• Anonym (O)

"Berätta hur DU tänker" - skolarbeten

Blir uppmanad att redogöra för hur jag tänker och redogör inför svåra frågor under livet. Hur ser du på den vetenskapliga vs religionsbaserade vägarna?

Alltså, är inte detta väldigt privata känslor och tankar som alla bör få ha rätt att få ha för sig själva?

Jag vet inte, men känner mig inte bra till mods med att redogöra för mina innersta tankar och känslor i samband med skolarbeten! Dessa (framförallt) inom religion vs vetenskap är något jag vill hålla för mig själv och inte vara tvingad till att skriva in i offentliga uppgifter! 

Känner mig arg faktiskt! 

• Svar på tråden "Berätta hur DU tänker" - skolarbeten
  • Trent

Såvitt jag förstår har dina innersta tankar och känslor inte något med uppgiften att göra.

• Anonym (?)

Det är hur du tänker som är det viktiga, inte vad.

Låt oss säga att du har en stark åsikt om abort. Hur kom du fram till den? Är det pga någon vetenskaplig analys eller utifrån ett etiskt/moralisk ställningstagande.

• KimLinnefeldt

Du har rätt, tycker jag. Man kan inte tvingas redogöra för sina innersta värderingar i ett sammanhang där man inte kan vara säger på vilka som kommer att läsa.

• Elis73

I en skoluppgift ska du väl visa att du kan föra ett resonemang hur man hämtar fakta/åsikter ur olika perspektiv. Ingen kommer kontrollera vad just DU tycker innerst inne. Man kan beskriva ytterligheter kring hur man skulle kunna tänka - och sedan påstå sig ligga i en obeslutsam position i mitten. (Om det t.ex är en fråga där man ställer vetenskap mot tro.)

Man för skoluppgiften måste du visa att du är förmögen att förstå och utveckla båda resonemangen. 

• Anonym (O)
    Anonym (?) skrev 2025-05-12 12:44:25 följande:

Det är hur du tänker som är det viktiga, inte vad.

Låt oss säga att du har en stark åsikt om abort. Hur kom du fram till den? Är det pga någon vetenskaplig analys eller utifrån ett etiskt/moralisk ställningstagande.

Ja, och hur jag tänker har ju ingen annan med att göra anser jag. Det är för personligt. Alla skolarbeten är offentliga uppgifter efter utbildningen. Eller har jag fel? Dessutom sker det digitalt och det sägs ju att ingenting försvinner från internet så for man har skrivit något där. Det måste ju inkludera dokument som skickas över internet med. 

Att vara tvingad till att dela sina personliga åsikter med någon annan och framförallt med skolan tycker jag är fel! Det handlar ju inte om att lära sig något. Det handlar ju om att redogöra för offentligheten vem man är och vilka värderingar man har ! 

• Anonym (O)
    Elis73 skrev 2025-05-12 12:57:53 följande:

I en skoluppgift ska du väl visa att du kan föra ett resonemang hur man hämtar fakta/åsikter ur olika perspektiv. Ingen kommer kontrollera vad just DU tycker innerst inne. Man kan beskriva ytterligheter kring hur man skulle kunna tänka - och sedan påstå sig ligga i en obeslutsam position i mitten. (Om det t.ex är en fråga där man ställer vetenskap mot tro.)

Man för skoluppgiften måste du visa att du är förmögen att förstå och utveckla båda resonemangen. 

I alla fall en av uppgifterna är ett antingen eller scenario. Det går inte att ställa sig mitt emellan. Man är tvingad att ta ett val om vilken "sida" man väljer och så ska man redogöra för det dessutom. Tycker det blir för personligt, i alla fall inom (samhäll, religion och filosofi!)

Vad jag tyckte om någon bok i språk har jag inga problem med att dela med mig av. Men de ämnena ovanför är extremt för personligt ! 

• Anonym (O)

Varför ska jag ens behöva redogöra om jag föredrar den vetenskapliga eller religions baserade "tron" i frågor som handlar om existentiella kriser ??

Nu snackar vi ju inte om vad vi anser om vad som är rätt eller fel, (även om det är fel det med), utan om högst personliga åsikter och tankar. 

• Anonym (Q)

Men tolka det lite snett som att de frågar var du tänker om de resonemang som redan har lagts fram i frågan. Granska dem kritiskt och peka på starka och svaga punkter. Du behöver inte i slutändan säga något om din åsikt i frågan utan bara "objektivt" granska de olika ståndpunkterna som presenteras i materialet. 

Ett annat alternativ är att skriva att din anser att din åsikt är privat, men för uppgiftens skull så kommer du att argumentera för ena sidan även om det inte reflekterar dina privata tankar. Kolla förstås av med din lärare, men jag kan inte tänka att de flesta skulle ha något problem att acceptera den typen av svar.

• klyban
    KimLinnefeldt skrev 2025-05-12 12:52:53 följande:

Du har rätt, tycker jag. Man kan inte tvingas redogöra för sina innersta värderingar i ett sammanhang där man inte kan vara säger på vilka som kommer att läsa.

Nu är det dock inte TS värderingar som de vill ha, utan tankeprocessen och hur den går till.

Som tex titta i tidning, läsa artikel, bena ut vad det är man läst och hur sen detta formar sig osv... och vilken väg man går för att komma fram till något.

Som tex högerextrema de har ingen tankeprocess, utan de har ett fåtal som säger till dom vad dom ska säga, och sen har vi de som agerar på saklighet och fakta och där man ska komma fram till något och med en existerande grund.'
    Detta går beskriva utan ens berätta man är det eller detta, eller värderingar, för det uppfattar jag som de inte ens är ute efter.

En rätt tuff uppgift som TS har(Beror väl vilket nivå det är också.), tänk bara om det hade varit så enkelt som värderingar.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (O)
    klyban skrev 2025-05-12 15:58:51 följande:

Nu är det dock inte TS värderingar som de vill ha, utan tankeprocessen och hur den går till.

Som tex titta i tidning, läsa artikel, bena ut vad det är man läst och hur sen detta formar sig osv... och vilken väg man går för att komma fram till något.

Som tex högerextrema de har ingen tankeprocess, utan de har ett fåtal som säger till dom vad dom ska säga, och sen har vi de som agerar på saklighet och fakta och där man ska komma fram till något och med en existerande grund.'
    Detta går beskriva utan ens berätta man är det eller detta, eller värderingar, för det uppfattar jag som de inte ens är ute efter.

En rätt tuff uppgift som TS har(Beror väl vilket nivå det är också.), tänk bara om det hade varit så enkelt som värderingar.

Varför tar du orden från "min mun"?

En av uppgifterna som jag reagerar på är: 

Hur skulle du göra om någon riskerar att dö oskyldigt , skulle du vara ärlig och förklara personen oskyldig med risk för att du och din familj samt massa andra kommer att dö om du berättar sanningen eller skulle du ljuga och den oskyldiga dör / blir dömd (framgår inte vilket just i det), medan du, din familj och andra inte dör. Redovisa varför du väljer det valet som du gör.

Det är inte någon "process" det handlar om. Det är att lära känna mig, mina tankar, mina värderingar samtidigt som det är ett arbete som ligger till föremål för offentligheten.

Svar på tråden "Berätta hur DU tänker" - skolarbeten