• Anonym (Bantaren)

Kaloriunderskott

Jag är en kvinna på 51 år. Jag har gått upp i vikt och har ca 10 kilos övervikt tror jag. Kastad vågen och satte mig i ett kaloriunderskott ihop med periodisk fasta och semaglutid. Jag har under 2 månader gått ner 4 cm i midjan, men trots kraftigt kaloriunderskott går det trögt. 
    Jag är äldre och jag rör på mig mindre än tidigar, jag har haft dagar då jag överskridit kalorinivån, men det borde jämna ut sig mot de andra dagarna. 

Trots mitt väldigt låga kaloriintag händer det väldigt lite. Någon som har tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Kaloriunderskott
  • Anonym (Pr)

Hur mycket protein får du i dig om dagen? 

• OGjanne

Uteslut allt snask, sött som salt.
    Inhandla C8 olja, en mct-olja alltså och drick en matsked varje frukost.
    Uteslut kolhydrater i möjlig mån, alltså ingen pasta, ris, vete. Undvik hårdost, fruktjuice. För övrigt dricker en inga kalorier, överhuvudtaget. Endast vatten, te, kaffe. 
    En bra proteinkälla är makrill. Sprängfylld med omega3 och miljövänligt val.
    Du bör ligga på 1g protein per kg kroppsvikt per dag.
    Ta en morgonpromenad på tom mage om du orkar. 
    Självklara råvaror ditt kök bör innwfatta: avokado, gröna oliver, broccoli, kvarg, musslor, morötter, vitkål, grönkål, rödbetor, nötter (vilka som helst förutom jordnötter)
    Stek helst inte maten. Använd endast olivolja som fettkälla till maten. 

Sådär ser min kost ut vid kaloriunderskott när det fungerar. 

• Anonym (Berit)

Skriv i exakt det du skrev i chatgpt och du kommer få ett utförligt mycket bra svar. Testa!

• Lynx123

Du behöver skriva ner ALLT du konsumerar. Om du ligger på kaloriunderskott kommer du gå ner. Det finns så mycket som innehåller fler kalorier än man kan tro. Försök också att inte vara för hård mot dig själv - lite övervikt gör inget i vår ålder. Om du kan är det också bra om du rör mer på dig - inte för att gå ner i vikt utan för att behålla kondition och muskelmassa - det är viktigast av allt.

• Anonym (Bantaren)
    Lynx123 skrev 2025-05-15 14:34:33 följande:

Du behöver skriva ner ALLT du konsumerar. Om du ligger på kaloriunderskott kommer du gå ner. Det finns så mycket som innehåller fler kalorier än man kan tro. Försök också att inte vara för hård mot dig själv - lite övervikt gör inget i vår ålder. Om du kan är det också bra om du rör mer på dig - inte för att gå ner i vikt utan för att behålla kondition och muskelmassa - det är viktigast av allt.

Jag använder lifesum och fyller i allt jag äter där. Försöker hålla mig till 1-2 mål om dagen med sammanlagt 800-1000kcal/dag. 

• Lynx123
    Anonym (Bantaren) skrev 2025-05-15 16:49:52 följande:

Jag använder lifesum och fyller i allt jag äter där. Försöker hålla mig till 1-2 mål om dagen med sammanlagt 800-1000kcal/dag. 

Ok då är det något som inte stämmer. Antingen är lifesum inte korrekt eller så väger du inte intaget korrekt. Har du kollat upp din dagsförbränning? Hur mycket går du ner varje vecka? 

Om du är säker på att allt är rätt registrerat och att du vet din dagsförbränning kan det vara en bra id? att gå till en dietist samt att kolla upp hur det står till med din metabolism. Det kan finnas ett underliggande problem som saktar ner den.
  • Anonym (s)

hur har du fått utskrivet läkemedel för så lite övervikt?

Svar på tråden Kaloriunderskott