gjorde rätt!
    Hur ska jag tänka för att hitta tillbaka till lyckan?

Arg på mig själv för att jag valde att skaffa så många barn med denna man...
    För att jag utsatte mina barn för den här situation.
    För att jag inte såg röda flaggor
    När jag väl tog mig ur, då kanske jag borde kämpat mer.

Svårt. 
    Ensamt.
    Deprimerande.
  • Anonym (vet ej)
    Anonym (c) skrev 2025-05-08 15:06:26 följande:

Har varit där o du gjorde rätt.
    Det blir bara värre med narcissister och det bästa för barnen är att du tar er därifrån. Hoppas du har familj som kan stötta dig Hjärta

Tack för ditt svar! Lämnade du också?
    Hur blev det? 
    För dig? 
    För barnen?
    För honom?
  • Anonym (J)

Hade du haft en realistisk syn på hur relationer ska se ut och vad som är acceptabelt så hade du antagligen valt att skaffa barn med någon vettig person.

Drömmen om kärnfamiljen har visat sig vara ett slags handikapp för dig. Något som lagt käppar i hjulet för dig när du gjort dina val.

Det var då. Nu har du vaknat upp från en slags illusion och det borde du känna tacksamhet för. Insikten borde skänka dig lycka.
  • Anonym (vet ej)
    Anonym (J) skrev 2025-05-08 15:17:18 följande:
    Hade du haft en realistisk syn på hur relationer ska se ut och vad som är acceptabelt så hade du antagligen valt att skaffa barn med någon vettig person.

Drömmen om kärnfamiljen har visat sig vara ett slags handikapp för dig. Något som lagt käppar i hjulet för dig när du gjort dina val.

Det var då. Nu har du vaknat upp från en slags illusion och det borde du känna tacksamhet för. Insikten borde skänka dig lycka.
    Har så mycket trauma efter alla år. 
    Blev deprimerad.
    Han var Upp och ner i humöret.
    Alla bråk.
    Alla försök till mer närhet.
    Alla försök att diskutera som eskalerade till galna nivåer. 
    Jag gjorde allt. Med barn. Hus. Mat. Städ. Allt.
    Ändå fick jag nedlåtande ord. 
    Aldrig glädje.
    Aldrig uppskattning.
    Men en kärnfamilj.
    Barnen hade en pappa. 
  • KimLinnefeldt

Jag kanske är naiv, men jag tror att en människa i stort sett alltid gör "rätt", gör det som är det enda möjliga i en viss situation.

Det låter som om ni nått vägs ände. Barnen kanske blir lyckligare med separerade föräldrar. Och föräldrarna kanske också får lyckligare liv.

Svar på tråden Hade ni hellre varit ensamma?