• Anonym (Jag)

Dottern har inte velat träffa mig

Haft flera trådar här ang relationen med min dotter, snart 13 år. Hon bor hos sin mamma sedan våran separation för ca 2,5 år sen. Mamman är bipolär och dottern har nyligen fått diagnosen ADD, för info. 

Dottern har inte sovit hos mig sen snart 2 år tillbaka, oklart varför. Försökt jobba på alla att för att få reda på detta, utan resultat. Mamman har hela tiden motarbetat att hon ska komma, enligt mig. Det har dugit att ringa och fråga mig när något har strulat osv. Man känner sig sjukt utnyttjad. 

Nu ringde mamman igår igen och pratade om sommaren, då hon gått upp i tid och måste jobba hela sommaren. Dottern vill inte vara själv ska tilläggas. Jag och min sambo jobbar som vanligt, har 4 v semester i juli. Då tycker mamman att vi ska ställa upp och ha dottern i stort sett hela sommaren bara för att hon inte kan jobba. Är detta jag flaggat för i ca 2 år, att detta kommer ske, men inte fått något gehör. Nu duger det att ringa!!??
    Jag vill inget hellre än att träffa dottern såklart, men nu har vi ju planer i sommar osv. Samtidigt vill jag inte bara ställa upp så fort mamman ringer och ber om hjälp, det passar när det passar henne! Och dottern vill troligen inte sova hos oss heller, så mamman tycker då att dottern ska komma till oss på morgonen för att sen åka tillbak till henne på em, varje dag! Jag tycker inte det känns rimligt?.

Åsikter?

• Svar på tråden Dottern har inte velat träffa mig
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Liten) skrev 2025-05-14 10:21:20 följande:
    Men vad är det hon försöker bestämma som ni inte går med på? kan det vara saker som dottern inte är bekväm med hur det får till hemma hos er? Ibland får man anpassa sig lite för att få det att fungera. Vill du ha dottern hos dig så kanske du behöver anpassa dig lite mera så ni får igång umgänget innan du börjar introducera nya regler osv.

var glad att du nu får chansen att spendera tid med din dotter. Lista planeringen och meddela att du kan inkludera dottern i det om hon känner att hon vill och klarar det. Normalt sätt kollar man ju av semesterplanering med den andra föräldern innan man bokar saker. 
    Till att börja med kollade jag med exet för ca 2 veckor sen ang semestern, om dom hade nåt osv och hur vi ska göra. Dom hade inget planerat, och noll respons. Jag sa att vi planerar in några dagar iaf som dottern ska hänga hos oss, om hon vill. Sen kom detta i förrgår?.

Hon försöker bestämma sovrutiner för dottern. Bestämma vad hon ska äta. Att hon ev ska komma till oss kl 0730 på morgonen och sen åka tillbaka till exet när hon slutat jobbet runt 14. Varje dag. Detta är bara några av sakerna. Och det går jag inte med på. Och vi har redan anpassat vissa saker hos oss och ändrat, just för att dottern ska känna sig bekväm och så välkommen som möjligt. Men någonstans går gränsen. Min föredetta ska inte bestämma hur våra regler osv ser ut. Ska tilläggas att vi absolut inte är exeptionella eller utåtstickande i uppfostran. Snarare dotterns mamma, som låter dottern göra precis vad hon vill, äta vad hon vill, sova i hennes sovrum osv. Det anser jag inte är ok iaf. Men jag köper att hon har dom reglerna, precis som hon får köpa att vi har våra. Sen tycker inte jag att en 12åring ska bestämma allt i ett hushåll. Och där kanske dottern då väljer att vara hos sin mamma, där hon får som hon vill. Mcdonalds minst en gång/v, bestämmer mat osv. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hejhej) skrev 2025-05-14 10:54:22 följande:
    Svår situation. Förstår att du känner dig utnyttjad. Tänk om du också hade behövt jobba liksom, hur hade mamman löst det då. Svårt att veta vad tonåringarna tänker men var försiktig så din dotter inte tar det fel på något sätt. Försök signalera att dörren står öppen för henne men att ni har lite planer i sommar men att hon är välkommen i den mån det går. Är det långt mellan er? Behöver du köra henne? Då blir det ju jobbigt om hon ska komma och gå varje dag. Du är ingen dålig förälder bara för att du inte kan vara tillfällig hela sommaren 

Anonym (Hejhej) skrev 2025-05-14 10:54:22 följande:
    Svår situation. Förstår att du känner dig utnyttjad. Tänk om du också hade behövt jobba liksom, hur hade mamman löst det då. Svårt att veta vad tonåringarna tänker men var försiktig så din dotter inte tar det fel på något sätt. Försök signalera att dörren står öppen för henne men att ni har lite planer i sommar men att hon är välkommen i den mån det går. Är det långt mellan er? Behöver du köra henne? Då blir det ju jobbigt om hon ska komma och gå varje dag. Du är ingen dålig förälder bara för att du inte kan vara tillfällig hela sommaren 
    Exakt. Och nu är det ju så som jag flaggat för väldigt länge, att exet går upp i tid på jobbet. Och dottern slutar skolan den 13 juni och vill inte vara själv. Hur gör vi där? Hon är ju självklart välkommen till oss. Men varför duger det nu när det inte gått tidigare, enligt mamman?

Nja, hon kan väl ta elkicken emellan oss.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (du) skrev 2025-05-14 11:01:43 följande:
    Om du nu vill bygga upp relationen med din dotter igen så säger du självklart ja till det som bjuds. Sluta tänk utifrån ditt eget perspektiv, att du blir utnyttjad osv. Du får ta det som erbjuds, säger du nej nu så kommer dottern aldrig tillbaka till dig. 

Även om du tror att det är mamman som gör att dottern inte vill bo hos dig så finns det nog mer än det. Något finns även hos dottern att hon inte vill bo med dig. Börja med att prioritera dottern nu denna sommar, så kanske er relation framåt har en chans att förbättras. 

sjölvkla vill jag hänga med min dotter i sommar! Men inte till vilka premisser som helst som bara ska passa mitt ex. 

Ja, tror dottern tar mycket ansvar för sin mamma tyvärr pga hennes problem. Plus att dottern får göra som hon vill där, bestämma mat, McDonalds flera ggr i veckan osv. Inte konstigt hon väljer att hänga där då när vi kanske har lite mer struktur och ?regler? hos oss. 

• Lynx123

Strunta i mamman och se det som ett gyllene tillfälle att få en fin relation med din dotter igen. Det är värt allt! Ni får en hel, härlig sommar där ni kan göra massor av roliga saker tillsammans.

• Anonym (du)
    Anonym (Jag) skrev 2025-05-14 11:07:36 följande:

sjölvkla vill jag hänga med min dotter i sommar! Men inte till vilka premisser som helst som bara ska passa mitt ex. 

Ja, tror dottern tar mycket ansvar för sin mamma tyvärr pga hennes problem. Plus att dottern får göra som hon vill där, bestämma mat, McDonalds flera ggr i veckan osv. Inte konstigt hon väljer att hänga där då när vi kanske har lite mer struktur och ?regler? hos oss. 

Så länge du tänker så, utifrån dig själv, och mamman, så kommer du inte att kunna bygga upp relationen med din dotter. Du kan inte heller hålla på och fokusera på regler och struktur utan att ha en stabil relation med dottern.

Du måste börja med relation, fokusera på dottern och släppa det andra. Om du inte klarar det så är det kanske därför dottern inte vill träffas med dig. 
  • Lönnsirap

I en situation där man naturligtvis känner sig lite utnyttjad så är det ändå som förälder ens ansvar att "vara vuxen" och sätta barnet i första rummet.

Det låter lite som att dina känslor kring hur det varit och hur exet är helt spiller över så att du knappt kan tänka.

En 12 åring är såpass liten att det är dags att "passa på" och få lite umgänge när det finns.
    Men detta betyder naturligtvis inte att du "ska gå med på" konstiga skjutsa hit och dit heller, utan som förälder får du nog vackert acceptera att göra såväl en plan a, som.b, som c, utifrån den situation som råder.

Så mitt hetaste tips är att helt enkelt planera för en flexibilitet. 

• Anonym (Umi)

Men du, vad tror du om att ge dig attan på att fixa den bästa sommaren någonsin för dottern? Det här blir sommaren då ni två bondar och läker i alla fall några av de sår som ni bär på från de senaste två åren. Sommaren då du lär känna din dotter som tonåring och inte som litet barn.

Planera in utflykter och upplevelser (som kanske inte slutar vid 14 varje dag?) Kanske tom en liten resa, eller någon vecka i en stuga eller med camping?  Andra projekt kan vara att anlägga en trädgård, fiska, vara fosterhem åt kattungar, bygga något ... Se till att inkludera hennes kompisar och övriga sociala nätverk. Särskilt släkt hon har på din sida. Allt för att stärka henne och ge henne bästa möjliga förutsättningar.

• Anonym (Jag)
    Anonym (du) skrev 2025-05-14 11:20:11 följande:
    Så länge du tänker så, utifrån dig själv, och mamman, så kommer du inte att kunna bygga upp relationen med din dotter. Du kan inte heller hålla på och fokusera på regler och struktur utan att ha en stabil relation med dottern.

Du måste börja med relation, fokusera på dottern och släppa det andra. Om du inte klarar det så är det kanske därför dottern inte vill träffas med dig. 

Så du menar att jag ska göra precis som exet säger i alla lägen? Låta henne bestämma och planera hur vi ska göra?

Jag har som sagt försökt i 2 år att bygga och jobba upp en relation med dottern. På alla sätt. Lyssnat på vad exet tycker osv, men inte lyckats ändå. Jag tänker inte låta henne bestämma allt. Vi är två vuxna som ska komma överens. Men tyvärr är en av oss inte mottaglig för att diskutera. Och det är icke jag. 
    Jag fokuserar på min dotter så mycket jag kan, tro mig!! Men när man får skit vad man än gör så tröttnar man lite. 

• Anonym (Jag)
    Lönnsirap skrev 2025-05-14 11:23:10 följande:

I en situation där man naturligtvis känner sig lite utnyttjad så är det ändå som förälder ens ansvar att "vara vuxen" och sätta barnet i första rummet.

Det låter lite som att dina känslor kring hur det varit och hur exet är helt spiller över så att du knappt kan tänka.

En 12 åring är såpass liten att det är dags att "passa på" och få lite umgänge när det finns.
    Men detta betyder naturligtvis inte att du "ska gå med på" konstiga skjutsa hit och dit heller, utan som förälder får du nog vackert acceptera att göra såväl en plan a, som.b, som c, utifrån den situation som råder.

Så mitt hetaste tips är att helt enkelt planera för en flexibilitet. 

Jag försöker, tro mig. Men svårt när exet försöker bestämma allt! 

Jag passar på, gör allt för att få hänga med dottern. Men vet inte vad jag ska göra mer. Är också säker på att dottern oroar sig över sin mamma, tyvärr. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Umi) skrev 2025-05-14 11:31:46 följande:

Men du, vad tror du om att ge dig attan på att fixa den bästa sommaren någonsin för dottern? Det här blir sommaren då ni två bondar och läker i alla fall några av de sår som ni bär på från de senaste två åren. Sommaren då du lär känna din dotter som tonåring och inte som litet barn.

Planera in utflykter och upplevelser (som kanske inte slutar vid 14 varje dag?) Kanske tom en liten resa, eller någon vecka i en stuga eller med camping?  Andra projekt kan vara att anlägga en trädgård, fiska, vara fosterhem åt kattungar, bygga något ... Se till att inkludera hennes kompisar och övriga sociala nätverk. Särskilt släkt hon har på din sida. Allt för att stärka henne och ge henne bästa möjliga förutsättningar.

Anonym (Umi) skrev 2025-05-14 11:31:46 följande:

Ja!! Såklart jag vill. Men svårt att planera när man inte vet nåt. Vet inte om dottern vill alls. Om hon vill sova hos oss osv. Sen har ju vi ändå planerat annat som veckorna dottern egentligen inte ska vara hos oss. Detta känns i mina öron rimligt. Hon är hos oss på våra veckor, och på mammans veckor får hon lösa det. 

Allt det där du nämner låter ju fantastiskt, och sånt vi vill göra. Men bygger ju också på att dottern kommer och att mamman köper upplägget. Vilket hon troligen inte gör. 

Svar på tråden Dottern har inte velat träffa mig