• Anonym (Tanten)

Han kallar mig för tant

ok, fullt medveten om att detta inte är någon stor grej, så alla som vill skriva något giftigt kan kanske lugna ner sig lite istället....
    men, har en ganska ny relation med en man, vi är båda i 45-årsåldern. hans ex var ganska mycket yngre än honom, inga konstigheter, undrade lite om det var en preferens i början men släppte det ganska snart. Men nu har han börjat kalla mig för "tanten" i olika sammanhang ...nu har det hänt så ofta, och jag känner mig liksom inte tantig själv, även om ja, jag har väl åldern Inne såklart, haha.
    men jag börjar nästan känna mig lite irriterad kring detta. återigen, ingen stor grej, men, någon som skulle känna samma? Det finns ju liksom lite roligare smeknamn att välja på menar jag...
    känns fånigt att behöva säga till...

• Svar på tråden Han kallar mig för tant
  • Anonym (Hm)

Kalla honom för gubbe.

• Anonym (R)

Säg ifrån om det gör dig obekväm.

Sedan tycket jag att tant är typ 65+. men han kanske sa det skämtsamt? Oavsett bör du säga ifrån om du inte gillar det

• Anonym (E)

Jag vet några stycken som kallar varandra tant och gubbe, en bekant började kallade sin sambo för gubben redan vid 30, jag tror att det bara är ett smeknamn som du inte behöver läsa in mer i, däremot ska du ju säga till honom att du inte gillar det, behöver inte bli så dramatiskt men nästa gång säg bara att du inte gillar att han kallar dig tant, du känner dig gammal eller nåt :)

• Anonym (Öhh?)

Min särbo refererar till mig som sin "gubbe" eller "karl"
    Hon är min "gumma" eller "kärring"
    Vi är knappt 60 och är mer bekväma med detta än att vi skulle kallas oss pojk och flickvän. 
    Min 20-årige son har en flickvän.
    Vad är man i +50 ålder, särbo men varit tillsammans i snart 11 år?
    Inte för att just ordet är viktigt men skulle vara kul att få förslag.

• Maggena

Du kan säga ifrån, tror inte att han tänker på ålder. Jag vet folk som har sagt tanten till 25-åringar. Jag ser själv inget negativt i att vara tant. Tror vi alla har olika preferenser till vad en tant är

• Anonym (Öhh?)
    Maggena skrev 2025-05-13 23:46:38 följande:

Du kan säga ifrån, tror inte att han tänker på ålder. Jag vet folk som har sagt tanten till 25-åringar. Jag ser själv inget negativt i att vara tant. Tror vi alla har olika preferenser till vad en tant är

Beror väl på hur det sägs och hur det blir emottaget.
    Jag har inget problem med att vara hennes gubbe.
  • Anonym (Hm)

Tant är för mig någon äldre, ofta ett uttryck i negativ bemärkelse. 

• Anonym (Tanten)

tror att jag bör reagera också för att hans framför allt senaste flickvän innan mig, var ca 15 år yngre...

• Lynx123

Be att få tala med honom och förklara hur det här får dig att känna. Om han ändå inte slutar är det bäst att lùämna för då har han onekligen varken respekt eller särskilt positiva känslor för dig.

• Anonym (Iris)

min sambo (namn)....
    min särbo
    damen i huset
    min kvinna
    min partner
    min bättre hälft
    min sötnos
    min älskling
    osv

Om mannen kallar mig tant hade jag nog rätt fort blivit en kärring för det är bara inte snällt när det finns så mycket annat att välja på.

Jag skulle inte kalla min man för gubbe heller, men det verkar vara standard bland folk med kortare utbildning även om de är 27 år bara.

Svar på tråden Han kallar mig för tant