• Anonym (Tanten)

Han kallar mig för tant

ok, fullt medveten om att detta inte är någon stor grej, så alla som vill skriva något giftigt kan kanske lugna ner sig lite istället....
    men, har en ganska ny relation med en man, vi är båda i 45-årsåldern. hans ex var ganska mycket yngre än honom, inga konstigheter, undrade lite om det var en preferens i början men släppte det ganska snart. Men nu har han börjat kalla mig för "tanten" i olika sammanhang ...nu har det hänt så ofta, och jag känner mig liksom inte tantig själv, även om ja, jag har väl åldern Inne såklart, haha.
    men jag börjar nästan känna mig lite irriterad kring detta. återigen, ingen stor grej, men, någon som skulle känna samma? Det finns ju liksom lite roligare smeknamn att välja på menar jag...
    känns fånigt att behöva säga till...

• Svar på tråden Han kallar mig för tant
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Öhh?) skrev 2025-05-13 23:16:41 följande:

Min särbo refererar till mig som sin "gubbe" eller "karl"
    Hon är min "gumma" eller "kärring"
    Vi är knappt 60 och är mer bekväma med detta än att vi skulle kallas oss pojk och flickvän. 
    Min 20-årige son har en flickvän.
    Vad är man i +50 ålder, särbo men varit tillsammans i snart 11 år?
    Inte för att just ordet är viktigt men skulle vara kul att få förslag.

Kvinna och man?
    Om man inte ser särskilt tantig och gubbig ut dvs.
  • Anonym (Ronny)

Tanten. Tigern. Skåpet. Regeringen. Kärringen.

Allt kan i olika mån vara kränkande, beroende på vad du tycker. Om du inte gillar det, säg ifrån, och slutar han inte så fräs ifrån när det händer offentligt, bland andra.

• Anonym (Kalla farbrorn gubbskralle)

Nar jag hor ordet tant tanker jag pa en vitharig, rynkig gammal dam i poplinkappa, som haller hart i sin handvaska med sina adriga, aldersflackiga hander.

Sen beror det ocksa pa hur det sags. Det ar ju stor skillnad pa att saga att man ska hem till sin battre halft /sin karlek, mot att med negativ klang saga att "tanten inte later en vara ute sa lange" (nar man t ex. varit ute med kompisar en kvall). Det later ocksa lite avstandstagande, att istallet for att saga att "Lisa inte later en vara ute sa lange" sa anvander man ordet tanten, lite som att man blir ett objekt eller sak och inte en person eller hur jag ska forklara det.

Ungefar som att du skulle saga att du maste hem till farbrorn, for gubbskrallet maste ju ha mat, istallet for att saga att du maste hem till Micke, for din alskling maste ju ha mat. Hur man sager det visar ju vad man kanner for personen s a s. 

Sag till honom att det har en negativ klang for dig och att du associerar det med alderdom och ge honom forslagen i inlagg #10 ifall han inte sjalv har nagra battre forslag.

• Anonym (Tant)

Har där jag bor är det vanligt att man säger tant till sin partner, ej negativt och görs i alla åldrar, har inget att göra med att man tycker att ens partner är en gammal, rynkig och grå dam 😆

Blir du väldigt stött av det så ta upp det. Säg att du inte gillar att han säger tant om dig.

• Anonym (Ojulig)

Vi är knappt 60 och är mer bekväma med detta än att vi skulle kallas oss pojk och flickvän. 

Vi har pratat om just detta.
    Att om jag säger "min man" så tror folk att vi är gifta, men inte om han säger "min kvinna".
    Lite knasigt men ibland säger jag det ändå, han är ju en man och han är min.

Annars säger jag "min fining" för det mesta Eller hans namn.

Vi är också 50+, en av oss snart 60.
    Särbos sedan länge och  kommer så förbli.
  • Anonym (F)

Jag är i samma ålder och hade reagerat som du dvs jag hade inte gillat det alls. Det hade fått mig att känna mig gammal. Usch och fy! 
    Tycker inte man är en tant runt 40-50 heller.
    Jag tycker du borde prata med han och förhoppningsvis slutar han kalla dig tant då.

• Anonym (Tanta)

Gum- respektive gubbfriend!  
    På danska säger man käresta. Det tycker jag är fint. 
  • Anonym (Tanta)

Han menar säkerligen inget illa, men be honom sluta om det inte känns bra för dig. 

• Anonym (Mx)

Jag är övertygad om att han inte menar något illa, utan mer som en gullig grej. Men om det inte känns bra så ska du säga det.

• Anonym (Jaa)

Du kan kalla honom för ? gamling?.
    Din älskade ? gamling?. 

• Anonym (Xenia)

Jag skulle inte tycka om att bli kallad "tant" av min partner. Har en manlig vän som alltid kallar sin flickvän "tant". De är båda i 25-årsåldern. Jag har aldrig träffat tjejen, men tycker att det låter nedlåtande och inte alls kärvänligt. Som om han pratar om en gnatig gumma han har därhemma. Jag har aldrig sagt något, men ändå känt att det blir en negativ benämning. Min man (vi är i 50-årsåldern båda två) har vid enstaka tillfällen pratat om mig i tredje person, när jag är i rummet, och då benämnt mig som "tanten". Det har skett när han är sur och irriterad och vill förminska mig. "Tanten" har visst inte..."Tanten" tror att hon kan...osv. Jag tycker du ska säga åt din kille att inte kalla dig det. Om du inte tycker om det, så borde det räcka för att han ska sluta. Om han fortsätter så börjar du kalla honom för t ex "Gubbvraket" eller "Gammelstöten" eller något som du tror han inte gillar att bli kallad. Sen kan ni komma överens om att ni slutar bägge två.

• Kammen320

Jag tycker att både tant och kärring är fint, beroende på hur det sägs förstås. Tant, då tänker jag på min farmor som var fantastisk på handarbete och på att ta tillvaro på äpplen och hallon som hon fick i trädgården varje år, duktig på att baka, laga mat och hon var världens snällaste. Så för mig är det ju något att sträva efter.
    Kärring uttalar jag oftast kär-ing och det är ju något fint, ens käresta liksom.
    Båda kan ju användas lite som skällsord också förstås, men jag tycker vi ska ta tillbaka orden och få dom till något positivt istället 

• Anonym (Iris)
    Kammen320 skrev 2025-05-16 06:06:52 följande:

Jag tycker att både tant och kärring är fint, beroende på hur det sägs förstås. Tant, då tänker jag på min farmor som var fantastisk på handarbete och på att ta tillvaro på äpplen och hallon som hon fick i trädgården varje år, duktig på att baka, laga mat och hon var världens snällaste. Så för mig är det ju något att sträva efter.
    Kärring uttalar jag oftast kär-ing och det är ju något fint, ens käresta liksom.
    Båda kan ju användas lite som skällsord också förstås, men jag tycker vi ska ta tillbaka orden och få dom till något positivt istället 

Det där med käring och kärring hö-höade min narcissist- farsa över redan på 1980-talet.

Sorgligt att det finns män som inte begriper bättre fortfarande.

Det är misogynt skitsnack i grunden bara, inte ett respektfullt sätt att tala om sin kvinna på. Vem har inte hört

"kärringar kör bättre än höns"

Är det i en positiv kontext tycker du?

Säger en man detta idag utgår jag från att han antingen helt saknar uppfostran och utbildning och/eller helt enkelt inte tänker och inte är medveten om var strukturer och olika typer av tankegods i verkligheten kommer ifrån.

Om du inte är kvinna tillkommer det inte dig att besluta om ord om kvinnor ska "tas tillbaka" eller inte och har du någonsin frågat ett dussin kvinnor på stan vad de tycker om att bli kallad för käring/kärring?

Jesus Kristus i en askurna på en lådbil med drivraketer liksom- hur blir man ens så omedveten? Man tar sig för pannan...
  • Anonym (korven)
    Anonym (Tanten) skrev 2025-05-13 22:41:24 följande:
    Han kallar mig för tant

ok, fullt medveten om att detta inte är någon stor grej, så alla som vill skriva något giftigt kan kanske lugna ner sig lite istället....
    men, har en ganska ny relation med en man, vi är båda i 45-årsåldern. hans ex var ganska mycket yngre än honom, inga konstigheter, undrade lite om det var en preferens i början men släppte det ganska snart. Men nu har han börjat kalla mig för "tanten" i olika sammanhang ...nu har det hänt så ofta, och jag känner mig liksom inte tantig själv, även om ja, jag har väl åldern Inne såklart, haha.
    men jag börjar nästan känna mig lite irriterad kring detta. återigen, ingen stor grej, men, någon som skulle känna samma? Det finns ju liksom lite roligare smeknamn att välja på menar jag...
    känns fånigt att behöva säga till...

Man vill ju känna sig attraktiv med sin partner. Ordet tant (och gubbe) osar ju inte attraktion direkt. Och sätter man detta i relation till att han tidigare varit ihop med yngre blir det ju ännu mer förolämpande.

Så jag tycker du ska säga till. Markera.

Vidare så återspeglar nog hans beteende de osäkerheter han har - han känner sig kanske som en gubbe och när han var ihop med yngre kunde han maskera den känslan för att han hade en "yngre". Och nu när han är ihop med dig - en jämnårig, tar han ut osäkerheterna på dig, fast du kanske är rätt för honom. Det 'r ynkligt. Återigen, säg till.
  • Anonym (korven)
    Anonym (Xenia) skrev 2025-05-16 02:53:13 följande:

Om han fortsätter så börjar du kalla honom för t ex "Gubbvraket" eller "Gammelstöten" eller något som du tror han inte gillar att bli kallad. Sen kan ni komma överens om att ni slutar bägge två.

Gammelstöten, hahaha
  • Anonym (Nöjd)

Min man kallat mig för älskling eller pullan. Varit tillsammans är 19 år, gifta i 11 år. 
    Om du tar illa upp så prata med honom. 

• Kammen320
    Anonym (Iris) skrev 2025-05-16 07:36:51 följande:
    Det där med käring och kärring hö-höade min narcissist- farsa över redan på 1980-talet.

Sorgligt att det finns män som inte begriper bättre fortfarande.

Det är misogynt skitsnack i grunden bara, inte ett respektfullt sätt att tala om sin kvinna på. Vem har inte hört

"kärringar kör bättre än höns"

Är det i en positiv kontext tycker du?

Säger en man detta idag utgår jag från att han antingen helt saknar uppfostran och utbildning och/eller helt enkelt inte tänker och inte är medveten om var strukturer och olika typer av tankegods i verkligheten kommer ifrån.

Om du inte är kvinna tillkommer det inte dig att besluta om ord om kvinnor ska "tas tillbaka" eller inte och har du någonsin frågat ett dussin kvinnor på stan vad de tycker om att bli kallad för käring/kärring?

Jesus Kristus i en askurna på en lådbil med drivraketer liksom- hur blir man ens så omedveten? Man tar sig för pannan...
    Oj,oj detta var känsligt. Självklart "beslutar" inte jag om vilka ord som ska tas tillbaka, jag skrev bara hur jag ser på ordet kärring. Och nej, jag har inte gått runt och kvinnor på stan om detta, har du? Och hur uttalade du isf ordet?
    Att kärringar kör bättre än höns har jag aldrig hört nej. Du kan skälla på mig hur mycket du vill, jag kommer fortfarande tycka att ordet käring är fint, kärring inte lika fint. För övrigt är jag kvinna och uppväxt nära Kärringön
  • Jesper f

Nu ska väll erkännas att vi som är i gay-relationer kanske inte direkt är vana vid att bli kallad "tant" - då brukar det mer vara utanför av vänner att man på skoj blir kallad tant eller fartbror beroende på vad man tex tycker om i en butik, och det rinner i vart fall av mig lika fort som det sägs,skrattar tom åt det själv så....

Däremot hade jag inte uppskattat att få höra det av min man däremot. Vi brukar köra med antingen "min man" eller "min bättre hälft" om vi vill vara mer neutrala,och båda fungerar egentligen perfekt.Folk omkring accepterar det, och är det i nära relation använder vi namn helt enkelt.

Nu ska jag inte svartmåla någon, när jag varken känner till vilket tillfälle eller sammanhang någon används, MEN jag tror att din partner tror att han är "vitsig" och "rolig". För att "twista" till det, så säger han nått "häftigt".

Vore jag du skulle jag lista ut nån dödande replik till svar, och dra den varje gång "tant" kommer fram, är tyvärr enda sättet för vissa att lära sig.

Svar på tråden Han kallar mig för tant